Har för mig att jag läst om det i Vi i Villa.
Vad tror ni om att gjuta in både el-slingor, och slang när man ändå håller på?
(Det ska gjutas in i flytspackel på träbjälklag.)
 
Hej!

Vi har så och den enda ggn som elslingan kommer till användning är när vår fjärrvärme är avstängd på sommaren men då är man ofta på semester. Nu har vi klinker som leder värmen bra så det blir ljummet av den vattenburma golvvärmen. Å andra sidan kostar det inte så mycket att slänga dit elslingan när du ändå håller på.

Mvh
 
Vi har precis laggt bägge också.. Mest för att det framtida vattenburna systemet ej är i bruk ännu.. kan nog dröjja något år...
 
Jag skall också lägga en elslinga (Quicknet) under klinkers på toaletten (som inte är våtrum). Slingan kan i detta fall läggas i fixet så det är inget att tveka över då bygghöjden inte påverkas nämnvärt. Det är främst av komfortskäl om golvet skulle bli för kallt på höst/vår. Vattenburna golvvärmen ligger på plats under dubbelt golvgips.
 
Jag har lagt Thermotech vattenburen värme med Elpatron.
Så på sommaren värms vattnet via el.

http://www.thermotech.se/

Ej driftsatt än så jag vet inte hur det funkar.
 
Ok, någon som vet hur jag gör bäst om jag ska flyta in det i på 22mm golvspån?
Borde funka att följa min. tjockleken på flyt för vattenrören.
Bör man lägga dom på något speciellt sätt/avstånd från varandra?
 
pjac skrev:
Jag har löst det med en sk. elpush [länk] dvs inbyggd värmepatron som ger viss komfortvärme när jag inte eldar.
Den har jag missat. Hur sköts cirkulationen sommartid? Separat cirkulationspump?
 
Min värmepump (Thermia Diplomat 12) stänger av golvvärmen när utetempen är över 17°. Känns inte som den här lösningen blir bra då.
Det får nog bli el som redan är ingjuten som ev. komplementvärme.
 
"Min värmepump (Thermia Diplomat 12) stänger av golvvärmen när utetempen är över 17°. Känns inte som den här lösningen blir bra då."


Hmm... Hur menar du? Jag eldar med ved okt.-april dvs har detta som uppvärming. Resten av tiden kör jag i dagsläget med elVV-beredare för tappvv. För att få lite värme på golvet i badrummet under den period jag inte eldar så använder jag då den inbyggda el-patronen i elpushen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.