Hej!

Någon som har erfarenheter av västkustvillan?

Ungefärliga priser?
Möjligheter och ev. kostnader för mindre ändringar av planritningar?
Har tittat på Vinga 144

Tack på förhand!
 
Efter att ha träffat en säljare för Västkustvillan fick jag uppfattningen att de är mycket flexibla och kan rita om huset som ni själva vill ha det.

Västkustvillan säljer bara byggsatser och erbjuder inte totalentreprenad (ialla fall inte här i Stockholm), vilket innebär att deras ”listpriser” (som i och för sig bygger på verkliga upphandlingar) kanske skall ses som riktvärden.
 
Tyvärr kan vi inte alls rekommendera Västkustvillan.
Vårt hus som är egenritat stomrestes för drygt 4 veckor sedan.
Lite axplock följer: Huset stod otäckt på Västkustvillans lastbil i tre dagar innan montering i hällregn. Monteringen sköts ej upp trots ihållande regn. 6 dagar senare stoppade vår kvalitetsansvarige bygget. Alla gipsplattor och all plast fick plockas ner eftersom det fanns vatten i väggarna. Syllvirket har först kommit ner i godkända värden nu. Taket läckte in på minst 50 ställen. Syllritning fel, grundritning fel, vvs ritning fel, Fönster som ej går att öppna, Inga kortlingar i väggarna för köksskåp, glömt skruva fast väggelement, bristfällig isolering bl:a ligger alla skarvar mitt för varann och glipor på ca 3 cm plus upp till fem småbitar itryckta under fönstren, 4 cm för litet dörrhål, fel dörr, felbyggd farstukvist, glömda dagvattenrör, utvändiga listverk som ej var monterade trots att ritningarna visade att de skulle vara det. Ja jag skulle kunna sitta och skriva hela kvällen. 35 fel så här långt. De är mycket svåra att få till att rätta till felen också. Så snälla bygg inte med dem.
Decoria >:(
 
Tack för alla svar!

Decoria, var i Sverige har ni byggt? Tänker att de kanske inte är så dåliga i hela Sverige. Man blir ju lite skraj av det du berättar. Är det så det går till vill man ju absolut inte bygga med dem.
 
Hej

Bygger att vinga 144 och allt har gått bra hittills huset kommer 1 nov och dom fixar tomten inom 1 1/2 vecka

Har varit jätte bra hjälp med allt.....Hoppas att det går smärt fritt ända fram.....

LYCKA TILL
 
Vi bygger en modifierad SymfoniExcellent 153, liknande dagens Vinga 153. Inflyttning om en månad! :) De är väldigt flexibla och kvalitet rakt igenom. Visst har det varit små missar under byggets gång, men peppar, peppar, inget som inte har varit hanterbart.

Det som slår mig när jag läser om katastrofbygget är att det känns som att det är firman som stommonterar som står för en hel del av missarna. Även om det är en av VV partner, så är det ju inte direkt relaterat till företaget. Däremot borde de väl avbryta samarbetet med den firman.

Jag kan absolut rekommendera VV, vi är helnöjda med vårt hus, en massa spännande lösningar gör det väldigt speciellt och planlösningen är vi jättenöjda med! Ett tips är att kolla på andras bygglovsritningar och se hur de har modifierat standardhusen. Lycka till!
 
Hej igen!

Vi bygger i västra götaland-Borås området.
Västlustvillan ligger 4 mil härifrån.
Stommonteringen utfördes av VV, för vår del spelar det ingen roll om det är det gänget eller VV som gjort felen, vi har anlitat dem för tjänsten så det är väl ändå VV som har allt ansvar i sista ändan.
 
Vi beklagar att Decoria känner sig missnöjd med sitt hus.
Från våra fabriker levereras mellan 500 - 600 hus varje år och jag känner inte till att vi tidigare fått sådan kritik i detta forum. Allt skadat regnskadat material är utbytt.
Den 6 oktober sker besiktning av huset av en opartisk besiktningsman från Gabo AB. Med kundens medgivande kan den som önskar få en kopia på besiktningsprotokollet från ca mitten av oktober.

För VästkustVillan

Leif Litzell
Marknadschef
e-post: leif.litzell@vastkuststugan.se
 
Har vi missförstått något eller?
Jepson ber om erfarenheter ang. VV och vi berättar om våra. Vi har ej gått till personliga angrepp eller namngivit någon.
Förmodar att man får lov att både skriva positiva och negativa erfarenheter eller??
Känns mycket konstigt att en marknadschef gör ett inlägg och lägger sig i det hela, är det fler som tycker så?
MYCKET MÄRKLIGT att på detta forum få information om att vårt hus skall besiktigas den 6 oktober...vi har inte hört talas om detta. Men VV är ju en av delägarna till GAR-BO har vi sett på plus.
För övrigt är icke allt fukt och regnskadat material utbytt ännu.
Vi har alla fel och brister dokumenterade på foto, så om någon är intresserad kan vi skicka ett axplock.
 
Tack för alla mail vi fått i detta ärende...
Tydligen är vi många som tycker likadant.
Torsdag förra veckan damp besiktningstiden ner i brevlådan, 4 dagar efter att vi fick reda på det genom detta forum. Fortfarande idag är inte regnskadat material utbytt trots att VV på detta forum påstår det. Men det är väl bara ett av alla fel som kommer att registreras på besiktningen. Jag är helt övertygad om att VV bygger jätte många och fina hus, men det hjälper ju inte oss just nu.
:surprised:
 
Hej
Jag har precis rest ett lite omritat vinga129 i Gävle trakten och allt fungerar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.