Nu står valet mellan fjärr respektive bergvärme.
Med rot-avdraget så skulle jag få betala:

För fjärrvärme, ca 92000kr - arbetskostnad 50% på 54000 kr = 65 000 kr för komplett installation.
För bergvärme ca 130 000 kr - arbetskostnad 50% på 40000 kr = 110 000 kr för komplett installation, 9 kw panna och ca 130 meters borrdjup.

Huset är 83 kvm + 83 kvm källare, beräknad värme åtgång ca 20 000 - 25 000 kw per år.
Befintliga kombipanna från 70-talets mitt, sjunger på sista versen.

Vad väljer jag, det är "grova"offerter jag fått, men hur skulle ni tänkt?
 
Bergvärme, vad kostar fjärrvärme om några år?
Kan lite om fjärrvärme och vad det kostar, men bergvärme är ju mycket billigt att skapa värme i huset med. Du kommer troligtvis ner i en förbruknning runt 10-12 000 kWh per år och det är ju en del besparing. Jag njuter av att läsa av min förbrukning på bergvärmen, det är ju löjligt lågt jämfört med vad jag hade innan.

I ett fjärrvärme montage sitter du i klorna på vad kommunen sätter för taxa framöver. Kan bli billigt, men också dyrt.
 
Hur kan nyinstallation av ett nytt värmesystem berättiga till ROT avdrag? Känns lustigt är du säker på att skatteverket skulle godkänna det? :confused:
 
Men hur många år dröjer det innan EL kostar 3 kr/kWh?

Hur länge går pumpen innan det är dags att byta? Helt klart är den slut långt innan några nya investeringar behöver göras på fjärrvärmen.

Också några osäkerheter att ta hänsyn till...
 
Då fyller jag i tredjeversionen.!..Vad är det för kombipanna...pellets kanske är ett alt...?
Pannan kan ju byta till "refräng"..ang......(sjunger på sista versen)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Då fyller jag i tredjeversionen.!..Vad är det för kombipanna...pellets kanske är ett alt...?
Pannan kan ju byta till "refräng"..ang......(sjunger på sista versen)

Mvh
Men då krävs ju skorsten och sotning och allt annat smutsigt runtomkring. Självklart så är pellets många gånger det billigare alternativet om inte ved är det allra billigaste. Men jag anser att det är värt en del med den bekvämligheten och slippa fylla pellets mm.

Så i valet fjärrvärme/bergvärme kontra att elda något för värmen så förordar jag att inte elda.

Hörde föresten någonstans att fjärrvärmen stängdes av på sommaren någonstans. Har man då vattenburen golvvärme och vill ha varma golv i badrum och tvättstuga, hur gör man då?
 
Knappast stängs fjärrvärmen av, kan bli knepigt att få till varmvatten utan den.
 
Havsutsikt! Skorsten fanns redan....Läs första;)...
Dom får aldrig stänga av fjärrvärmen...det skulle va om du inte betalade räkningen då:)

Mvh
 
oj vad dyr fjärrvärme instalation,mot våran komun (tror det kostar 55000:) i vår komun.

du har inte talat om vad fjärrvärmen kostar totalt för dig, inklusive alla olika fasta avgifter (det skiljer mycke i kW pris på fjärrvärme mellen komunerna)

skulle tippa på att den billigaste komunen kostar 50 öre/ kWh & den dyraste 110 öre/kWh

var bor du?
 
PX-21 skrev:
Havsutsikt! Skorsten fanns redan....Läs första;)...
Dom får aldrig stänga av fjärrvärmen...det skulle va om du inte betalade räkningen då:)

Mvh
Hade själv kombipanna i vårt förra hus, men skorstenen/murstocken var risig och läckte. Pannan kördes därför på slutet uteslutande på el. Sen framgår ju inte i första inlägget om skorstenen är ok, vilket är ju en förutsättning för att elda i den.

Ang. fjärrvärme så finns det ett antal trådar här nu som tar upp dubbla värmesystem i golvet El plus vatten buret samtidigt i badrum, just för att fjärrvärmen stängs av eller ännu kanske mer precist om jag fattat rätt, stängs av för värme i huset. Dock förutsätter detta en separat v v beredare. Jag har ingen aning om hur de har tänkt ellet hur det fungerar i de specifika fallen, men situationen finns uppenbarligen. Om det är kommunal avstängning, vilket inte är troligt eller om det är ägaren själv som stänger av sin panna vet jag inte.

Men med bergvärme hos mig kör jag den året runt och med badrumsslingorna öppna på fullt för att få varma sköna golv i bad och tvätt..
 
Fint att det funkar för dig ;)....

Ja stänger man själv av f-värmen och kopplar in el beredare får man skylla sig själv...:eek:

Sen drog jag in pelle alternativet för att hotta upp debatten....Javisst sen man kan spekulera och anta att skorstenen läker mm ...Sen så tror jag att dom har aldeles för små raddar:rolleyes:

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.