Anders_Roslagen skrev:
Kanske övertrendig i ett gammalt hus, men hyggligt diskret är ju husqvarnas profinett perfektion ventilator, qc9420A....
Billig är den med ;)
[länk]

Dålig bild dock... undermatad fläkt som linjerar med bänkskivan när den inte används.

Saxpy: kolla pm...
Övertrendig? Ja, tror det... Har ju en murad kåpa redan med vedspis och bakugn. Hade inte hjärta att riva det för att sätta den vanliga spisen där. Därför är jag tvungen att på nåt sätt få till en annan lösning.

Anders_Roslagen: Kolla PM :)
 
En helt vanlig plåtslagare då? Som gör en konsik kåpa som går att måla i väggfärgen?
 
W
Melkerberg skrev:
Delphoria och Wester, vilka snygga kök ni har!!! Är dom beställda av snickare eller är det typ Kvänum?
Kan bara svara för mig men det är byggt på snickeri. Kållade kvänum men de ville ha ca 300 000 för ett sådant så vi lät ett snickeri gjöra det och det kostade 100 000.
 
Saxpy, kul att se att det går framåt för dig, jag kör på också och vi har kommit en bra bit på vår renovering av köket i gammal stil (med en hel del fejk...)

Jag funderar också på spiskåpa och kommer ihåg den här länken med en bra beskrivning hur man fuskar till en att se ut som murad men gjord i trä, se en bit ned i tråden http://www.byggahus.se/forum/koek/10660-goera-egen-murad-putsad-spiskapa.html
 
TorpSara skrev:
Våra grannar gjorde en "murad" kåpa av gips och trä. Förvånandsvärt snyggt och billigt.
Efter att ha sett brorsans kåpa byggd efter samma principer EFTER 1 meter höga lågor av en frityrbrand (huset klarade sig) är jag skeptiskt till en kåpa i trä....

Näh - plåt och kakel får det bli och så pillar jag i hur autentiskt det är - En murad skulle vara ett alternativ, men spisen är på fel ställe (vid yttervägen, inte skorstenstocken) så det fungerar inte så bra.

Funderar på antingen en hypermodern i rostfritt och glas - så att det syns att den inte hör till - eller en "nostalgisk" svart, rundad pjäs (Bosch) för att mitt hus är mitt hem, inte ett museum ;-)

Den dagen vi flyttar köket/alternativt installera kökspanna (Aga/Tyrolia e.d) blir det murad kåpa mot skorstensstocken.
 
Intressant tråd med aktuellt problem för oss. Tar man dessutom in de tio budorden får allt en extra dimension! Alla synpunkter här får mig att spegla alla mina egna funderingar. Ovärderligt skulle jag vilja säga. Var ska jag börja...1728, 1838, 1948 och till sist vi, som började med nytt bjälklag i köket 2008. Köksfläkt eller inte, vad tycker ni??? Tyckte det var självklart med fläkt men nu är jag osäker.
 
  • Gilla
rosieklund
  • Laddar…
Själv har jag ugn/spis under samma murkåpa som vedspisen, dock så är det en smalvariant (50cm), och kan därför köra via storspjället. Men Ugnsbredden begränsar ju så klart...
 
Vi har också både vedspis och elspis under samma murkåpa. Ingen fläkt utan det får blåsa rakt ut. Men inte hade jag tvekat att ha en fläkt annars.
 
  • Gilla
Tessan norr
  • Laddar…
Min kompis gjorde en i plåt och målade sedan med sån här sand färg ni vet. Skit snyggt och enkelt. Vanlig 8mm plåt, tre stora ark, lite bockning och fixning sen klart. En enkel match för en smed
 
Menar du 0,8 mm plåt?
 
Kan det nog ha varit ja...
 
Vi har vedspis som solitär. Det bidrar till autensiteten, vilken det nu är! Det är en borlänge/faluspis så den fyller hela utrymmet under kåpan. Platsbyggt kök blir på motstående vägg och jag funderar på att inte dölja den, för att vara ärlig mot oss och huset. Blev inspirerad av inlägget om den lösningen. Takhöjden är låg, 2m och köket är stort, 40 kvm, så den blir inte dominant . Övrig inredning är äldre/antik och allt målat i rött/grönt/grått. Jag är inte klar med det än. Suck, Bagarstugan var enklare.
 
Hej är det nån som vet om det alltid är en sotlucka i murstocken under vedspiseln?
 
Vi har, Jag tror att man måste ha det om man ska nå de nedersta rökgångarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.