Ja, förutsatt att du inte har några andra skärmtak (som du inte fått bygglov för) t ex utanför ytterdörren eller vid altanen eller så
 
självklart.. men "paviljong" modell kraftigt party tält,, som står över altandäck på mark. kan väl inte vara bygglovsplicktigt!? detta har ju bara ett tygtag som är borttaget halvårsvis +att själva ställningen inte är fastförankrad i någonting..
 
I dagens nyheter stod det på nyårsdagen att begränsningen för antalet friggebodar tas bort. Alltså att man fick bygga flera 15 kvm friggebodar.

Stämmer det eller?
 
nä.. men man får ha flera friggebodar än 1st bara dem inte TOTALT/tilsammans, överstiger 15m2
 
Sitter och planerar sommarens arbeten och hittade denna tråd. Om jag ska sammanfatta det jag läst så har jag kommit fram till följande:

- Obegränsat antal byggnader vars totala yta är maximalt 15 m2
- Med yta menas byggnadens ytterväggar och takutsprånget är mindre än 50 cm. Om takutsprånget är större än 50 cm måste detta räknas in i ytan.
- Totalt 15 m2 skärmtak får finnas på tomten. Om detta finns i anslutning till friggeboden så måste det vara i anslutning till entré/altan.

Min tanke är att bygga två mindre friggebodor på ca 7,5 m2 / st (2,5 x 3 m). Dessa placerar jag "på rad" med ca 5 meters mellanrum. Mellan dessa bygger jag ett "altangolv" samt ett skärmtak.
På detta sätt får jag 2 st 14m2 (3,5x4 med takutsprång) bodor samt en carport till gräsklippare, skottkärra, skotrar, cyklar mm.
 
Redigerat:
Friggeboden måste placeras fristående. Skärmtaket måste inte finnas i anslutning till entre eller altan. Av 15 kvm skärmtak går även att bygga en minimalistisk carport.
 
fialottabus skrev:
Friggeboden måste placeras fristående. Skärmtaket måste inte finnas i anslutning till entre eller altan. Av 15 kvm skärmtak går även att bygga en minimalistisk carport.
Hur många väggar får man ha på ett fristående skärmtak, 15 m3, förutsatt att man även även har en fristående friggebod.
 
Att bygga en vägg vid ett skärmtak KAN tolkas som ett plank eller en vägg. Beroende på utformning också. Ett plank är bygglovspliktigt. Om man bygger en vägg så slutar skärmtaket antagligen att vara ett skärmtak och bli en byggnad. En byggnad är alltid bygglovspliktig (och ingår i byggnadsarean för tomten).

Varför vill du undvika bygglovsplikten?
 
fialottabus skrev:
Varför vill du undvika bygglovsplikten?
Kan bero på att tomten i övrigt är utnyttjad till max för byggnader enligt planbestämmelserna.
 
Hemmakatten
fialottabus skrev:
Friggeboden måste placeras fristående. Skärmtaket måste inte finnas i anslutning till entre eller altan. Av 15 kvm skärmtak går även att bygga en minimalistisk carport.

Hur säker är du på detta? Vet du om det finns några nya regler att läsa om detta?I PBL kanske?

Anledningen till att jag undrar är att jag tidigare läst i PBL att skärmtak för uppföras i anslutning till bostadshus och enbart detta Inte i anslutning till friggebod eller annat.

Samma vad gäller plank, så får bygglovsfritt plank (i alla fall enligt tidgare regler) endast uppföras vid uteplats i anslutning till bostadshus.

Tillägg:
Anledningen till att jag frågar är att vi gärna skulle vilja ha ett "fristående skärmtak" i trädgården. Kollade därför reglerna mycket noga för ett par år sedan.

Själva begreppet "fristående skärmtak" hänger inte ihop. En "skärm" är ju ett tak som hänger ut från något annat (husvägg). En fristående carport kan enligt mig inte vara ett skärmtak, möjligtvis med undantaget att det hänger ut från bostadshuset. Men tidigare regler sa att skärmtaket inte fick gå längre ut från bostadshuset än 3 meter. Detta är väl inte ändrat?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Nu har jag kollat detta. Skärmtak får endast byggas i anslutning till bostadshus, det får sträcka sig högst 3,6 meter ut från husväggen. Det går alltså inte att lagligt göra som vojma tänker sig det hela, dvs. med skärmtak mellan friggebodar.

Som ett tips till vojma: Du kan i stället bygga en pergola mellan bodarna. En pergola har inget tak, utan har oftast träreglar liggandes i kors, på vilket det brukar växa clematis, humle, vildvin eller liknande. Till detta kan man sommartid ha tex ett luftigt segeltak eller en markis (ej bygglovspliktigt).

Man kan inte heller ha ett skärmtak som carport och man kan inte bygga in ett skärmtak. Undantaget är det byggnadslovsfria planket som man får sätta upp i anslutning till uteplats vid bostadshuset och som får vara max1,8 meter högt och sträcka sig max 3,6 meter ut från bostadshuset.

Bifogar urklipp från PBL (Plan- och ByggLagen) kap. 8

4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående
uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader)
krävs, trots bestämmelserna i 1 och 2 §§, inte bygglov för att

1. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser inom 3,6
meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre
än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,

2. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 1 eller
över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaken
tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med
stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större
area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än
4,5 meter, eller

3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra
komplementbyggnader som

a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts
på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en
större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,

b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och

c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5
meter, om de grannar som berörs medger det.
 
hmm "till dem hörande fristående
uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader)
krävs, trots bestämmelserna i 1 och 2 §§, inte bygglov för att"

Då borde ju friggebod omfattas som komplementbyggnad! eller ?

Detta finns att läsa från jönköping kommun:
"När behövs inte Bygglov?
Inom detaljplanelagt område för en- och tvåbostadshus samt samlad bebyggelse krävs inte bygglov för att:
-Uppföra en eller flera komplementbyggnader, (s.k. friggebod), med en sammanlagd yta på högst 15 m², där höjden får vara max 3 m från mark till taknock. Byggnaden får ej placeras närmare tomtgräns än 4,5 m.
 
Hemmakatten
Jo, friggebodar är en sorts komplementbyggnader. Som komplementbyggnad räknas även carport, växthus, bastu mm.

Var det något speciellt du tänkte på?
 
hemmakatten skrev:
"Skärmtak får endast byggas i anslutning till bostadshus, det får sträcka sig högst 3,6 meter ut från husväggen. Det går alltså inte att lagligt göra som vojma tänker sig det hela, dvs. med skärmtak mellan friggebodar."


Men är friggobod komplimentbyggnad får man visst göra så läs:
"4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående
uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader)
krävs, trots bestämmelserna i 1 och 2 §§, inte bygglov för att

1. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser inom 3,6
meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre
än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,

2. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 1 eller
över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaken
tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med
stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större
area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än
4,5 meter, eller

3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra
komplementbyggnader som
 
Hemmakatten
Är det skärmtaket du tänker på?

I punkt 2 står det inte krävs bygglovför att "anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 1". Och i punkt 1 står att man får anordna uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset.

Denna skrivelse i PBL är exakt likadan som tidigare, och den tolkades då av kommunerna som att skärmtak endast får anordnas i anslutning till bostadshus.

Är man osäker eller tror att ens egen kommun har en annan tolkning är det lätt att ringa o kolla med byggförvaltningen.

Som jag skrivit tidigare; jag hade gärna sett att det var tillåtet att ha skärmtak på annat ställe, men har svårt att se att det blivit nån skillnad. Möjligtvis kan man läsa ut något annatom man tittar på kommentarer till lagtexten, tex hur Kommunförbundet tolkar dessa, eller hur riksdagen tänker sig att det skall fungera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.