ion skrev:
Mitt råd till Micke är att prata med en firma som säljer alla typer av FLVP och jag hoppas han får tag på någon ärlig som ser till kundens bästa, som jag fick när jag blev avrådd ett byte till ce50.
Du blev avrådd för att du redan hade en väldigt låg energiförbrukning.
Du har dock inte i den här tråden nämnt att du åstadkommit det genom att strypa ventilationen till långt under normen.



Eftersom vi tydligen inte kommer förbi steg 1 i min lista (komma överens om hur mycket effekt man kan "ta" ur frånluften), så lär vi inte klara steg 2 heller (komma överens om vart tillförd elektrisk effekt i en VP "tar vägen".


Jag kan dock ge dig något att fundera på:

Hur kan en luft/luft eller luft/vatten VP ha COP = 1 när det är så kallt ute att ingen energi
kan tas från uteluften?

Observera att VP levererar värme den "vanliga" vägen, från kompressorn som faktiskt körs.
Det är inte genom att stänga av kompressorn och koppla in en värmepatron eller element som det blir COP = 1.

Med dina åsikter har jag svårt att se hur du ska kunna förklara det.
Trolleri?


ion skrev:
Jag är heller ingen agitator, skulle inte ens kunna vinna en strid om att svart är svart med en sån motståndare.
Det är lättare att agitera om man har rätt. Du borde prova det någon gång.

/Hasse
 
I
Du tycker det?

"
REGLER
I Boverkets Byggregler står att rum ska ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l per m² golvarea. Det står vidare olika exempel på att t ex bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s.




Det totala utbytet av luft genom en byggnad bestäms delvis av den luft som avsiktligt tillförs via tilluftsventiler. Det tillkommer dessutom vad som kallas ofrivillig ventilation genom vädring, öppning av dörrar, fönster och genomläckning i otätheter. Ofrivillig ventilation beror på hur stora otätheter det finns i byggnadsskalet samt vilka drivkrafter som påverkar huset. Storleken på dessa drivkrafter beror på skillnader i temperaturer, den fria höjden i huset samt vindbelastning. Tätare hus ger som resultat en lägre ofrivillig luftväxling. Hus med god lufttäthet måste därför alltid ha en väl genomtänkt till- och frånluftsförsörjning genom ventiler.
Läs allt, inte bara siffrorna. Förstår att det är svårt för en mattematiker, men försök. alt handlar inte om exakta summor.
Du har aldrig hört att man kan tillsätta 2kW och få ut 1kW?
"Hur kan en luft/luft eller luft/vatten VP ha COP = 1 när det är så kallt ute att ingen energi
kan tas från uteluften?
Menar du vid -272 grader celsius?
Om du sticker hål i ett bildäck, tar en handpump och försöker pumpa upp ett tryck på 18bar. Du känner inte att det går åt lite enegi?
Jag har aldrig förnekat att enegi från kompressorn följer med köldmediat, det är ju självklart eftersom k-mediat också är avsett att kyla kompressorn, men att en kompressor som matas med 0,6kW skulle ge 0,7kW ut har jag svårt att tro.
Uppmätt uteffekt från min IVT490 var 2,4kW, inte 1,7 som angives. Kondensering avger enegi, t.o.m i en luftavfuktare. Min 490a släpper kondensat oavbrutet därmed avges enegi, men inte enligt vissa. Sådana små vinklingar får mig att bli misstänksam.
ComfortZone hävdar att jag snabbt tjänar in ett byte, Deras ÅF , som säljer och installerar både Ce och IVT håller inte med. Dessutom bygger de kylmaskiner till bla sjukhus, sk superkyla.
Storföretag i branchen såväl i Sverige som utlandet har lagt sig på en nivå vad gäller storlek på agregaten i FL-VP av en anledning, inte pgav okunskap.
Jag tycker inte om att skriva sånt här, det kan skada ett ungt företag, men du tvingar mig.

Det här ser jag som smutskastning och översittarfasoner.
"Det är lättare att agitera om man har rätt. Du borde prova det någon gång.
Vad skulle uträkningen kosta? Din timdebitering bör vara ganska låg."
Jag tog det först som ett skämt men har förstått nu att du med mattematiska kunskapers hjälp tycker om att trycka ner folk.
Jag själv jobbar med händerna och har gjort så i 45år, med värme kyla och reperationer av allehanda slag. Jag gick med i forumet för att dela med mig av erfarenhet, men nu skiter jag i detta och kommer inte att skriva en rad till.
Jag hänger kvar ett tag till om Micke vill ha namnet på firman jag var i kontakt med.
Lägger inte ut namnet då jag inte vet om det kan skada deras samarbete med CZ.
 
ion skrev:
Jaha Hasse, den här tråden skulle kunna bli lång. Skulle kunna göra uträkningar och hänvisa till flera vetenskapliga fakta, men det skulle förmodligen bli samma resultat som i dispyten med BJohan. Detsamma som noll.
Du hade helt rätt när du skrev ovanstående. Jag förstod inte att du menade det bokstavligt.


Jag återgår nu till ämnet och gör en jämförelse mellan Comfortzone CE50 och Nibe 640P för trådskaparen.

Förutsättningar:
Inneluft: +20 grader Celcius, 37% relativ fuktighet.
Normenlig ventilation för 139 m2 = 175 m3/h


Eftersom detaljerade uträkningar och matematiska kunskaper inte uppskattas i den här tråden så kommer här siffror som jag har fått fram med hjälp av slagruta, pendel och kaffesump:

Comfortzone CE50 kommer ge 4 kW med COP = 3.
Nibe 640P kommer ge 3 kW med COP = 3.

Om man värderar installationen av det extra insug som Nibe 640P kräver till ca 5000:-,
kostar CE50 ca 11400:- mer än Nibe 640P.

Det gör att klimatet och husets isolering blir avgörande. Klarar sig TS med 3kW blir det svårt att räkna hem merkostnaden för en CE50. Behöver TS 4 kW eller mer så sparar han 580:- per månad under den tiden, jämfört med Nibe 640P.


Mina påståenden är mycket trovärdiga pga min gedigna utbildning på kaffesump.
De bör inte ifrågasättas, för då kan tråden bli väldigt lång.

/Hasse
 
Härmed ber jag ion om ursäkt för de provocerande kommentarer som finns i några av mina inlägg. Jag var upprörd, och jag ser i efterhand att kommentarerna var olämpliga och att de sänkte nivån på mina inlägg.

Jag vill absolut inte "döda" diskussionen. Jag kommer i fortsättningen att argumentera lugnt och sakligt.


När det gäller mina ståndpunkter, så har jag lite mer utvecklade tankar om hur COP beror på uteffekten:

Om man har tillräckligt frånluftflöde för att ge full effekt, så kommer uteffekten minska och COP öka om man enbart minskar effekten (varvtalet) på kompressorn. Det beror på att man får ett gynnsammare driftfall när man inte behöver kyla frånluften lika mycket.

Om man däremot minskar både kompressoreffekten och frånluftflödet, så att avluftens temperatur är oförändrad, så kommer fortfarande uteffekten att minska, men jag vågar inte säga vad som händer med COP. Troligen ändrar den sig inte speciellt mycket. Det sista är nog det som är mest liknar fallet där man sätter en CE50 i ett hus som ska ha mindre flöde än 220m3/h. För trådskaparen är det nog rimligt med 4kW och COP=3.


Jag har aldrig påstått att alla som har en IVT490 eller liknande skulle tjäna på att byta till Comfortzone.

Naturligtvis kan man få kondens från en IVT490. Man kan troligen göra is också, det beror nog mest på vilket frånluftflöde man har.

Jag påstår fortfarande att Comfortzones FLVP ger störst energibesparing, om man har ett effektbehov på minst 3 kW och ett luftflöde på minst ca 130 m3/h. Eftersom de har större kompressorer kan de "ta" mer energi ur luften, men de är också dyrast. Man får vad man vad man betalar för, men vilken som är mest ekonomisk beror på många faktorer. Ju större hus, desto större fördel för Comfortzone.

Varför konkurrenterna envisas med att ha mindre kompressorer vet jag inte, men Comfortzone har några patent. De kanske är svåra att gå runt?

/Hasse
 
I
Jag godtar ursäkten.
Emellertid vill jag klargöra att 2008 hade CZ inga patent. En ansökan ligger däremot vilande och rör en typ av värmeväxlare avsedd att monteras på kylsystemets vätskeledning och den har funnits i troligen mer än 40 år.
Ett annat försök var att ta patent på varvtalsregleringen, den är känd på L-L pumpar sedan 70-talet.
Anledningen till att 2kW F-L pumpar finns är att man vill att pumpen ska återvinna all enegi som passerar huset. Den bör altså gå så mycket som möjligt. En för stor pump i ett för litet hus kommer att generera för mycket enegi varpå den vilar och återvinner således inte under viloperioden. Det som gör NIBE460 intressant är att man både har och inte har. Hade CZ och MM fixat en liknande tillsatts hade de varit kanon även för mindre hus som ev kompletteras med pool eller annat i framtiden.
Beträffande CZ och MekMasters gruff så handlade det om nån felmärkt maskin. De hade visst satt sitt eget namn på en maskin som levererats till kund, ett missförstånd enligt MM. Företaget som tillverkar MM är ett gediget företag som fått mycket skit för en sån bagatell. Läs gärna: http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2007/Dom07-28.pdf
Jag lovade mig själv att aldrig återkomma på detta forum, Men det finns stunder då man är tvungen att bryta löften.
Till Hasse vill jag säga, det ser ut som vi är överens trots allt.
Micke, blev du hjälpt av företaget jag tippsade om?
 
I
Nibe 640p, skall det givetvis vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.