Vi har ett hus med källare och vi tänker lägga in vattenburen golvvärme i kök, vardagsrum och hall. På betonggolvet ligger ett träbjälklag med lite varierande cc.

Just nu funderar vi på att slänga ut träblälkarna och lägga 50 mm frigolit, rör och som vi gjuter in + armering. Vad tycker ni om att man gjuter ca 50 och flytspacklar 20 för att få golvet jämt.
 
Jag tycker du skall gjuta det klart med en gång, dvs 70mm. Är rent slöseri med pengar att spara tid vid golvgjutning i egnahemshus. Det tar inte många timmar till att göra det bra, och med tanke på vad flytspackel kostar så kan man lägga ner bra många timmar extra på gjutningen.
 
Dessutom så finns risken att 50 mm betong på frigolit spricker, 70 mm kommer att hålla.

Prototypen
 
50 mm frigolit är tok för lite för golvvärme. Lägg till 7-10 cm till om du inte vill värma grundvattnet åt grannarna.
 
Det står ju inte om det är i källaren eller i övre våningen det gäller....jag antog det är i övre våningen. Visst blir det förluster även om det är i övre våningen, taket i källarn blir varmt, men det är ju ingen risk för dom traditionella fuktskadorna som oisolerad platta på mark medför.
 
om det nu är övre våning som golvet kommer att belastas med 70mm betongkaka - klarar huset att bära detta extra vikt? Det blir väl tonvis av det?
gaia
 
Räkna med 2 ton per kubikmeter, eller 2 kg per liter. 7 cm ger ca 140 kg per m2. Bjälklag i bostäder ska vara dimmensionerade för 250 kg/mm2 så den extra kakan äter upp ung hälften av belastbarheten.

Prototypen
 
Det är källare under. Så vi värmer i så fall bara upp vår egen källare.
Just nu diskuterar vi fram och tillbaka om det kanske är enklare att lägga värmerören i glespanel. Otroligt svårt att komma fram till vad som är enklast och bäst och givetvis vad som är mest ekonomiskt på lång och kort sikt.
 
Jag tycker att man bör gjuta så tunt som möjligt för minsta tröghet i systemet och minsta vikt och kostnad. 40 mm borde räcka. Kakan är ju understödd överallt.
 
Använder man vanlig betong så räcker inte 40mm.
 
Lånar tråden lite.....verkar ha gjort sitt med ovanstående....

I mitt fall gäller det att lägga vattenburen golvvärme på befintligt källargolv. (Betongplatta)


Är det att rekommendera, och hur tjock isolering resp. platta behöver jag ha ?
Beroende på bygghöjden får man väl offra takhöjd isåfall.....


Alternativet är att lägga klinker och använda traditionella element kombinerat med vanliga mattor för att slippa det svala golvet.
På det viset eliminerar man väl också risken med fuktproblem som kan uppstå ?



Behöver tips och råd !
 
Hmmmm Golvvärme skrämmer nog iväg fukten.

Med platta på mark så ska det väl vara en 200-300 mm isolering under men det kan du ju inte ha, du får kompromissa mellan takhöjd och värmeekonomi.

50 mm cellplast och 70 betong, eller hugg ut det gamla golvet.

Protte
 
Ja då är ju golvvärme bara att glömma.....
Har inte nästan 15cm "över" som då krävs, och då är det bättre att hitta andra alternativ.

Det där med att bryta upp betonggolvet för att gjuta om med golvvärme har jag funderat lite på, men en betongplatta har väl en stor bärande funktion för hela huset ?
Jag menar, om man har en platta som är 100m² och hugger ut 40m² ska ju huset stå på en yta motsvarande 60m² under tiden för ombyggnationen ?

Hur funkar sånt rent praktiskt med sättningar och andra otrevligheter ?
 
-David- skrev:
Ja då är ju golvvärme bara att glömma.....
Har inte nästan 15cm "över" som då krävs, och då är det bättre att hitta andra alternativ.

Det där med att bryta upp betonggolvet för att gjuta om med golvvärme har jag funderat lite på, men en betongplatta har väl en stor bärande funktion för hela huset ?
Jag menar, om man har en platta som är 100m² och hugger ut 40m² ska ju huset stå på en yta motsvarande 60m² under tiden för ombyggnationen ?

Hur funkar sånt rent praktiskt med sättningar och andra otrevligheter ?
David, i den här tråden har du all info du behöver. Bara att ta på hårdhandskarna och börja bila. Ska snart göra det själv... :/
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html
 
-04 hackade jag ut golvet som fanns i källaren o isolerade 15 cm + 5 cm betong, Inga sprickor är det då här..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.