Hej!
Jag har en Nibe 1215 med en FLM 30 kopplad. Jag har fört lite statistik över hur många timmar respektive antal starter pumpen gått sedan jag installerade den för exakt två år sedan. Vore kul och intressant att höra vad ni andra har för tider så man vet om min pump går som den skall, har nämligen ingen aning om den går för korta stunder etc etc. Det enda jag vet är att det är varmt och gott i huset och att jag är väldigt nöjd!

Antal starter på två år: 18833 st
Drifttid: 3264h

Dvs snitt tid i drift vid varje start: 10,4 minuter (är detta anmärkningsvärt kort eller är det ok?)

Tack på förhand!
 
Alldeles för kort enl. mig, jag vill att kompressorn minst ska gå en halv timme.
Därför förespråkar jag volymförstorare så får man ännu jämnare komfort samt driftkostnad samt att kompressorn håller längre enl.mig med färre starter.
 
Håller med om att det är många starter. Volymförstorare är dock inte så mycket att satsa på.
Jag är 0 i volym förutom den massa som består av betong, rör, radiatorer m.m.
Orsaken till det stora antal starter är med stor sannolikhet att hysteresen på termostaten är för liten d.v.s. den är för kännslig. Jag har min innegivare satt på +- 1 grad. Det är lagom, då går värmepumpen minst en halv timme för att värma upp huset 1 grad.
Jag vet inte hur din VP fungerar men det kanske finns någon inställning?
Angående volymförstorare så har jag hjälpt en kund som fått en alldeles för stor VP installerad av en klantig säljare/nstallatör. Jag installerade där en 300 liter slingtank EFTER returen. Slingan är kopplad FÖRE befintlig varmvattenberedare.
Syftet med tanken var att få ner temperaturen i systemet från ca 60 grader som gjorde att värmepumpen stängde av innan rumsgivaren hann med.
 
Räcker iofs med en 100 liters eller 20liter /kw vill man ju gärna ha.
På Nibe installerar man denna kanske på returen på radiatorslingan annars föredrar jag ha den på stigaren och inkoppling som knäpptank så slipper man även det om man har ont av knäppningar i systemet.
 
du har för korta drifts tider, jag antar att den är fel inställd & behöver justeras lite.

Börja med att öppna ALLA termostater på alla radiatorer.
sen ska du titta på gradmenutrarna när pumpen går 8vet du vad gradmenuter är?, Håll in manyknappen länge så kommer du till instalatörsmenyn, här ser du gradmenuterna på första sidan.
det är viktigt att gradmenuterna räknar ned till noll (exakt noll hamnar man inte på eftersom man tar flera minuter i stöten, man brukar få pluss menuter direkt efter stoppet.

jag tror din pump stannar på för hög temp diff, så den stannar / nollar räknaren utan att räkna ned korekt.
 
man ska max ha 3 starter / drifts timme
du "bör" ha 20minuters gång tid som kortast.

Jag ger några tips om inställning när jag sått svar.
fyll gärna på med vilka inställnignar du har idag & vilka värden som står på de olka menyerna, efter 10 menuters drift (nar frotfarande pumpen går)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.