Hej
(kan inte hitta nå'n bättre plats än här för min fråga, förutsätter att vår moderator flyttar den till ett bättre ställe om det finns : )


Vi skall ersätta vårt gamla ruttna radonhus med ett nytt i frigolit. (foamsystem)
Har under julhelgen gjort klart dom första skisserna på layout
och exteriör.
WCna är inte färdig-placerade och en del dörrar saknas, men annars är det mesta på plats.

Bilderna finns även att titta på här: www.flickr.com/luddonline


Tar tacksamt mot feedback på layout och fönsterplacering.
 
  • Bottenplan-090103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entreplan-090103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • upper-story-090103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NW-exterior.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att bygga hus. Här kommer lite funderingar. Jag tycker det behövs fler fönster på bottenvåningen. (Kanske ska dit fler)

Sen tänkte jag på entreplan på köket. Är det tänkt att ni ska äta i matrummet eller i det lilla rummet intill köket? Rummet utan fönster?

Vi hade ett kök som det ni ritat med en vägg mitt i och med stor familj så har det varit så värdelöst eftersom det blir så trångt hela tiden. Vi har nu rivit ner den väggen och åller på att bygga ett nytt kök och under tiden äter vi i matrummet. (beläget nästan som på ritningen) och det är också totalt värdelöst. Vi bär och kånkar disk oc h grytor i oändlighet.
 
Stämmer att det skall in fler fönster i bottenvåningen, har bara inte bestämt vart dom skall vara än.
Några av rummen blir kanske utan (ex.vis tvättstugan)

Det lilla rummet jämte köket är ett rejält skafferi med plats för hyllor och en liten frys.
Här kan jag stoppa in alla "sällan" prylar som tar plats på köksbänkar och i köksskåpen idag
plus konserver och torrvaror. Vi har måttat så att det får plats 40cm djupa hyllor på långsidorna, samtidigt som maken kan göra en 180-gradare utan att ta i ; )

Matbordet är det som är inlagt på entreplanet med 6 stolar runt, blir kombinerat v-rum och matrum
tänkte vi. Tittar man på TV eller nå't annat så äter man inte och vice versa är planen.
Huset vi har idag har ett korridorkök med matrum i anslutning, så visst blir det några steg extra att gå
för att komma till matbordet.
 
kanel01 skrev:
så visst blir det några steg extra att gå
för att komma till matbordet.
Det blir en massa steg extra, om ni inte är låsta av något speciellt så är det helt feltänkt.
 
Hur hög blir den där kåken? 10m? Vad anger er detaljplan för max bygghöjd?

(Sorry, lite OT kanske)
 
Nu vet ju jag inte om ni har familj och barn, själv är vi sex personer. När vi rev ner väggen i köket tyckte vi att det blir ju så bra att äta alla mål vid vårt matsalsbord. Det blir inte bara en massa extra steg det blir mängder.

Hämta det ena och det andra, jag visste inte ens att vi utförde så många moment vid servering och bortdukning. Prova att äta i vardagsrummet en månad så ska ni få se. Jag hade funderat väldigt mycket på en sådan lösning.

Stora skafferi är bra, har själv ett som jag älskar.

Fönsterlösa rum såsom syrum, hobbyrum skulle jag också tänka om. Vi renoverar och tillverkar fönster själv och då har vi haft skivor och hängt gardiner för fönstren. Gardinerna för att slippa se träskivan. Ingen i vår familj orkade efter ett tag vistas i rummen. Det är ingen trevlig känsla att hålla på med aktiviteter i ett rum utan fönster.

Ni kan ju prova där ni bor nu att täcka fönstren helt från dagsljus, efter två veckor känns det tungt att vistas där.
 
ang bygghöjden så är det inga problem, utanför planlagt omr.och fri takhöjd.
Blir styva 9m, men tomten ligger lågt i förhållande till omgivningarna så både berg och trä är högre på 2 sidor.

Någon som har några tankar ang lågenergi??

Vi tänker bygga i cellplast, 300mm i väggarna och 400mm i tak.
 
Roligt när någon vågar jobba med lite vertikala linjer! Fönstersättningen skulle kunna understryka detta uttryck ännu bättre med egentligen ganska små förändringar. Men ni har ändå lång väg kvar till en fungerande bostad.

Eftersom vi får veta så lite om tomten och dess omgivning är det omöjligt att leverera vettiga alternativ. Men jag studsar på den skyhöga entrétrappan, och det dåliga sambandet med trädgården.

Dessutom reagerar jag på onödigt långa vvs-dragningar. Ni har mycket att vinna på att stapla våtrummen på varandra och lägga dem mera komprimerat. Varför har ni för övrigt utrustad skafferiet med ett handfat?
 
Hej igen
Här kommer lite mer bakgrundsinfo.
Vi är hänvisade att bygga på ny ledig yta på bef tomt med hus.
Så begränsningarna blir flera.

Ang. tomtens läge så ligger den sluttande mot söder med ett fall på ca 1m.
Vänster på planerna är Norr.
På sydlidan ligger en idagsläget obebyggd äng, åt nott en lokalväg ytterligare va 50cm högre, skiljd från tomt med ett 3m dike och på andra sidan väden ett ganska högt ek-beklätt berg.

Vä bygger vi 4m från tomtgräns,
Norr 6m, vilket blir grusat alttihop eftersom det blir infart längs hela norrsidan med ett garage längre bort på tomten.
Så, nej vi kommer inte att ha en naturlig anslutning till trädgården, men i gengäld blir tomten styckningsbar på sikt
iom att vi lägger oss så nära gränsen. Vi ser det som vår pensionsförsäkring.
Anledningen till att huset ligger så högt är att vårt befintliga hus blivit översvämmat 2 ggr på senare år pga av skyfall, så vi lyfter det nya huset i entreplan med ca 1 m och i bottenplan ca 0,6m (takhöjd i bef källare 2,1m )
Och jag delar fullt oviljan att ha så lång entre trapp, men har inte kunnat komma på en bättre lösning, vi har inte råd att höja hela tomten. Vi spenderar i princip ingen tid allt i trädgården, vi bor i gengäld i princip på verandan under det ljusa halvåret. Verandan skall dessutom få ett tak över den NO delen, som inte är inlagt än.


Ang WC/dusch så har jag staplat dom lite löst på varandra, skall linjera dom ytterligare snart, bara köket ligger förskjutet.
Tvättstället i hobbyrummet är för att jag skall kunna tvätta mig om händerna när jag drejat klart, eftersom vi har eget vatten och vill ha minimalt med rör under platta, så står hydroforen jämte det tvättstället och vi drar bara kallt vatten till TS.

Hoppas detta gör läget lite klarare.
 
Ett tips i all hastighet:

Entrén består alltså i att besökaren korsar en tre meter bred bäck och därefter (inne på tomten) promenerar nedför en sex meter lång och en meter ”djup” nedförsbacke till trappans fot. Sedan klättrar man via elva trappsteg nästan två meter upp till husets entré.

På mig låter det vettigare att angöra entrén från vägen direkt via ramp (som en bro). Gör den sex meter lång och helt plan!

Vill ni resonera detaljer får du nog scanna in en tomtkarta.
 
Hej igen
Nu har jag scannat en tomtkarta med vårt bef. hus inritat och lagt till yttermått på norra och östra tomtgränsen samt placering av vattenbrunn.
Röd prick markering anger minsta avstånd till tomtgräns (6 resp 4 m) enl ök med byggnadsnämnden.
Blå markering anger ungf. placering av husliv i N/Ö/S.

Infarten till tomen är längst norr ut på östra sidan av tomten och kommer så att förbli.

Som ni kan se kommer det inte vara aktuellt att klättra omkring för att nå ytterdörren, men eftersom
nya huset blir högre än det gamla kravs det ett antal steg för att nå ytterdörren. (9-11 st beroende på steghöjd)

Precis som tidigare lägger jag ut en bild med högre upplösning på www.flickr.com/luddonline
 
  • tomtritning-m-komm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser intressant ut, hur stor är plan arean?
 
Runt 100 kvm byggyta huvudbyggnad plus garage. Går säkert att banta om ni vill.
 
mirakelasta skrev:
Hämta det ena och det andra, jag visste inte ens att vi utförde så många moment vid servering och bortdukning. Prova att äta i vardagsrummet en månad så ska ni få se. Jag hade funderat väldigt mycket på en sådan lösning.
Jag har en sådan lösning och tycker det är det bästa jag haft ... efter ett öppet kök med köksö och storkök med matbord.
Varför?
Äntligen slipper jag se mer eller mindre stökig köksmiljö när jag äter. Har 8-10 steg mellan spis och matbord med en svängdörr emellan. Inga maskiner hörs bakom ryggen. Känner mej mer som husägare och mindre som köksbiträdet när jag inte tvingas äta i köket :).
Har man ett eget hus kan man väl unna sej den lyxen.
Stortrivs med den lösningen :).

Kan inte fatta att man har råd och plats för en finare matbord för finare gäster ( används kanske ett par gånger om året) men man inte betraktar sej själv som lika fin att använda den platsen också till vardags .....fast man äger huset!
Det är en vanesak att organisera vad som skall ställas på bordet. Man ställer fram det som behövs och slutar som servitris och börjar umgås istället :).
Tycker inte att en stökig kök är husets hjärta. För mej är viktigast just matbordet där familjen kan samlas, äta och njuta av gemenskapen åtminstånde en gång per dag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.