Eldar 1½ gång per dag nu när det är c:a 18 minusgrader, jag har en CTC V35 vedpanna och 3 acctankar på vardera 500 L som ska räcka både till värme och varmvatten. Köpte för c:a 1 månad sedan motorshunt med innegivare och det var en kanoninvestering då jag handshuntade värmen innan. Nu är värmen mycke jämnare samt att värmen/varmvattnet räcker längre. Är det någon som har koll på vad man bör ha för framledningstemperatur för att få bäst effekt från shunten utan att man tömmer tankarna för fort?
 
MickeCTC> framledningstempen är väldigt beroende på huset krav av värme. När du säger att du eldar 1½gång/dag är det då !½inlägg?

Fyllde tanken runt 14.00-15.00. Åkte iväg vid 16.00 och nu när jag kom hem stod nedersta termometern i tanken på 20*. Det suuger värme nu. Hur gör man om man bor i Norrland? :)
 
I mitt hus ligger det krossad sten i trossbottnarna runt skorstenen. De har nog tänkt att det ska eldas...
 
_ap_
gadeberg skrev:
MickeCTC> framledningstempen är väldigt beroende på huset krav av värme. När du säger att du eldar 1½gång/dag är det då !½inlägg?

Fyllde tanken runt 14.00-15.00. Åkte iväg vid 16.00 och nu när jag kom hem stod nedersta termometern i tanken på 20*. Det suuger värme nu. Hur gör man om man bor i Norrland? :)
Vid norrlands kust är det -2 just nu :D
 
gadeberg skrev:
MickeCTC> framledningstempen är väldigt beroende på huset krav av värme. När du säger att du eldar 1½gång/dag är det då !½inlägg?

Fyllde tanken runt 14.00-15.00. Åkte iväg vid 16.00 och nu när jag kom hem stod nedersta termometern i tanken på 20*. Det suuger värme nu. Hur gör man om man bor i Norrland? :)
Lite felskrivning av mig, jag menar att jag eldar 1½ gång per dygn och vid varje eldningstilfälle så eldar jag tills tanktemperaturen är c:a 80 grader på översta tempmätaren i alla tre tankarna, har inte riktigt koll på hur många vedinlägg jag gör varje gång men jag tror jag är lite feg med vedinläggen (antal vedträn per gång) Hur mycket vedträn törs man lägga in i pannan åt gången tro:confused:
 
1,5 gånger om dagen. 1300L kermikpanna. 95m2 boyta. Störande mycket tycker jag.
 
MickeCTC skrev:
Lite felskrivning av mig, jag menar att jag eldar 1½ gång per dygn och vid varje eldningstilfälle så eldar jag tills tanktemperaturen är c:a 80 grader på översta tempmätaren i alla tre tankarna, har inte riktigt koll på hur många vedinlägg jag gör varje gång men jag tror jag är lite feg med vedinläggen (antal vedträn per gång) Hur mycket vedträn törs man lägga in i pannan åt gången tro:confused:

Är all luft borta o allt funkar som det ska är det bara att trycka upp tankarna 90°+
Om tankarna är nere i 35° så ska du rymma ett fullt ilägg i dom..
 
Har kollat min panna de senaste dagarna, 2X500 liter huvudtankar, 500 liter slav. 137 kvm trähus som är tilläggsisolerat. Vid -20 så räcker det c:a 4 timmar, verkar ju helsjukt....
 
Hoppsan 90 kWh på 4 tim de va inte illa.. :)
Ett effekt behov på närmare 22 kW vid -20° på 137 m2 hus, Det kan bara inte vara möjligt att det är så illa för det gör då ca 160 W/m2 o man brukar räkna med 40 W/m2 i tilläggsisolerat hus..

Hur mycket eldar du upp tankarna i o hur kall är dom efter 4 tim??
Blir alla tankar varma helt??
 
Hej 2an!

Tror att hela mitt system funkar rätt kasst.
Det är två paralellkopplade tankar men kulverten tar bara ur den ena vilket gör att de laddas ur osymmetriskt. När tanken som kulverten är kopplad mot sjunker till 60 grader så stängs kulvertpumpen av "huvudtank kall". Sen utjämnas det saaaaaakta med den andra tanken och efter en stund så har det åter blivit över 60 grader och kulvertpumpen kör in en skvätt tills det blir under 60 grader och så håller det på.

Samma är det när jag eldar och värmer upp tankarna, båda tankarna är inkopplade mot pannan och laddas jämnt och fint. Men eftersom kulverten bara går på ena så överstiger kulvertpumpens utflöde pannas inflöde som ju är halverat till den tanken.

Alla rör mellan pannan och tankarna är dessutom oisolerade i ett i övrigt kasst isolerat uthuspannrum, det försvinner nog en del där också, men det är bara 10 kvm stort så sådär jättemycket borde det inte vara ändå..

DESSUTOM:) så funkar skiktningen rätt uselt i slavtanken som är på 500 liter med 200 liter VVB, sitter en fyrvägsshunt i toppen som verkar ta vattnet jäkligt långt ner i tanken, nån som vet varför man gjort så??

Har eldat nu så det har varit 90 grader i både topp och botten och när det blir under 60 i den som känner av "huvudtank kall" så är det c:a 75 i toppen på den andra och c:a 45 i botten på båda.

Får bara lust att skrika över hur kasst inkopplat det är, men jag har köpt en 2600 liters tank som jag ska koppla int till sommaren är det tänkt så jag hoppas att en del av problemen löser sig då.

Med reservation för skrivfel i denna sena timma.:surprised:
 
Redigerat:
Ja eldar vid -20 2 ggr om dagen beror lite grann på hur mycke ja kan elda upp tankarna till,. tyvärr har ja kortved 30-35 som ja kapade innan pannbytet som nu vill ha 50 cm ved,..

så är ja hemma o eldar upp dom till 90 grader räcker det att elda en gånglite fakta
hus 180 kv
tank 1500 L
 
2an skrev:
Är golvvärmen till garaget/pannrummet kopplade på pannan??
Du tar då tillvara på all energi då :)
Hur ser innetempen i garaget ut när du gör så o vilken temp håller du i garaget, Funderade bara på om tempen i garaget pendlar mycket el jämnar trögheten i betongen ut det..
Jodå, golvvärmen i garage/pannrum värms från samma tank som värmer huset.
Temperaturen i garaget pendlar nog en del, eftersom jag värmer det bara när jag eldar, men det gör ju inget att det pendlar lite därute.

Tidigare hade jag kanske 18-20 grader i garaget, men sotaren gillade inte min öppna fina planlösning med den eminenta kombinationen pannrum/garage.
Jag har tvingats skilja garaget och pannrummet med en vägg och efter det är det mycket varmare i själva pannrummet och mycket svalare i garaget.
Nu är det kanske omkring 10-15 grader i garagedelen.
 
knekten skrev:
Tja där ser man! Det där med golvvärme i plattan är en himla bra grej.Min kompis byggde för ett par år sen en 1-plans kåk på ca:175m2.Han har pannan i kåken(tvättstuga) o 1500l ack.Han klarar sig bra med dygnseldning även när det är riktigt kallt.Han har inte "den bästa panna som går att köpa i Sverige"(Värmebaronen).Han gör av med 15m3kubik travad ved.Så det där som vissa påstår att man ska ha så stor ack som möljigt får man nog ta med en"nypa salt":)
Min tank är för liten, så därför måste jag hålla på och trixa.
Hade jag haft mera volym hade det varit enklare, men nu går det ju ändå.
Men tillräckligt mycket vatten löser alla de flesta problemen.
 
Hej!

Får väl lägga in ett inlägg jag med då.

Jag eldar 2 gånger per dygn nu när det varit -15 ute. Då eldar jag inte upp tankarna helt, typ till 70-75 grader kanske. Jag har 1500 liter ack-volym till en 30kW panna. Värmer 160kvm + 65kvm källare. Är dåligt isolerat. Håller dock på att tilläggsisolera efterhand som tiden räcker till. Ska byta fönster också. De jag har läcker som såll.

Målet är att jag bara ska behöva elda en gång per dygn även om det är -25 i framtiden.

Skall bygga nytt pannrum i garaget/vedboden. Skall ha åtminstone 50kW panna och minst 3000 liter ack-volym där ute och sen en kulvert in till en tekniktank på 500 liter.

Sen ska ju hela huset bli klart med tilläggsisoleringen och golvvärmen, så då ska jag nog ha nått mitt mål. Hoppas jag. :)
 
Tompa74 skrev:
Hej!

Får väl lägga in ett inlägg jag med då.

Jag eldar 2 gånger per dygn nu när det varit -15 ute. Då eldar jag inte upp tankarna helt, typ till 70-75 grader kanske. Jag har 1500 liter ack-volym till en 30kW panna. Värmer 160kvm + 65kvm källare. Är dåligt isolerat. Håller dock på att tilläggsisolera efterhand som tiden räcker till. Ska byta fönster också. De jag har läcker som såll.

Målet är att jag bara ska behöva elda en gång per dygn även om det är -25 i framtiden.

Skall bygga nytt pannrum i garaget/vedboden. Skall ha åtminstone 50kW panna och minst 3000 liter ack-volym där ute och sen en kulvert in till en tekniktank på 500 liter.

Sen ska ju hela huset bli klart med tilläggsisoleringen och golvvärmen, så då ska jag nog ha nått mitt mål. Hoppas jag. :)
Hur länge räcker tankarna om du kör upp hela volymen till 90-95 grader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.