Y
Efter sisådär 30 år med folk som dagligen rökt cigaretter i köket så har det satt sina spår, det vita taket är långt ifrån vitt.

Spontant har jag svårt att se att det skulle bli lyckat att försöka rengöra, spärrmåla, och sedan på med ren färg.
Borde det inte vara enklare att byta takskivorna? Inte för att jag vet hur dom är monterade men ändå...

Tänkte köra joniseringsapparater i samtliga rum tills all lukt försvinner, men inredningen återstår ju att tvättas, funderar på sprutlacka skåpen vita då det är mörk inredning nu...

Hur djupt sätter sig rök, går det in i gipsväggar? Eller kan man klara sig genom riva tapeter - spärrmåla och sen köra på som om inget?
 
Vi köpte ett rökt hus i höstas som vi har målat varenda ytskikt i. Först ett lager Alcro Kraft sen 2 lager vanlig vit takfärg. Tot 50-60 liter har det gått åt. Nu finns det inte ett spår av lukten kvar. Inte ens när vi kom hem efter att ha varit bortresta i en vecka så kändes det något alls.
 
Sigma Renova är en bra Nikotinspärrfärg. Men som sagt, man måste måla precis allt.
 
Vi har sanerat en lägenhet efter katter sedan september och snart färdigt, vi målade tak, väggar, ja alllt med jotun oljegrund. En färg jag kan rekommendera passar som grund för snickerier, väggar och tak.

ANVÄND halvmask när du målar med oljefärg.
 
Y
Har rivit ner ytskickten på tapetern nu i köket och ska snart kommaigång med detta.. målaren tyckte jag skulle köra på med oljefärg... att den enda nackdel vore att det luktar mycket och länge, men jag vill ju tro att det vore fräscht med färgdoft mer än nikotinet...

Det är väl inte allt för skadligt så jag dör i sömnen eller så? haha

Jag hade tydligen inte gipsväggar utan tunna träskivor, suck, budget budget... blir ju helt jobbigt sen när jag ska fåtill ljudisoleringsprojektet i alla väggarna...
 
Det är knappast skadligt att måla några veckor med oljefärg, men använd ändå halvmask, känns hälsosammare. Vädra ochså ordentligt, jag brukar ha korsdrag under målningen och sedan dra igen när jag är färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.