Hej!
Vi bor i ett putsat trähus, byggt -49, där allt är rejält nedgånget och kommer att ses över de närmsta ÅREN!;)
Huset är i 2 plan med källare och vind. Vi har börjat riva i väggarna på nedervåningen, dels för att kolla läget och dels för att vi ändå rev bort delar av det minimala köket som fanns där.
Det som fanns var tapet, treetex, plankvägg, 3 cm luftspalt, papp och sen den stående plankstommen. Från utsidan är det puts, nät, ribbor, nån slags asfapapp, kanske och sen plankstommen.
Eftersom huset är i så risigt skick känner vi att det kan vara vettigt att isolera och känner väl att det för oss passar bättre att göra det inifrån eftersom vi helst inte vill ändra så mycket exteriört.

Dock känner vi oss osäkra på hur vi ska gå tillväga. En snickare sa att man trycker in isoleringen rätt på pappen (alltså i 3 cm luftspalten) och en annan snickare sa att det måste finnas en luftspalt. Vilken bör man lyssna till?
Ångspärr eller inte? Beror visst lite på vad man använder för isolering, vad jag läst mig till här?

Om man så ändå skulle isolera utifrån, hur mycket bygger isoleringen i så fall? Vi vill helst att huset ser ut att stå på grunden på marken och inte se ut som det svävar i luften:D
Vi har nämligen inte sett över om putsen bör göras om helt eller om det räcker att lappa där det saknas.

Lite vilsen i isoleringsdjungeln och tacksam för alla tips:)
 
Vi putsade om vår kåk och då satte vi 5 cm mineralull på utsidan vilket putsades. Vi flyttade också ut fönstren för att inte få djupa smygar. Hade vi tänkt ett steg längre hade vi också isolerat och putsat grunden, men vi var lite oerfarna, så vi missade att putsa om källargrunden.

Vid inre renovering har vi reglat upp 95 mm och satt paroc vindtät och sen sprutat in Ekofiber.
 
Tack för snabbt svar!
Putsar man direkt på ullen då, på utsidan?
Hur gjorde ni på insidan med befintlig innervägg? Rev ni den in till stommen först? Antar det eftersom det bygger så mkt annars?
Ekofiber har jag kollat på lite. Är det dyrt?
 
Redigerat:
Träfiber är ett annat cellulosabaserat alternativ.... ;) Finns ju även träfiberbaserade skivor.
 
Er blogg ska jag ta en nrmare titt på ikväll, Fasting65! Intressant att se hur ni löst problem, varav många vi har att ta itu med. Ex.vis. ett ruttet badrum där vi också kommer att behöva bära av tillfälligt för att byta till friskt virke i stommen:S

Hehe calmeus, som treetexen vi precis har tagit bort? Eller vad menar du för typ av skivor?
Ska definitivt kolla in träfiber som man sprutar in, intressant alternativ också det.
Någon som har mer erfarenhet av det?

Funderar på om mineralull och gullfiber är helt förkastligt i detta hus?
Om inte ska man då ha luftspalten eller skippa den och lita på att fasaden luftas från utsidan? Snickaren som snackade om isolering rätt på pappen vid stommen är en erfaren snickare och av någon anledning kändes det som att han inte menade "snällare" isolering utan pratade om mineral eller liknande, han sa också att man skulle använda plast.
Känner att frågetecknen bara blir fler och fler:)
 
StupidiputS skrev:
Hehe calmeus, som treetexen vi precis har tagit bort? Eller vad menar du för typ av skivor?
Ska definitivt kolla in träfiber som man sprutar in, intressant alternativ också det.
Någon som har mer erfarenhet av det?
Nä jag menar isoleringsskivor av täfiber. Bauhaus har (enligt uppgift) sålt träfiberskivor från en finsk tillverkare under en period. Men nu har även Thermocell (tillverkare av träfiberisolering) tagit fram en isoleringsskiva som heter "Feeling wood". http://www.barrolin.se/FeelingWood_Ny[1].pdf <--- lite info om skivan
 
Våra grannhus har isolering utan luftspalt och de har fått byta fasader och sätta dit luftspalt eftersom all ytterpanel ruttnat.

Det luriga som jag tycker om man isolerar inifrån med plast är att du får massa köldbryggor från golvbjölkar mm. Isolerar du utifrån så blir det ju mer "alltiett".

Vi valde att inte ha plast, vi isolerade från utsidan. Vi räknade ut att daggpunkten skulle hamna utanför fasaden.
 
Gullfiber = plast i väggarna. Ekofiber (träfiber,celloluosafiber) = ingen plast. Tänk som så att, när är huset byggt, vilket matrial funkar bäst med hur huset är byggt. Plank väggar är lika med en timmer hus men stockarna är tunnare. Och du måste veta var daggpunkten blir. Daggpungten= där varm luft i väggen möter den kalla luften utifrån möter varandra i väggen. Den ska inte mötas i stommen (plankorna). För då kan stommen ta skada (rutna, mögla).
 
mirakelasta skrev:
Våra grannhus har isolering utan luftspalt och de har fått byta fasader och sätta dit luftspalt eftersom all ytterpanel ruttnat.
Du menar inte fasad utan luftspalt?
 
Jag menar självklart fasad utan luftspalt. De har på det tidigare putsade huset spikat asfaboard och fasad, bottenbrädor och lock direkt på. Som avslutning har det målat plastfärg.

En byggfirma gjorde så på två hus och båda har fått helt ruttna fasader. Nu har de bytt fasad och på den gamla asfaborden spikat upp läkt som luftspalt.
 
Fast nu när jag tänker efter så tycker jag inte att det låter så fel med isolering från utsidan utan luftspalt.
 
Det där med luft spalt kan man ha som regel att det ska vara. På en pannel med slammfärg (falurödfärg) så blir det inte så tätt, så pannelen kan andas. En "plastfärg" ska det vara en luftspalt bakom.
 
Kort sagt, det skall vara luftspalt.
Glöm inte vindpapp mot isoleringen bara, det funkar bättre då.

Att bygga utan luftspalt mot ytterpanel är att verkligen be om problem.

Diffspärr är oerhört svårt att få att fungera på en äldre kåk, jag avråder. Isolera mindre och ta den högre värmekostnaden istället.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Diffspärr är oerhört svårt att få att fungera på en äldre kåk, jag avråder.
Avråder du det, även i taket på ett äldre hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.