C
Tjo!
Tänkte ställa några (o)intelligenta frågor om en tillbyggnad vi funderar på att genomföra till vårt hus. Kommer dock inte på alla nu, utan jag ställer dom lite allt eftersom. Lär ställa lite frågor på andra tavlor också. Iallafall, här kommer den första:

Lästa i en artikel om att bygga till att man inte ska sätta ihop huvudbyggnaden med tillbyggnaden. Hur går det här till rent praktiskt? Villan är en tvåplansvilla med hel källare, och vi tänkte för enkelhetens och säkerhetens (och den extra ytans) skull bygga ut källaren också. Hur ansluter man den nya källarväggen till den befintliga muren utan att fysiskt gjuta ihop dom? Och lika så betongplattan? Takstolarna mot den befintliga trästommen?
 
Vi ska bygga ut en gavel på huset, men vi hade inte tänkt bygga ut källaren, utan gjuta rejäla plintar och ställa hörnen på grova stolpar. Men inte bygga ihop gamla och nya delen+ Hur ska man lösa detta? Har för mig att jag läst nåt linande, att den nya delen ska vara "flytande" men jag får inte heller ihop detta...
 
C
Undrar hur man ska tolka avsaknaden av svar.. >_>
 
petersson79 skrev:
nya delen ska vara "flytande"
Det har jag också hört. Vi kommer dock bygga ihop vår tillbyggnad helt. Befintligt fritidshus på krypgrund och plintar. Tillbyggnad på plintar. Vissa rörelser kommer nog att ske. Vi bygger i trä och plintarna sätts på berghäll. Bygger man badrum i gränsen mellan tillbyggnad och huvudbyggnad kanske man skulle vara försiktigare.
Jag återkommer om några år med utvärdering :p
 
C
Ptja, båda rummen i "övervåningen" såattsäga, kommer vara våtrum, ett badrum och ett grovkök. I källaren vi ska bygga kommer det troligtvis bli enbart ett stort förråd. Jamenar, om man gör en "dilitationsfog" mellan källarväggen i tillbyggnaden och den befintliga muren, kommer det inte tränga in både fukt och jord där då?

Vill inte att det ska växa maskrosor i källaren på mitt hus.. .__.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.