HEj
Renoverar ett badrum på 7,2 m2 i plan 2 på kedjehus byggt år -74. Tänker parallellförflytta WC-stol och tvättställ ca 1,5 meter och behöver göra vissa justeringar i avloppet som ligger i bjälklaget mellan två golvreglar. Har sågat upp delar av befintligt spånskivegolv för att kunna komma åt.

Min fråga är hur jag ansluter det nya 110 mm röret på det befintliga? Kan jag kapa det gamla på valfritt ställe och där sätta en "dubbelmuff"? och sedan fortsätta med nya rör eller måste jag börja i befintlig muff i det gamla röret? Det är ju inte så säkert att jag kan ta isär en så pass gammal muff /skarv utan att paja gamla röret.

Någon som förstår problemet och kan ge ett svar?

Hälsningar
rolfino
 
Använd en dubbelmuff, det är godkänt :)
Kom ihåg att fasa av den sågade ytan på röret och använd glidmedel anpassat till PP/PVC rör.
 
avlopp frång kring 70 är oftas limmade och av en lite torrare plast än dagens, det brukar inte gå att dra isär dom. såga av köp och en kasse avloppsdelar o pussla ihop

brassklapp: dina avlopp är troligen av den sort som spricker om man är för vålsam, ta det lugnt när duy sågar.
 
Apropå att dubbelmuff är godkänt.
När jag drar avlopp så försöker jag undvika att slätända "möter" avloppsvattnet. Men när jag handlade upptäckte jag att många butiker endast säljer mufflösa rör vilket gör att man inte kan undvika ovanstående.
Är det kanske inte ett problem med "felvända" skarvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.