Hej. Har försökt att söka fram svar, men inte lyckats. Hoppas att det är ok med en ny tråd.

Vi har för ett bra tag sedan köpt vattenburen golvvärme. Roth Compact system. Detta är tänkt att läggas på befintligt golv och bygger endast 17 mm.. Det var från början också våran avsikt.

Men nu har vi rivit hela det gamla golvet eftersom vi ville bila upp och byta ut våra gamla gjutgärnsrör och dessutom byta golvbrunn mm.

Tidigare var golvet gjort av:
Överst matta, flytspackel / murbruk ca 5 cm och under detta mjuk isolering av gullfiber eller liknande liggade på "plattan".

Allt detta är nu helt borta, vi har nu endast "plattan" kvar som har "lagats" efter att vi bilat upp och bytt rören. Nu har vi ca 13 cm upp till tänkt färdigt golv. Och eftersom vi redan har Roth Compact System vattenburen golvvärme så funderar jag på hur jag skall gå tillväga för att bygga upp det nya golvet.

Några har sagt att jag kan lägga Golvfregolit, sedan lägger jag platorna som golvvärmen går i och i dessa rören för golvvärmen och sedan flytspackla

Jag känner dock att detta kan bli lite svikt och inte så stumt som jag vill. Risk att fogarna i klinkersen sedan spricker och att golvet låter ihåligt.

Andra har sagt att jag skall blanda lekakulor 2-4 mm tillsammans med flytspackel och "gjuta" upp så att jag sedan lägger plattorna för golvvärmen och sist flytspacklar,.

Ett annat förslag jag har själv har funderat på är att regla upp golvet lägga in fregolit / isolering och golvspånskivor. På detta lägger jag plattorna för golvvärmen och sedan flytspacklar.

Med plattorna för golvvärmen menar jag de plast plattor so, följde med paketet vi köpt för golvvärmen som har en folie under till som man drar bort och har lim folie undertill och har spår som man lägger värmerören i "Roth Clima Comfort™ system 17mm". Om detta finns att läsa på http://www.roth-nordic.se/golv_forlaggningssatt_lagbyggande.php

Hoppas på bra förslag hur jag skall bygger upp golvet. Det handlar om ca 13 cm från plattan upp till färdigt golv.

Tack på förhand

Kjell
 
Ingen som har några synpunkter ?

Mottar tacksamt alla tips och synpunkter

/Kjell
 
jag la cellplast s200 mot plattan och sedan gjöt över med eps-cement och sedan flytspackel med elslingor det har funkat bra hittills iallafall(min platta är oisolerad)
mvh kristian
 
Har du kollat med Roth om vad de säger om systemet direkt på frigolit?

Annars skulle jag nog föreslå att du gjuter ett lager med EPS betong, antingen direkt på din betongplatta, eller först ett lager med Frigolit och sedan EPS på det.

EPS betong isolerar men inte lika bra som frigolit, tror att det skiljer en faktor 2. Kolla på EPS hemsida, jag ha för mig att du skall kunna ha en kaka på 30-40mm ovanpå frigolit. EPS är väldigt lätt.
 
hempularen skrev:
Har du kollat med Roth om vad de säger om systemet direkt på frigolit?

Annars skulle jag nog föreslå att du gjuter ett lager med EPS betong, antingen direkt på din betongplatta, eller först ett lager med Frigolit och sedan EPS på det.

EPS betong isolerar men inte lika bra som frigolit, tror att det skiljer en faktor 2. Kolla på EPS hemsida, jag ha för mig att du skall kunna ha en kaka på 30-40mm ovanpå frigolit. EPS är väldigt lätt.
Nej det är väl en tanke att kanske kolla med Roth. Det är ju egentligen inte tänk att användas så. Det är ett system som skall läggas på befintligt golv. Nu blev det ju inte så. Eventuellt kan man skippa plattorna helt och naja fast rören i armering innan man flytspacklar.

Bifogar lite bilder så kanske det blir lite lättare att förstå. De röda sträcken på bilderna är där det tänka golvet skall sluta.
 
  • Bad_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bad_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bad_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Har du kollat med Roth om vad de säger om systemet direkt på frigolit?

Annars skulle jag nog föreslå att du gjuter ett lager med EPS betong, antingen direkt på din betongplatta, eller först ett lager med Frigolit och sedan EPS på det.

EPS betong isolerar men inte lika bra som frigolit, tror att det skiljer en faktor 2. Kolla på EPS hemsida, jag ha för mig att du skall kunna ha en kaka på 30-40mm ovanpå frigolit. EPS är väldigt lätt.
EPS Cement verkar ju grymt när man läser om det. Är det dyrt? Har vanliga byggvaruhus detta. Tänker då på Byggmax, Hornbach eller Bauhaus.

SKall jag börja med allt lägga ett lager med Cellplast (är det samma sak om Fregolit ?), och sedan gjuta upp med EPS. Lägga golvärmen och sedan flyta ? Eller är jag fel ute nu ?
 
hempularen skrev:
Annars skulle jag nog föreslå att du gjuter ett lager med EPS betong, antingen direkt på din betongplatta, eller först ett lager med Frigolit och sedan EPS på det.
Är det någon som vet var man kan köpa EPS Cement ? Verkar inte finnas på Byggmax eller Hornbach.

/Kjell
 
tror k-rauta har,själv köpte jag mina säckar i Bollebygd tror nog den lokala "byggbutiken" fixar det(gynna dom små lokala butkerna)
 
Finja har det i sitt sortiment, heter EPS Betong. Kolla på hemsidan efter återförsäljare nära dig.
 
kristian69 skrev:
tror k-rauta har,själv köpte jag mina säckar i Bollebygd tror nog den lokala "byggbutiken" fixar det(gynna dom små lokala butkerna)
K-Rauta har, var där idag, men det var tillfälligt slut. 159 kr säcken.
 
Jag har precis fixat mitt golv. Jag bilade bort den "gamla" kakan av betong och mjukisolering ner till betongplattan. Sedan bilade jag bort runt brunnarna och bytte dessa och gjöt igen hålen. Därefter på med 5 cm cellblast S80 (Klarar 3 ton per kvadrat vilket borde vara nog, inköpt på byggmax.) på med armeringsnät på 2 cm distanser och sedan gjuta egenblandat betong. 7,5 kvadrats golv 5 cm tjockt gick hur lätt som helst att gjuta. Vi var 3 man och en betongblandare. Det tog 2 timmar och då fixade jag fallet direkt i betongen. Nu har det torkat. Fick rådet att vänta 1 vecka per cm. Nu skall jag prima golvet lima elvärme och flytspackla upp det sista. Gjutningen blev riktigt bra men man måste ha tid så det får torka.:eek:
 
Ett par frågor till dig , Peter:

Har du lagt plast på frigoliten innan du gjöt?
Satte du ngn form av sarg runtom, mot väggarna så att betongen inte kom i kontakt med trä i väggar etc?
 
Ingen plast men jag tejpade ihop frigolit skivorna med åldersbeständig tejp här och där. Innan jag gjöt hade jag satt upp våtrumsskivor på väggarna och dessa gick nästan hela vägen ner till grundplattan. Därefter la jag dit cellplasten och gjöt på den.
 
  • DSCN3384.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.