Ecodriving funkar otroligt bra faktiskt - OM man tillämpar det konsekvent. Jag sparar ce 1dl/mil i förortstrafik om "jag tänker mig" för med min Subaru Legacy 2.5l 4wd (170hk) Automat. Normalt drar den ca 0.85- 0.95l/mil blandad, med konsekvent eco driving, och inte ngt okynneskörande till affären (ett par km) och tillbaka för ofta - så kommer jag ned i 0.8-0.85l/mil. På långfärd utmanade jag mig och körde Borlänge-Stockholm på 0.7l/mil (var nere i 0.68 innan motorvägen - och färddatorn stämmer faktiskt bra om man kalibrerar den med verklig förbrukning vid tankningen) - detta med hela familjen+full packning :D

Bara att planera körningen (bromspedalen skall man tex inte behöva använda (om inte ngt oförutsett inträffar eller man måste stanna för ett rödljus osv), fast på en automat är detta lite svårare, ALDRIG köra över hastighetsgränsen (mätaren gäller -> dvs 50 blir ca 45 i verkligheten osv på de flesta bilar) och se till att lägga i en hög växel så fort som möjligt (lätt för mig då min automatlåda automatiskt tillämpar "ecodriving" - och det är inte en besnislukare - Legacyn drar mindre med automat än den manuella på papperet - lika i verkligheten)...

När det gäller en C350 med 275 hk: Bilen är relativt stor, väldigt tung (inte minst pga motor och drivlinans dimensionering :) ) och som sagt motorn är knappast optimerad för bränslesnålhet. I stadstrafik är en sån bil värdelös förbrukningsmässigt. På långfärd och mer blandad körning bör det inte vara en omöjlighet att spara en hel del soppa. Speciellt på motorväg/landsväg så brukar de stora motorerna gå rätt snålt om man kör mjukt och inte för fort...

Om du har en så ny bil förstår jag opm du inte vill sälja (det är lätt att vara efterklok - bilen är iaf snygg dock !)

Smalare däck är ett bra tips, samt förstås att inte ha på takräcke och sånt i onödan !
Har du rails, dom är nog fast monterade tyvärr, så drar det också upp luftmotståndet och därmed förbrukningen.

Din automat är en nyare genrations låda så den drar nog inte upp förbrukningen märkbart jmf med en manuell - om du kör mjukt och i Eko/Normalläget:
http://en.wikipedia.org/wiki/7G-Tronic

/K
 
Redigerat:
Thomas59
robsarve skrev:
Med etanol skulle bilen dra än mer per mil.

Din fina automatlåda ökar bensinförbrukningen med en decilter per mil, och med farthållare på motorväg så drar bilen faktiskt 10-20% mer än med planerad ecodriving. Men jag såg att din bil bara gått 750 mil. Under inkörningen, när motorn är ny drar bilen betydligt mer bensin än framöver. Så din snittförbrukning lär sjunka.

Men ny, tung bil, automatlåda, relativt breda däck, stor motor och regnig höst så låter inte din förbruknig oresonabel. Bara otidsenlig.
Tvivlar starkt på dina påståenden, har du några belägg för dina påståendenskulle det vara intressant om du presenterar dem.

Automatlåda=1 dl mer per mil=KNAPPAST, tidigare generationer kunde nog dra rejä'lt mer än en aut men många av dagens automater är snålare än de manuella varianterna, Volvos D5 Aut MY08 och senare undantagna

Farthållare på motorväg=10-20% mer än ecodriving (på samma sträcka motorväg i samma fart=ALDRIG

Lägre förbrukning efter inkörning=Ytterligare en myt, skillnaden är marginell
 
kan det vara lite avundsjuka från robsarve's sida :rolleyes:
 
Ok, Canuto, jag tror du har alternativen klart för dig. Ska vi se vad en månads ecodriving ger för resultat?
 
Nu finns bara C350 med 7tronic vad jag förstår, så det är svårt att uttala sig om det.
Mercedes egna siffror för Cklassen Bränsleförbrukning blandad körning, l/100 km
C35 – (9,7–10,0)
C180 med manuell respektive (automatisk) låda: 7,4 (7,6)-7,6 (7,8) .

Så jag hade fel. Den drar 2 deciliter mer med en modern automatisk låda...

(Jag gillar C-klassen skarpt själv, hoppas de kommit till buckt med lack/rost-oproblemen bara, men jag hade nog faktiskt valt en diesel efter att ha provat dem. En C63 vore naturligtvis än gosigare. )

Själv kör jag bara en 3 liters V6 med 210 hk vanligen, den brukar dra 1,1 liter milen när jag kör. 0,85 med frugan bakom ratten. Jag är inte avundsjuk på henne, jag tycker bensinen är för billig.
 
robsarve skrev:
Så jag hade fel. Den drar 2 deciliter mer med en modern automatisk låda...
Du stavade nog fel till centiliter ;-)
Siffrorna för C180 gäller ju för tio mil, inte en mil som övriga påståenden i tråden.
 
Lösningen är ju lika enkel som självklar: Skruva ur två tändstift ur din 6:a och du har en vanlig 4 cylindrig liten motor och bränsleförbrukningen går ner med 33%.

Apropå ECO driving så pajjade en bromskloss för mig och fräste sönder bromsskivan... Under de två veckor som jag väntade på verkstadstid så ville jag VERKLIGEN inte använda bromsen för det lät rent ut sagt fruktansvärt!
Jag gjorde ALLT för att slippa bromsa, planerade som fan, höll löjligt långa avstånd, motorbromsade så mycket det bara gick...
Och jävlar i luvan: förbrukningen under dessa två veckor låg märkbart lägre!! Typ 0.8 jämfört med 1.0
 
Tback skrev:
Lösningen är ju lika enkel som självklar: Skruva ur två tändstift ur din 6:a och du har en vanlig 4 cylindrig liten motor och bränsleförbrukningen går ner med 33%.
Verkligen? Fortsätter inte styrsystemet att spruta in bränsle i dessa cylindrar? Har jag missat nåt eller är du bara ironisk?:confused:
 
pefo skrev:
Verkligen? Fortsätter inte styrsystemet att spruta in bränsle i dessa cylindrar? Har jag missat nåt eller är du bara ironisk?:confused:
Det är ironin som flödar. Inte bränslet...
 
Jepp, förlåt om jag var otydlig. Det är ironi!
Egentligen borde moderna motorer vara smarta nog att inte spruta in bränsle i en cylinder utan tändstift men å andra sidan vet jag inte hur de skulle detektera det.

När en tändspole pajjade på min VAG turbomotor (var ju ett extremt vanligt fel!!) för ett par år sedan rekommenderades bärgning till verkstad just av den anledningen. Går en tändspole sönder tänder inte den cylindern, då får man oförbränd bensin ut i avgassystemet, det äter upp katalysatorn.... det blir dyrt!
 
det kan även bli en smäll i avgassystem om det rinner ut icke förbränd bensin. Det var ju sådana dumheter man höll på med när man hade förgasarmotorer och mekanisk bensinpump i ungdomsåren. Man varvade ut den på en växel och slog sedan av tändningen och lät den rulla ett stycke, sedan på med tändningen och då exploderade det i avgassystemet. Har sett ett rostigt system flyga i bitar.
 
klaskarlsson skrev:
Ecodriving funkar otroligt bra faktiskt - OM man tillämpar det konsekvent. Jag sparar ce 1dl/mil i förortstrafik om "jag tänker mig" för med min Subaru Legacy 2.5l 4wd (170hk) Automat. Normalt drar den ca 0.85- 0.95l/mil blandad, med konsekvent eco driving, och inte ngt okynneskörande till affären (ett par km) och tillbaka för ofta - så kommer jag ned i 0.8-0.85l/mil. På långfärd utmanade jag mig och körde Borlänge-Stockholm på 0.7l/mil (var nere i 0.68 innan motorvägen - och färddatorn stämmer faktiskt bra om man kalibrerar den med verklig förbrukning vid tankningen) - detta med hela familjen+full packning :D

Bara att planera körningen (bromspedalen skall man tex inte behöva använda (om inte ngt oförutsett inträffar eller man måste stanna för ett rödljus osv), fast på en automat är detta lite svårare, ALDRIG köra över hastighetsgränsen (mätaren gäller -> dvs 50 blir ca 45 i verkligheten osv på de flesta bilar) och se till att lägga i en hög växel så fort som möjligt (lätt för mig då min automatlåda automatiskt tillämpar "ecodriving" - och det är inte en besnislukare - Legacyn drar mindre med automat än den manuella på papperet - lika i verkligheten)...

/K
Jag har samma bil som du fast 3.0R med automat. Ligger på 1.2 liter i blandad och kan ligga på 0.95 landsväg. Där ser man vad 0.5 liter extra motor gör. Illa illa. Tjejen kan köra 0,88 i landväg men då håller hon nästan hastighetsbegränsningarna vilket jag inte gör alls. Det struliga med automaten tycker jag är motorbromsen.. Automaten strävar ju efter minsta motstånd/högsta växel vilket gör att motorbromsa kräver att jag växlar ner manuellt i sportläge vilket bara är meckigt och svårt att få till naturligt.

Som parantes kan jag nämna att jag köpte min när den gått 275 mil som demo. Färddatorn visade på 2.4 liter per mil i snitt så man vet ju hur folk som provkörde den gjorde!!
 
Toobster skrev:
Jag har samma bil som du fast 3.0R med automat. Ligger på 1.2 liter i blandad och kan ligga på 0.95 landsväg. Där ser man vad 0.5 liter extra motor gör. Illa illa. Tjejen kan köra 0,88 i landväg men då håller hon nästan hastighetsbegränsningarna vilket jag inte gör alls. Det struliga med automaten tycker jag är motorbromsen.. Automaten strävar ju efter minsta motstånd/högsta växel vilket gör att motorbromsa kräver att jag växlar ner manuellt i sportläge vilket bara är meckigt och svårt att få till naturligt.

Som parantes kan jag nämna att jag köpte min när den gått 275 mil som demo. Färddatorn visade på 2.4 liter per mil i snitt så man vet ju hur folk som provkörde den gjorde!!
Hehe, ja provkörning av en 3.0R - där ngn annan dessutom betalar bensinen - ngt säger mig att dom som provkörde inte provade Eco-driving direkt :)

På svenska subarist forumet (http://swesubaru.forum24.se/swesubaru.html) så diskuteras bränsleförburkningen i en tråd - där konstateras att det är en väldigt stor skillnad på 2.5an och 3,0an !

Men så blev ju 2.5an "Engine of the Year" 2005,2006 också :D

/K
 
Tback skrev:
Jepp, förlåt om jag var otydlig. Det är ironi!
Egentligen borde moderna motorer vara smarta nog att inte spruta in bränsle i en cylinder utan tändstift men å andra sidan vet jag inte hur de skulle detektera det.
o jag som trodde moderna motorer saknade tändstift....
 
Nimajneb skrev:
o jag som trodde moderna motorer saknade tändstift....
Det må vara så att moderna motorer saknar stift, men RIKTIGA motorer har fortfarande tändstift......;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.