japp. Finns ingen anledning till att köpa mindre :)

Jag har inte sagt att man kan utnyttja 4Gb jag har sagt att windows addresserar 4GB vilket det gör. Att man sen förlorar lite på HW:n står faktiskt i samma inlägg ;).

Sen varierar det kraftigt mellan burkarna. Gamla laptoppen var "snäll" med 3.6 användbart. Den nya 3.4 då den har mer grafikminne. Den värsta burken jag har varit med om låg på ungefär 2.4. Dubbla grafikkort plus ett raidkort i den och en programvara som krävde 32 bit...
 
mycke_nu skrev:
Ja,.. vänta med Vista tills du köper en helt ny maskin så slipper du strul med drivers etc. När du vuxit ur din uppgradering om ett par år är det säkert dax för 8 GB minne och 64-bit Vista.
Hua.. Är det så illa ställt med Vista? Jag hjälpte en vän i byalaget med inköp av bärbar och installation av Vista. Vid den korta stund jag kollade OS:et kändes det som en tungrodd och lite tafflig kopia av MacOS (har Mac på jobbet) med mycket lull-lull. Jag hoppas mitt intryck blir bättre framöver. Men inte om det krävs en ännu bättre processor och 8 gig för att köra ett OS med rimlig prestanda... Det vore ju ett skämt. Är utvecklingen av XP helt död förresten?
 
Jag köpte en laptop med Vista Ulitmate förinstallerat och är helnöjd.

Jag kommer därimot inte att försöka uppgradera mina Win XP PRO och Win 2000 PRO maskiner till Vista, eftersom jag inte förväntar mej att det skall gå smärtfritt.
 
sandhall skrev:
Men det är ju inte så att det är meningslöst att sätta in den sista gigabyten?? Sätter du in 3GB "förlorar" du ju också minne och har i praktiken mindre än 3GB att spela med. Visst, du kanske förlorar mer proportionellt sett med 4 GB. Men minne är så billigt ändå idag så vem bryr sig? Vill du ha maximalt möjliga minne är det ju 4 GB som gäller. Eller?
Diskussionen blir i praktiken rent hypotetisk eftersom minne idag är så billigt. Om systemet sätter av 1GB av 4 till systemresurser som I/O BIOS-rom osv så kommer allt minne som installeras inom området 3GB-4GB att 'försvinna' då det sas skuggas. Så sätter du i 3GB så ser du allt minne. Sätter du i 4GB så 'ser' du bara 3GB av det. Anledningen till att jag därför ansåg att det är onödigt att sätta i 4 friska GB är att om man har 1GB i form av två st 512MB-moduler så kommer man att kunna få 3GB genom att installera 2x1GB och behålla de moduler man har och dessutom också med denna bestyckning utnyttja möjligheten till dubbla minneskanaler.

Hur som helst, vill man kasta ut det minne man har och stoppa in 4GB så visst, kör på. Skillnaden är trots allt bara en hundring eller två.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jag köpte en laptop med Vista Ulitmate förinstallerat och är helnöjd.
Jag kör också Vista i min notebook och det funkar hyffsat ända tills man börjar jobba med stora filer, exvis video. Då swappar systemet så man blir galen. Men det gör XP också. Kanske finns nåt sätt att begränsa systemcachen men jag har inte hittat nåt som funkar än...
 
pefo skrev:
Jag kör också Vista i min notebook och det funkar hyffsat ända tills man börjar jobba med stora filer, exvis video. Då swappar systemet så man blir galen. Men det gör XP också. Kanske finns nåt sätt att begränsa systemcachen men jag har inte hittat nåt som funkar än...
Hm, jag fick problem med Vista när Outlooks datafil växte till över 1.4 GB. Hysteriskt swappande precis som du säger.

Bytte till Thunderbird och filen krympte till 850 MB. Swappandet upphörde direkt.

Jag trodde dock att felet låg i Outlook, men det kan mycket väl vara VIsta.
 
Det går att trimma om cachningen i vista, den är lite konstigt ställd out of the box. Finns sysinternalsverktyg för det tex :).

Men nu börjar vi bli lite väl off topic ;)
 
mats_o skrev:
Det går att trimma om cachningen i vista, den är lite konstigt ställd out of the box. Finns sysinternalsverktyg för det tex :).

Men nu börjar vi bli lite väl off topic ;)
Var hittar du det? Jag har hittat några variabler som går att tuna men inget som gör någon skillnad.
 
Tack! Ska ta och kika på det. :)
 
Eftersom jag brukar reta mig på att aldrig få reda på "hur det gick" i många andra trådar tänkte jag bara rapportera att det som började med en tummetott blev en hel vante efter en hel del strul med den gamla burken. Ny dator alltså på följande delar:

Moderkort: MSI P43 Neo-F
CPU: Intel Core 2 Duo E7300
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670
HD: WD GreenPower 750 Gb (+plus två gamla överflyttade 250 Gb-diskar)
DVD: Samsung SH-S202N
Minne: 4 Gb Kingston (non-eec)
Chassi: Antec Sonata III


Summa cirka 5500 SEK

Jag kunde fått motsvarande eller kanske t o m snäppet bättre prestanda om jag jagat färdigbyggt men nu får jag en väl anpassad burk som förhoppningsvis är ganska energisnål och tyst.

Over and out :)
 
Redigerat:
Du lyckades skjuta över din ursprungliga budget med bara 3000:-?! Härligt! :D

Konstigt att det alltid blir så när man ska handla nytt! Så även för mej... :rolleyes:
 
Hehe, jo det slår ta mig f-n aldrig fel. "Men om jag ändå byter ut... så borde jag ju också fixa till... men då blir ju X en flaskhals... ah lika bra med ett nytt chassi också!"

Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.