Ska regla ett innertak för att sätta upp gips.

Hur stort avstånd ska man ha mellan reglarna?
- 60 cm?
- 30 cm?
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
30 cm om det är glespanel du menar.
 
Redigerat:
glespanel? Ok har ej hört uttrycket.

Så reglarna kallas glespanel som man sedan skruvar upp 13 mm gips.

Och dimensionen på reglarna kan vara 28x70 om jag läst rätt på detta forum. Får man plats med eldosor om regel på 28?
 
Eldosorna får plats om där bara är isolering bakom.
Men om du ska spika upp 28x70 mot befintligt innertak så får den inte plats, om du inte fäller in den i det befintliga taket.
Dosorna kräver 45mm.
 
  • Gilla
JohanSbg
  • Laddar…
Mikael_L
jeppe_L skrev:
Eldosorna får plats om där bara är isolering bakom.
Men om du ska spika upp 28x70 mot befintligt innertak så får den inte plats, om du inte fäller in den i det befintliga taket.
Dosorna kräver 45mm.
28mm gles + 13mm gips = 41mm, OK fortfarande lite för lite ...
 
Som jeppe säger, 45 mm
35 mm + gipsets 13 mm, för att förtydliga lite..

( å där skrev jag långsamt)
 
En kanske dum fråga, men finns de nå bra knep för att få dosorna att hamna på 'rätt höjd' för enkelgips?
Upp 17mm ovanför glesen.. palla upp med masonit eller nå smartare/enklare!? :)

edit

Har ingen takdosa med mig här i sängen, och orkar inte surfa in på Schneiders sida heller..;)
Men är det 45+13 eller 45-13mm, alltså ska den upp 17 eller 4mm ovanför glesen?
 
Redigerat:
22 gles hade varit smidigt, då pallar du bara med en till sådan..
Annars är det väl masonte eller nåt, som du redan är inne på,,
 
Snurrigt detta med glespanel. 30 cc känns overkill! Räcker det inte med 60 cc. Gipset är 13 mm.....

Funkar det inte att ha 60 cc?
 
Inte en chans att 60 cc funkar. Gipsen kommer att bukta och hänga ned efter ett tag.

Om du har snedtak med mindre än ca 45 graders vinkel kan man öka avståndet till ca 40 cm, men inte annars.
 
När vi ändå talar tak o regling... :)

Är det nåt som talar emot att 'smacka upp' vanligt 13mm väggips i taket, när jag nu lånat en gipslyft?
Ser bara fördelar, pris, mindre antal skivor osv..? Men risken är väl att jag missat nåt!?
 
Väggips går utmärkt!
 
Takgips har man bara när du skall ha det fasade kanterna synliga !
Vanlig gips när du skall ha slätt tak. Glöm ändå inte att fasa av kortsidorna på gipsen så du får i spackel.
 
  • Gilla
Draupnerz
  • Laddar…
Jag fortsätter i denna tråd med min fråga, onödigt att starta ny tråd på nästan samma tema.

Jag har rivit ner ett innertak och ska nu regla för gips 120x240.
Huset är ett 70-tals hus med spänd gummiduk original.

Rummet är 4,65x3,70
Nu har jag tagit bort allt, och det jag har kvar nu är takstolarna som ligger på 1 m avstånd och en läkt på tvärsen under som håller upp plasten som täcker isoleringen.
Läkten ligger på 55cm avstånd längsgående i rummet.

Mitt problem är att all el är dragen under takstolar och läkt, så jag kan inte skruva glespanelen direkt utan måste först lägga ett skift på andra hållet för att komma ner förbi elrören (svårt att förklara)

jag tänkte skruva glespanelen på 30cc.

Min fråga är hur tätt jag måste skruva det första skiftet, är det lämpligt att köra 30cc där också?
 
Redigerat:
Ska första skiftet vara tvärs takstolarna??? Isf, varför ska du ha ett skift till? Behöver du bygga mer än 22mm använder du bara grövre virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.