Jag ska byta ut min spis med varmluftsugn, ca 1 kW, mot en häll plus en inbyggnadsugn. De nya prylarna ska sitta på samma plats som spisen, men med skillnaden att hällen blir nedsänkt i bänkskivan. Det finns bara ett tillgängligt uttag med stickkontakt för 3*400 V.

Grejorna är inhandlade på Blocket och bänkskivan för hällen är färdigsågad med uttag för hällen - när jag nu ska ansluta hällen inser jag att jag har ett problem ("Houston, we´ve got a problem...").

Min fråga är vilka alternativ som finns.

Den gamla spisen var ansluten med 3*400 Volt (400 V i varje tråd), alltså 3-fas med jord, spiskontakt med platta stift. Varje fas är säkrad med 16 A.

Hällen, ca 6 kW, vill ha antingen 3*230 Volt (3-fas) eller 2*230 V (2-fas).
Ugnen, ca 3.5 kW är 1-fas, 230 Volt.

Kan jag ansluta dessa prylar via någon slags transformator som monteras på väggen, bredvid nuvarande uttag eller måste jag byta ut häll och eventuell ugn. Att dra nya ledningar, 3*230 Volt, 16 A med jord, kan bli problem om det inte finns lediga rör i väggen och det känns ju onödigt då den framdragna ledningen med 3*400 V har tillräcklig kapacitet.

Självklart låter jag en elektriker göra jobbet, men frågan är vilken slags jobb jag ska beställa...
 
Har du tur finns nolla i spisuttaget (Perilex-uttag) samt om ledningen är 2.5mm² så ska det inte vara några problem, detta har diskuterats otaliga gånger här tidigare.
 
Jo, jag har läst åtskilliga ämnen, utan att hitta det svar jag söker.

Perilex-kontakten satt på en Electrolux-spis utan nolla, alltså har kontakten tre runda stift plus jord. Nu har jag kollat kontakten i väggen och konstaterat att nollan är framdragen, så elektrikern har gjort sitt jobb.

Men det löser inte mitt problem!!!

Kruxet är ju att hällen (6 kW) går på trefas 3*230 Volt och matningen i väggen är på 3*400V !!! (inte 400V via 3*230V som man brukar ansluta tvättmaskiner och torktumlare till).

Det går alltså INTE att koppla in hällen på befintligt 3*400 V - bara 3*230 eller 2*230 !!

En lösning skulle kunna vara att vid vägguttaget koppla in en transformator med spänningsutjämnare över faserna (finns det?) som omvandlar spänningen från 400V till 320V på alla faser och ansluta häll + ugn via denna.

Ett alternativ är att byta matningen i elskåpet från 400V per fas till 230V per fas - detta löser anslutningen av hällen, men då kvarstår anslutningen av ugnen - enfas 230V...

Eftersom ugnen drar 3 kW måste den anslutas via 16A-ledningen (2.5 mm), dvs det går inte att dra fram ett vanligt 10 A vägguttag.

Jag kan då tänka mig att man kannibaliserar på en av faserna som hällen är ansluten till genom att koppla in ett nytt 1-fas jack till det befintliga Perelix-jacket. Det finns då en risk för att säkringen löser ut vid full belastning av häll plus ugn, men förhoppningsvis är det sällsynt.

Tänker jag rätt på ett ungefär?
 
I väggen har du 230 V mellan fas och nolla (eller jord) och 400 V mellan faserna. Alltså i en fas har du 230 V, inte 400 V. (Inte i Sverige i alla fall).

Går det inte att koppla in hällen på t.ex. L1 och L2 och ugnen på L3?
 
Redigerat:
Problemet var att jag var inkompetent, ingenting annat...:(

Jag hade tagit Perilex-kabeln från den gamla Electrolux-spisen - utan framdragen nolla!

I stället blev det jag som blev en nolla då jag försökte koppla in hällen genom att kombinera L1-L3 på alla fasförskjutande sätt, men med resultatet att det alltid blev 400V...

Nu ska jag skaffa en ny Perilex-kontakt med nolla så är problemet med hällen ur världen. Jag kopplar in hällen på L1-L2 och installerar ett nytt klass II-jack (16A) utgående från nollan + L3. Slutligen låter jag grannen som är auktoriserad elektriker att inspektera lösningen så ska väl allt vara safe...

OK?
 
Nja.. rent funktionellt är det nog rätt tänkt.

Men i periflexuttaget i väggen måste fortfarande alla 3 faserna finnas med, även om din häll bara nyttjar 2 av dem. Du kan ändå koppla en av dem till ditt ugnsuttag, tänk på att kabeln måste hålla 2,5 kvmm.

Sedan finns det i en äldre tråd här någonstans att man måste göra en sådan grening i en kopplingsdosa, du måste sätta en kopplingsdosa där periflexuttagte sitter idag, koppla vidare till ett periflexuttag och ett ugnsuttag. Varför den regeln finns vet jag ej, är heller inte säker på att det verkligen måste vara på det viset. Du får inte lägga en extra tråd på kopplingsklämman i ditt periflexuttag såvida den inte tytdligt är gjord för flera trådar. Tänk på att det handlar om relativt stora strömmar, kopplingarna måste vara perfekta, annars kan det bli väldigt varmt med brandrisk.

I och med detta så har du en 3 fasgrupp med blandad 1 och flerfas inkopplingar, då måste du ha en 3 polig säkring till gruppen, om en fas löser ut måste alla 3 faserna brytas samtidigt. Ett skäl till detta krav är att om en säkring löser ut så kan det fortfarande gå ström bakvägen från en 3 fas inkopplad apparat via den strömlösa fasen till din enfas ugn, som av en reparatör kanske uppfattas som strömlös.

Det finns även krav på märkning både i centralen och i kopplingsdosor och uttag om att det handlar om en 3 fas grupp med inkopplade enfas förbrukare.
 
Tack för all hjälp, nu börjar även jag få ordning på faserna... (var det månne därför man lärde sig sinus/cosinus i skolan...).

Efter ett besök på Jula och en Perilexkontakt rikare fungerar hällen utan problem. Återstår att installera kopplingsdosa och ett ugnsuttag...

Den 3-poliga säkringen blir något för min granne elektrikern att bita i, förhoppningsvis slipper jag byta ut hela elcentralen (gammeldags porslinsäkringar)...

Är det förresten någon som är säker på stavningen av spiskontakten, inte för att det spelar roll, men det kan ju vara kul att stava rätt... Den vanligaste stavningen är perilex, men Periflex används också...
 
Perilex
 
Det är tydligen så att om du har jordfelsbrytare så är det inte nödvändigt med 3-polig säkring. Det är en nödlösning för att man inte skall behöva bygga om en hel central.
 
orfr skrev:
Kruxet är ju att hällen (6 kW) går på trefas 3*230 Volt och matningen i väggen är på 3*400V !!! (inte 400V via 3*230V som man brukar ansluta tvättmaskiner och torktumlare till).

Det går alltså INTE att koppla in hällen på befintligt 3*400 V - bara 3*230 eller 2*230 !!
Om detta stämmer, att hällen är tillverkad för 230v mellan faserna, vilket vi inte har i Sverige, så måste hällen kopplas om eller bytas ut.
 
Nä, då ansluter han den mellan fas och noll?
 
Kan du posta några bilder på kopplingsplint och kopplingsscheman (som brukar finnas på en klisterlapp) så skulle det underlätta för oss att utreda detta.
 
Rikard Ågren skrev:
Nä, då ansluter han den mellan fas och noll?
Ja, om man kan köra den som 1-fas.
 
Spelar väl ingen roll, 230V mellan fas och noll eller 230 mellan fas och fas.
 
Njaa..

Om det är en spis med ellementen deltakopplade mellan inkommande faser, DÅ kan det bli problem att köra på 3 fas. Då får man ju 400V över ett ellement gjort för 230V.

Så som TS har skrivit frågan så låter det faktiskt som att det kan vara så, i så fall har Sa3.. rätt.

Nu är det väl troligen så att uppgiften är fel, men man kan inte vara säker, och säker skall man vara innnan koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.