Jag håller på att renovera huset och har problem att få bort de gamla tapeterna bakom elementen (vattenburna). I de flesta rum satt det väv eller strukturtapet som nu hänger halvlös bakom elementen. Jag skulle vilja få bort det värsta av det, måla med häftfärg, tapetsera med easy cover och måla så gott det går och mitt enda problem är egentligen att dra loss den gamla tapeten. Jag vet, det låter enkelt, men jag har insett att det varken går att få ner handen tillräckligt långt bakom eller få loss det värsta av tapeten med en lång pinne. Är det någon som har några tipps på vad jag skulle kunna försöka?
Jag vill inte ta bort elementen. De är som sagt vattenburna och på ett ställe har vi behövt ta bort elementet för att få loss en panelbit och det var ett mindre helvete att få fast det igen mest för att det sitter fast på skruvar som inte sitter fast utan lätt ramlar bakåt in i väggen och om det skulle hända vet jag inte riktigt vad man gör längre. ;-)
 
ofta kan man vinkla ut elementen en bit och då kommer man åt lite bättre.
 
danielr112 skrev:
ofta kan man vinkla ut elementen en bit och då kommer man åt lite bättre.
Eller inte. Oftast inte alls faktiskt.

Du kanske kan pröva vattenspruta och en skruvmejsel??
 
Eller försök att få det någotsånär slätt, sen sprutmålar du bakom.
 
De här elementen går tyvärr inte att vinkla utan att lossa de där läskiga skruvarna som försvinner in i väggen. :(

Det var just att försöka att få det någorlunda som var tanken, men jag lyckas inte med det ens. Det kan ju inte hänga stora bitar ner liksom. Jag har testat att skrubba lite med en skruvmejsel, men ska testa med vatten. :)
 
Du råkar inte ha tillgång till en barkspade? Eller kan du kanske försöka göra något liknande med en lagom bred spackel och ett skaft? På med vatten eller tapetklister och skrapa efter en stund ;)
 
Hur ser element som man kan vinkla ut en bit? De vattenburna som vi har ser ut som de hänger på fästen som sitter skruvade i väggen och tittar man på rören in och ut från elementet så ser det ut som att de borde gå att svänga ut det. Det börjar inte läcka en massa vatten om man gör det eller?
 
jag tapetserade idag bakom just ett sådant element.

Vek ut det så att jag precis kom in med rollern för limmet och kunde få dit lite tapet. visst ingen precission men ja menar bakom elementet syns det ändå inte.

Dra inte för mycke men prova lite och se. jag kunde som sagt vinkla ut tillräkligt.
 
Det där med elementen låter inte så bra. Vi köpte ett hus nu där det hade installerats ny värmepump och nya vattenburna element. Där hade montören skruvat fast radiatorerna med vanlig plåtskruv i masonitväggarna. Det är ju bara att en unge går dit och rycker lite i elementet så ramlar det ner i golvet. och det är ju inte bra. Jag ryckte loss elementen och pallade upp dom och efter det vinklade jag ut dom.

Så ska du ändå in bakom elementen kan du väl lika gärna fästa ta och lossa dom för att sedan fästa upp dom ordentligt.
 
Lite tålamod, en lång linjal, gärna stållinjal, så har det löst sig för mig.. Att vinkla ngra element skulle jag aldrig ge mig på..
 
Okej det är vinter nu och kallt men annars är det rätta att tömma värmestsystemet och skruva loss elementen. Oftast är det inte så svårt som det låter. I vårt gamla hus struntade jag dock i att göra detta på de stora gamla gjutgärns elementen med rör dimentionerade utan ciruklationspump. Här fanns det dock plats att komma in bakom med en spakelspade tejpad på en pinne. sedan sprutmålade jag elementen och backom elementen.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.