Jag har ett läckage från en rörkoppling i värmepumpen på köldbärarkretsen. Riktigt tråkigt eftersom det är andra gången på två år som detta händer.

Behöver väl inte säga att jag är riktigt ordentligt besviken på den här produkten. Om man inte kan skruva ihop rörbitarna så att det håller vad skall man då tro om resten? Det var ett brott i materialet på den förra kopplingen som gick sönder och det lär vara samma sak nu igen!

Känner någon till det här problemet, finns det någon känd anledning till varför det uppstår och vad skall man göra för att slippa det i framtiden? Byta till en bättre kvalitet på kopplingarna?
 
Nibes vp brukar läcka på brinesidan då de använder flexslang som med tiden rostar upp och börjar läcka, annars har man hört att tex muttrar på klämkopplingar kan spricka pga kyldifferanserna.
 
Tack för den, då vet jag att det här är bara början eftersom produkten är endast drygt två år gammal!
 
Ok, nu är läckaget fixat och tro det eller ej - TVÅ klämkopplingar på värmepumpens köldbärarsida hade spruckit.
För ett år sedan byttes en av dessa efter samma fel!

Vill någon som har kunskap förklara vad det är som händer, om en så´n här standarddetalj pajar måste det väl vara något allvarigt fel i konstruktion eller materialval!!!???
 
Fukt som fryser mellan muttern och konan. inget ovanligt alls.
 
Be Nibe lära sig isolera eller installatören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.