Finns det någon kalkylfunktion på nätet där man kan räkna baklänges och se vilken köpesumma man har råd att betala (låna till) för ett hus?

De flesta banker har en kalkylfunktion där man anger t.ex. köpeskilling, kontantinsats och driftskostnad och får då fram beräknad månadskostnad.

Jag vill alltså gå åt andra hållet. Jag vet vilken månadskostnad vi klarar (bor i dag i hyresrätt). Men vilken köpeskilling motsvara denna månadskostnad?
 
Med en nypa salt för att jag tänkt för fort så här i slutet av årets första arbetsdag.

Köpeskilling = (12x(månadskostnad -amortering -driftkostnad -fastighetsavgift))/ränta

Exempel: Max månadskostnad på 8000 och en ränta på 3,4% ger följande med en tusenlapp i amortering, 2000 i driftkostnad och en femhundring till komunen.
(12x(8000 -1000 -2000 -500))/0.034 = 1 588 000

Observera att detta är en väldigt förenklad kalkyl som exempelvis inte tar hänsyn till ränteavdrag.
 
Eftersom jag är den försiktiga typen vad gäller hur man skall låna pengar så vill jag lägga till att det är väldigt bra att syna siffrorna och fundera på vad som kan bli dyrare. Men en liten indikation är SBAB:s räknesnurra. Säger den 2,4Mkr i lån så är det ingen idé att titta på hus som kostar mer än så.
 
man kan gå in till banken också. då kan man få veta ganska exakt va de tycker.

lägg på iallafall 3% på dagens ränta när du räknar!
 
Jag tror konsumentverket eller er kommuns konsumentvägledare har sådana räknesnurror.
 
Lite off topic måhända, men som ibland glöms bort i dessa sammanhang; oavsett bransch för närvarande, risken för arbetslöshet.. :eek:
 
Hmm... den där räknaren SBAB hade skulle jag inte lita blint på... Om jag knappade in gällande siffror för det jag lägger på boende idag skulle det motsvara ett hus på 7.5" Verkligheten är nog hälften av det! Och då ligger ändå mina räntor rätt bra mot gällande ränteläge.

Bäst är att sitta ner och prata med någon på banken, de tittar ju över HELA er ekonomi - så kan ni få en fingervisning!
 
Det är som sagt ingen raketforskning det handlar om, formeln i mitt förra inlägg tror jag är bättre än de glädjesnurror som låneinstituten har. De tar sällan hänsyn till driftkostnader, ibland amortering men varenda gång drar de av ränteavdragen. Allt för att det ska se så billigt ut som möjligt med att låna mer.
 
Fastighetsskatten kommer först efter fem år, ränteavdraget utgör en väsentlig faktor den måste vara med.
SBAB:s stämde förbluffande väl på min låneansökan, en diff på 70 000:-.
Mina siffror:
8000:-/mån
1600:- drift
1500:- amortering
7000:- ränta
Det blir 10 100:-
Skattereduktionen för räntekostnader 2100:-
Lånebelopp 2 483 000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.