Hej!
Hur blir jag av med rådjuren som käkar upp rosorna och fruktträden så fort vi har varit borta över helgen?
Förutom att stanna hemma, sluta med rosor och träd, skaffa hund, elstängsel och skjuta dom har jag hängt upp vita plattor och cd skivor utan resultat!
Vad göra??
/ Pelle
 
Marinera i rödvin, servera med lite god mandelpotatis rostad i ugn och med ett gäng goda vänner som sällskap ?

Rådjur blir du inte av med - Skydda det du vill skydda med nät, anpassa trädgården.

De hoppar över 2 meter....

Visst, du kanske kan bängla runt med råväck och andra produkter som säger sig lösa problemet - men personligen tycker jag det är mer jobb än det är värt.

Anpassa, låt det som de inte äter växa, låt det som de gillar dö ;-)
 
Tips om saker som fungerar:

Vissa rosor (flammentanz, peace vet jag de inte äter men det finns säker fler) - kanske sånna som har knoppar/blommor när det finns annat att äta ?

Höstanemon, kärleksört, fänrikshjärta, löjtnantshjärta, alla tokar, vresros, fruktbuskar av alla sorter, tidlösa, ormbunkar, persilja (väldigt vacker om man har mycket, överdådigt!), salvia, lavendel, kaprifol, blåregn och en hel hög till som jag inte kan komma på namn på ;-)
 
Jag misstänkte detta, jag forstätter att skjuta dom altså...dom e ju rätt goda trots allt.:D
Å så decimerar man fästingstammen lite me (ca: 2000/ råddis).
Ska byta ut lite växter oxå kanske. Pion gillar de inte heller.

Tackar för ditt svar!
 
I
Du kan prova att göra så här:

Ta en glasburk med lock (flera stycken behövs givetvis). Borra rätt så grova hål i locket (fi 7-8 mm), så många som får plats.

Gör sen i ordning 'skunkdricka' (blodmjöl och ammoniak). Fyll burkarna till 2/3-delar (eller 3/4-delar, lite luft måste finnas i burken för att vätskorna ska kunna förångas) och gräv ner dem med locket i höjd med markytan intill eller under det du vill skydda.

Vi har inte haft några rådjursangrepp ens på tulpanerna under de nio år vi bott här (landsbygd med talrik rådjurs och älgstam). De skyggar för doften. Rätt kul att se hur de först går fram och ska knipsa av tulpaner och just som de sträcker fram nyllet för den där avbitningen är det som någon slog dem i nosen med en planka.

Tyvärr får man göra om fyllnaden var gång det regnat mycket. Utspädd gör sig inte 'skunkdoften' lika märkbar. Det luktar kort och gott så man vill spy och det gäller att inte hålla näsan över varken tillredningskärl vid sammanvispning och fyllnad av burkar m.fl dofttillfällen :D
___________________
Byggaren
 
Jag tyckte om iden med att skjuta dem...
Jag har en passande gryta att lägga steken i, någon annan som har lite tilltug och dryck så kan vi ha ett trevligt knytkalas och prata verktyg....
hehehe

Tror att det finns rådjursskrämer som avger ett ljud som dom inte gillar, kolla i tidskriften Land, dom har liknande produkter som sork som fungerar okej.
Jula eller tex Grangården kan också ha detta.
 
galento
pelleulf skrev:
Jag misstänkte detta, jag forstätter att skjuta dom altså...dom e ju rätt goda trots allt.:D
Å så decimerar man fästingstammen lite me (ca: 2000/ råddis).
Ska byta ut lite växter oxå kanske. Pion gillar de inte heller.

Tackar för ditt svar!
Som tur är ökar ju vargstammen i landet så både rådjur och älg borde minska kraftigt i antal.;)
 
-->Byggaren
Vilka proportioner ska man använda av blodmjöl och Ammoniak?
Och vilken koncentration ska ammoniaken ha (såg att livsmedelsbutiker, färgaffärer etc. brukar sälja 24 %-lösning medan Apoteket säljer koncentrerad lösning på 30–35 %)?
 
Angelven skrev:
Tips om saker som fungerar:

Vissa rosor (flammentanz, peace vet jag de inte äter men det finns säker fler) - kanske sånna som har knoppar/blommor när det finns annat att äta ?

Höstanemon, kärleksört, fänrikshjärta, löjtnantshjärta, alla tokar, vresros, fruktbuskar av alla sorter, tidlösa, ormbunkar, persilja (väldigt vacker om man har mycket, överdådigt!), salvia, lavendel, kaprifol, blåregn och en hel hög till som jag inte kan komma på namn på ;-)
Det gillar i alla fall att provsmaka peace-rosorna så låta bli dem helt gör de nog aldrig :mad:
 
Här tömmer de hela Peacebusken på varenda knopp och varenda blomma. Två gånger förra sommaren.
 
I
Modig skrev:
-->Byggaren
Vilka proportioner ska man använda av blodmjöl och Ammoniak?
Och vilken koncentration ska ammoniaken ha (såg att livsmedelsbutiker, färgaffärer etc. brukar sälja 24 %-lösning medan Apoteket säljer koncentrerad lösning på 30–35 %)?

Sätt på gasmasken. Här kommer receptet. Taget ur tidningen Land.
1 kg blodmjöl (köps i trädgårdsshopen)
1,5 dl 24,5% ammoniak (köps i färghandeln)
10 liter vatten (ur kallvattenkranen)

Vispa samman i en 10 liters hink. Fyll burkarna och placera ut och gräv ner dem jämns med backen. I fall av starkt regnväder får man fylla dem på nytt då regnvattnet späder ut för mycket och doften avtar.
Man kan oxå använda blomsterpinnar med en bit oasis i toppen och doppa dem i spannen. Men det får man göra om oftare. En pinne ska räcka till 25 kvm, men vi har satt dem tätare i anslutning till det vi vill ha skyddat.

Rådjur är trädgårdsmarodörer i Bambidräkt :rolleyes:
_________________
Byggaren
 
Jag tycker problemet med oasispinnarna är att oasisen är så skör. När man väl fått dem dränkta med blodmjölsoppa så är egenvikten så stor att de glider av pinnarna eller sammanfaller bara man ser på dem.

Här är rådjuren tama - de kommer i en familj på 4 stycken. Gnager och skaver lite här och där. Det är otroligt tröttsamt när hela trädgården är full av nyplanterade (och rätt dyra) träd, buskar, perenner. Inte går de att skrämma heller. De står bara och stirrar på en och undrar vad det är för tok som gastar. Jag har även provat att kasta saker på dem (småsten, äpplen, stavparkettbitar, snöbollar), men de hoppar bara bort två meter och fortsätter äta.

Jag har ringt viltskyddsgruppen ett antal gånger, men jag tror det krävs ett större grepp för att få ner stammen lokalt. Har hört om någon stadsdel/kommun i stockholmstrakten där man minskade stammen ordentligt ett år - genom storskytte.

Hos oss har den ojämna kampen just nu stannat av i och med att nästan alla små träd är inhängnade. Ser inte klokt ut, men vad f_n gör man....
 
Redigerat:
Fasting65 skrev:
Jag har ringt viltskyddsgruppen ett antal gånger, men jag tror det krävs ett större grepp för att få ner stammen lokalt. Har hört om någon stadsdel/kommun i stockholmstrakten där man minskade stammen ordentligt ett år - genom storskytte.
Ekerö antagligen (bor där) - de körde en hård drive för 2 år sedan, sköt av massor, men det syns inte idag...

Vi har mer rådjur än råttor... Höll på att smälla två gånger igår på väg till jobbet. De står och stirrar på en när man kommer ut med en blick av "Vad gör du i min lunch?"

... men nu har jag sett lodjurspår i snön runt huset igen - lon brukar vara effektiv :)
 
Tack för receptet! Ska provas i vår. Jag gillar att se rådjuren promenera omkring på tomten, men inte att de tuggar i sig alla blommor.
 
Det blev ju en givande tråd det här!!
Recept på både råddisarna och "smäll på nosen coctail" (det skall bli ett nöje att titta på, kanske med en wiskey i handen i fåtöljen?!)
Den bästa kombinationen är nog trots allt :

1. Rådjurs coctail
2. Skjuta till söndagsmiddan
3. Välja äckliga växter i fortsättningen

(Kanske skulle byta ordning å 1 å 2.......skjuta är kul.):D

Tack för alla kreativa ideér!! Lägg gärna in fler.
/ Pelleulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.