Var idag uppe på kallvinden och såg att det var en del frostfläckar, det är nu ca:15 minus ute.
Det jag undrar över är om det är normalt och om inte vad kan jag göra. Hittade även lite vid sidovinden. Huset är1,5 plans från 70-talet.

Blir lite orolig det är ju första vintern vi bor i huset och vet inte riktigt vad som är normalt och inte.
 
Hej, Jag har också samma problem, fast värre :( syns på bilden. Bor också i 1,5 plan hus från 1959 sedan 2006. Har testat med att slänga ut den gamla isoleringen och fixat luftspalt som saknades tidigare, några mögelstoppare (extra ventillationshåll på taket), installerat tilluft (sovrum) & frånluft (badrumet) i andra våningen men ingen av dem har hjälpt till. Nu funderar att skaffa avfuktare från Trygghetsvakten på vinden.
 
  • DSC02033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tanke som slog mig! Ni kanske har för mycke isolering? om man har mindre isolering så blir det ingen frost. Då blir det ju varmare på vind. Den varm luften vetileras ut pga att den vill upp och ut. Två saker att göra kanske,ta bort lite isolering, öka ventilationen. Hur mycket isolering har ni på vinden? Har ni någon diff spärr (plast i innertaket) ? Vad för sorts isolering har ni?
 
Glasull har jag på min, 2 lager en på 45 och den andra på 95.Din tanke slog mej också, eftersom efter ny isolering blev jätte kalt där uppe, igår tog jag bort tjocka delen på några ställe och ska se vad som händer. Diffspärr vet jag inte om det finns i innertaket, men nån sort av tjärpapp finns under isoleringen på vinden.
 
Glas ull är ju = plast. Ekofiber = inte plast.Då räcker det med tjärpapp. Det är en djungel med det här med isolering. Men jag rekomenderar att i alla gamla hus( gamla hus menar jag. Som inte har en regelstomme med gull el sten ull i sig och som har plast i vägga och tak.) Att man ska ha ekofiber.Men prova att ta bort lite isolering, så får vi se. Det är inte lätt med det här med hus och isolering. Lycka till.
 
Hej!

Var också uppe på vinden idag och hämtade prylar och på insidan av taket var det frost, dock ej närmast murstocken, som är uppvärmd av pellets.

När frosten smälter, vid blidväder, hur snabbt torkar fukten upp, för mögel eller röta bör väl knappast få fäste om det torkar upp efter att frosten smält. Verkar vara hyvsad ventilation på vinden ändå..

Huset är byggt 1966 och är en klassisk villa med träbjälklag och källare..
 
Har hört mig för lite, och svaret jag fått av några är att det inte är någon fara sålänge det torkar upp senare för det är alltid lite fuktig luft på kallvinden.
Kan det stämma?

Ska jag öka ventilationen?
 
Min vind ser precis ut som G800. Jag har dock sågspån i botten. Har blivit rekomenderad att lägga på Ekofiber, men har inte bestämt mig än... Jag vet inte, men känns lite läskigt att lägga ut en massa pengar på något jag inte känner till. Ut med spånet o in med ny plast o glasfiber - det funkar på min andra vind iaf.
Kanske finns det någon som har haft samma problem och löst det med Ekofiber. I så fall får ni gärna övertyga oss klentrogna.
J
 
PAtriK80 skrev:
Har hört mig för lite, och svaret jag fått av några är att det inte är någon fara sålänge det torkar upp senare för det är alltid lite fuktig luft på kallvinden.
Kan det stämma?

Ska jag öka ventilationen?
På ventilationsfrågan så lyder svaret:

Ja, när luften ute innehåller mindre fukt än luften på vinden. Annars inte.
Ökar du ventilationen och för in ännu mer fuktig luft så får du mer rimfrost.

Alltså, "lösningen" är ngn slags fuktstyrd ventilation ála Trygghetsvakten vind eller Ventotechs lösning.

Den slutliga lösningen är att flytta daggpunkten utanför vinden. Då måste man bygga med isoleringen utanpå undertaket, det kallas för "klimatvind". Det är tyvärr något vi inte har lärt oss bygga i Sverige än - trots vårt fuktiga klimat.

Min förra chef är Schweizare och döm min förvåning när jag besökte hans nybyggda hus och insåg att taket bestod av 0.5m jord som det växte gräs i. Undertill finns förstås en fuktspärr. Lösningen är ju alldeles ypperlig med tanke på att "isoleringen" ligger längst ut. Någon rimfrost på vinden har han inte.
 
Varm luft går upp genom taket på övervåningen och möter den kalla luften på vinden = kondens.
Isolera bättre på vind och öka ventilation i bostad. Räcker med en otät vindslucka för att fukten ska ställa till det. Frost nu innebär med all sannolikhet mikrobiell påväxt resten av året.
 
En får ju hoppas att det visat sig, närmare sju år senare...
 
Har reagerat på en sak när man sitter och läser om dessa kallvindar.

Vissa menar på att det är den VARMA luften som läcker upp på vinden som är orsaken till problem. Fast det är väl inte riktigt sanningen? Ett varmare vindklimat brukar ju allt som oftast vara bättre.

Problemen kommer ju snarare av fuktig luft som vandrar upp på vinden, håller man luften i boytan i rörelse (god ventilation) samt håller mängden isolering på vinden begränsad så borde det lösa sig bra ändå.

Är jag ute och cyklar?
 
Njaaa. Varm luft kan "bära" mycket mer fukt än vad kall luft klarar. Så när din varma luft från bostaden stiger igenom bjälklaget och möter den kalla luften på vinden kondenseras den. Så länge den kondenseras i luften och blir rimfrost för att torka bort på våren så är allt ok.
Problemen uppstår när den varma luften kondenseras i bjälklaget/isoleringen. Detta är vanligt när du har en välisolerad vind och bor norrut. Har du lite dåligt med isolering flyttas daggpunkten (när fuktig luft kondenseras) ur bjälklaget och upp i vinden. Mitt förra hus hade enbart kutterspån på vinden ca 10cm. Vi hade aldrig problem med fukten på vinden.
Dock satt det alltid rimfrost runt ventilationsgallren i gavlarna. Där hade jag ju daggpunkten utanför huset. Och det är ju bra. Bör tilläggas att det huset var byggt 1840. Eftersom huset har klarat sig så länge ville jag inte komma och isolera hela huset och förstöra ett fungerande system.
 
Tack för ett bra svar, det förklarade ju saker och ting rätt bra. (y) Jag har 12cm glasull i bjälklaget, lär ju läcka igenom rätt bra där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.