Hej,
Ska bygga ett hus där vi kommer att ha fjärrvärme (vattenburen golvvärme). Nu har jag planer på att också investera i en FTX-ventilation för att sänka energiförbrukningen, någon som har erfarenheter från det?
 
Jag har haft fjärrvärme + FTX i 30 år. Fungerar klockrent.

Bygger du nytt så sätt FTX:en i tvättstugan eller angränsande garage. Roterande vvx ger bäst värmeåtervinning.
 
Monterat Heru Österbergs bla med fjärrvärme och det är ingen skillnad mot annan värme.
 
Har du bra erfarenheter av Heru fazer480?
Skall själv bygga nytt till våren och kollar på FTX system där bla Heru är aktuell..
Vilken modell har du?
 
Har inte själv, men installerar elen till dem i jobbet.
De funkar, och har en liten trevlig trådlös fjärr som har tvåvägskomunikation mm.(du kan se vat som hönder i burken).
Rätt justerade går de, med ljudfällor på till o frånluft, relativt tyst.
Kunde ha varit bättre tätningar till fläktarna i burken men går att fixa till vid installation. Jag tror att den senaste hette Heru 75 och dar eftervärmare med el.
 
Vi har idag ett hus från -47 som har bytt värmesystem ett par gånger men har nu fjärrvärme och självdrag. Jag funderar på att installera ftx men har undar först om det är möjligt och vad det hamnar på i pris. Självklart så skiljer det från hus till hus men på snackar man 10, 20, 30 tusen eller är det mer? Jag hade tänkt att göra en hel del själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.