Skall tilläggsisolera invändigt på övervåningen. Hur mycket skall man isolera? Någon sa att man inte skall ha mer än 45 mm för att minimera ev fuktproblem andra säger minst 95 mm isolering.
Idag är det i väggen board-vindpapp-isolering-papp-bräder, i taket takskivor-råspont-vindpapp-kutterspån. Ingen plast så långt ögat når!
Skall man lägga på plast när man nu tilläggsisolerar eller räcker det med vindpapp som det har varit förut? På vinden är kutterspånet torrt och fint så det får ligga kvar, blåser på med lösull ovanpå. Väggarna isoleras med vanlig isolering. Men hur mycket??? Skall också sägas att pannan togs ur bruk för tio år sen och ersattes av bergvärme. Kallare murstock = lägre vindstemperatur.
 
Skall du ta bort skiktet med papp och bräder så ser jag inget problem med att isolera på, att isolera innanför det befintliga skiktet med papp och bräder kan eventuellt ge fuktproblem i och med att det skiktet kan fungera som en dålig diffspärr så där är kanske förklaringen med olika råd.

Finns där ingen diffspärr i utrymmet så hade jag inte satt dit någon för en diffspärr måste var tät i utrymmet.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Skall du ta bort skiktet med papp och bräder så ser jag inget problem med att isolera på, att isolera innanför det befintliga skiktet med papp och bräder kan eventuellt ge fuktproblem i och med att det skiktet kan fungera som en dålig diffspärr så där är kanske förklaringen med olika råd.

Finns där ingen diffspärr i utrymmet så hade jag inte satt dit någon för en diffspärr måste var tät i utrymmet.

/Kent
Hade tänkt isolera direkt på befintlig innervägg och sen plasta in hela rummen innan gipsskivorna sätts på plats. Ändå tveksam till att plasta in hela rum...
 
Om man har befintlig innervägg kvar så hade jag med varit skeptisk till att sätta diffspärr, resultatet lär troligen bli två olika diffspärrar och det är inte så lyckat.

Ledsen om jag var otydlig i det förra inlägget...

Men i korthet, man vill inte ändra isolerförmågan för mycket inne i en vägg/tak etc och en befintlig vägg av bräder och papp mitt i konstruktionen kan orsaka att fukt hamnar på helt fel ställen. Man vill nämligen inte ha två diffspärrar!

Diffspärr fungerar bäst på hus som är byggda med diffspärr från början och då skall den vara tät.

/Kent
 
Dubbla diffspärrar är inget att rekomendera? Vad ska man då ha efter tilläggsisoleringen närmast gipsskivorna?
 
Om man har en diffspärr i konstruktionen så sätter man inte en till.
Dock kan man inte isolera hur mycket som helst innanför diffspärren, se på nybyggen där man isolerar med 45 innanför diffspärren.

Problemet med dubbla diffspärrar är att man då skapar ett utrymme mellan dessa som inte fukt kan transporteras bort ifrån och det är inte så lyckat.

Personligen undviker jag diffspärr i möjligaste mån då det är rätt svårt att veta hur det skall fungera i ett gammalt hus som inte har haft diffspärr från början.

/Kent
 
Jag håller på och renoverar badrummet i ett gammalt hus och skall isolera väggarna invändigt då de nu är "rena". Utifrån in är det: puts - liggande panel - vindpapp - 70mm stående plank - vindpapp - 30mm luftspalt - stående råspont. Jag märker att luften rör sig ordentligt i luftspalten, det är ett ordentligt vinddrag här. Jag funderar på att sätta 2 x 45mm först liggande sedan stånde reglar. Ingen diffspärr blir det då det är badrum, det blir ju tätskikt. Det jag funderar på är om jag skall sätta bara 1 lager 45mm pga kondensrisken, kanske det ändå blir varmt, vissa har pratat om att inte isolera mer än 5mm inifrån. Och jag funderar också om vinddraget i luftsapalten kyler ner isoleringen, om man borde ha något halvtätt material innan isoleringen, vanlig papp, glasfibermatta eller något sådant som andas, fast jag anar nog att man skall ha det så öppet som möjligt utåt.
 
SJW skrev:
Utifrån in är det: puts - liggande panel - vindpapp - 70mm stående plank - vindpapp - 30mm luftspalt - stående råspont. Jag märker att luften rör sig ordentligt i luftspalten, det är ett ordentligt vinddrag här.
Spontant så skulle jag vilja ta reda på varifrån vinddraget i luftspalten kommer. Enligt som du förklarade så har du 2 lager vindpapp utanför luftspalten. I rimlighetens namn så bör inte draget i luftspalten komma utifrån väggen. Att sätta 45mm isolering innanför blir som om väggen endast är isolerad med 45 mm. Alltså du har ingen som helst "nytta" av isoleringsvärdet (U-värdet) på resten av konstruktionen. Det troliga är att du med endast 45mm isolering i hela väggen kommer att få en konvektion från den dragiga luftspalten. Kontentan av det blir att du i det närmaste inte kommer att ha någon isolering alls i väggen, eller som du skrev "Och jag funderar också om vinddraget i luftsapalten kyler ner isoleringen".
I min perfekta värld så hade konstruktionen sett ut så här utifrån: Puts - liggande panel - vindpapp - 70mm stående plank - 100mm cellulosabaserad isoleringsskiva (typ Feeling wood) - vindväv (typ icopal windy) - stående råspont.
Innanför råsponten blir det väl en våtrumsgips med tätskiktet på osv...?
 
Det är väl otätheter lite här och där och överallt som gör att luften rör sig, kan jag tänka. Det går naturligtvis att såga ur och riva råsponten och bygga nytt från planken inåt, men det känns lite som ett överarbete då jag nyss har satt nya golvspånskivor. Jag borde rivit då jag hade upp golvet. Kan man sätta någon typ av vindskydd igen här mitt i väggen kanske vindpappp igen eller är vindpapp är för tätt? Kanske vindpapp på den invändiga råsponten och sedan bara 45mm islolering?

Hur brukar man göra när man isolerar ett gammalt hus, river man då så att man helt tar bort luftspalten? Jag förtsår att det inte går att täta bort med diffspärr i ett rum då det ju läcker luft också från angränsande rum som saknar diffspärr som kondenserar i den kallare väggen.
 
Redigerat:
Det primära är att få bort draget i luftspalten. Om du inte vill bygga jättetjocka väggar inåt. Men om tjockleken inte gör något så är nog en ny vinpapp och sen en massa isolering.
Ett alternativ (nu hade farfar dräpt mig) är att försöka täta neråt i luftspalten med fogskum eller liknande.

Känns lite "konstigt" (med mitt sätt att tänka) att ha en luftspalt så långt in i konstruktionen. Jag vill ta bort den helt och hållet. Gärna även den inre vindpappen. Den känns onödig.

Kan du inte: riva råsponten ovan golvspånet, täta luftspalten neråt, regla upp ny 45*95, isolera (glöm inte att det ska vara cellulosabaserad), på med en vindväv (typ Icopal windy) och ny råspont/OSB/spån och sist våtrumsgips.

Okej att det kanske är lite av ett överarbete men personligen så skulle jag nog vilja riva ner det och "få det lite mer ordentligt när man ändå gör det".
 
Jag har idag drevat hela råsponten med glasull och det märks redan att det är varmare i rummet. När det är vinter är det lättare att känna hur det fungerar. Det känns lite hasard att helt ändra på väggen genom att riva spalten, men jag känner att du har rätt. Då vet jag att det blir varmt.

Jag känner också som du att det är konstigt med luftsapalten. Kosntigt att man byggde så förr, det är en vanlig byggmetod? Sedan är det vissa skribenter som skriver att det är en peprövad metod som fungerat bra. Varför föreslår du cellulosabaserad isolering?

När du nämnde fogskum längst ner tänkte du säkert på sättningar i isoleringen. Men jag har isolerat om golvet så det är ok, men det drar säkert nerifrån upp från andra rum mer. Jag märkte när jag hade upp golvet att det är ett drag under huset som strävar uppåt, ganska kraftigt faktiskt. Inne i huset stiger väl luften uppåt och drar med sig kall luft från källaren. Spalten blir väl som en skorsten. Kanske man kunde med borr och fogskum också bygga en spärr uppifrån ner längs väggen för att begränsa draget från angränsande rum? Jag har också putsen på väggen ute, det brukar ju framföras att riskerna med tilläggsisolering då är större. Luftspalten gör väl att väggen bättre torkar upp när det behövs.
 
Redigerat:
Jag anar nu att draget i luftspalten till största del kommer från källaren och då är det "halvvärmd" luft som drar upp genom väggen. Och denna luft vill komma in i huset där det finns otätheter p.g.a. den varma luften som stiger uppåt i huset. Det blir ett "sug" nerifrån uppåt. Därför märkte jag en så märkbart varmare vägg efter att jag drevat den i alla springor. Nu är den alltså rätt så tät, så bra det nu blir. Jag använde en lång spackel och tryckte glasullremsor i råsontens alla fogar.

Jag lutar åt att inte riva råsponten. Fast skönt skulle det vara att få en ordentligt varm vägg. Men jag oroar mig att få fuktproblem, likaså vill jag komma framåt med badrummet. Jag funderar också om jag vågar sätta vindpapp här inne i väggen, alltså innan isoleringen. Det är ju så många som skriver att man inte skall sätta vindpapp här, p.g.a. risken att få en "dålig" diffspärr inne i väggen. Är det risk att sätta vindpapp här? Eller skall jag trycka in lite fogskum på lämpliga ställen?
 
Redigerat:
Med tanke på att du har ett sådant "sug" nerifrån av luft så har du ju ett undertryck i huset och det är bra!

Bra också att du tätat luftspalten för att komma ifrån draget! Det är ett steg i rätt riktning.

Vindpappen "inne" i väggen ska du undvika. Precis som du skriver så blir det en "dålig" diffspärr. Däremot ska du sträva mot att få en 5ggr tätare vägg på insidan väggen än utsida vägg. Detta åstadkommer du med ex Icopal Windy lr liknande på insidan av väggen. Som en diffusionsöppen ånggenomgångsbroms.
Att sen använda cellulosabaseradisolering gör att väggen får en möjlighet att växla bort eventuell fukt, genom att isoleringen är "hygroskopisk" (ett fint ord som jag gillar).

Samtidigt har du ett undertryck i huset som gör att du troligtvis inte kommer få fukt problem. Den fuktiga inomhusluften trycks aldrig ut i väggarna eftersom torrare uteluft vill in genom väggen istället.

Att "dutta" med fogskum här-och-där känns väl lite sådär, men drar det rakt igenom väggen så är det ju smidigt sätt att täta hålen med. Fogskummet är ju helt tätt, som plast, så att i princip fylla väggen med det är nog ingen vidare idé ur fukt synpunkt. Man bör ju se väggens konstruktion som en helhet. Har du fått bukt med draget inne i väggen så är det bra! Då blir luften i spalten mer stillastående och kan hjälpa till att isolera.
Lägg nu på så mycket isolering du kan på insidan råsponten, helst 100mm eller mer, så ska det nog bli ett varmt och gott badrum!

Lite rörigt inlägg men hoppas att nått går att använda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.