Hallå

Börjar dra ihop sig till klar bastu ... (nåja en hel del kvar men frågorna hopar sig iaf)

För att jag ska få luftspalt bakom bastupanelen så behöver jag sätta en regel som är 45 mm (45x45 eller 45 x70). Detta för att komma ut från våtrumsskiva (20mm) och klinker+fix (ca 15 mm). Dessa reglar blir i så fall min spikläkt. Är det dumt att ha en så pass bred luftspalt? Tycker ni jag ska slå på en 22 mm på reglarna och isolera tjockare (har 70 mm isolering idag) och sen ha en mer "normal" spikläkt på 22 eller 28 mm.

Finns några nackdelar med en "bred" luftspalt mellan bastupanel och masonite?

(väggen utifrån (tänkt lösning idag): 45x70 med isolering 70 mm/masonite 3 mm/spikläkt 45 mm/panel 15mm)

//Mikael
 
Jag vart helt förvirrad av alla mått och material...
Jag vet inte hur det ser ut utanför bastuområdet. Erfaren bastare som man är, så har man suttit på bänken med ett par finsktalande basturärvar genom åren. Jag har hört historier om basyustugor mitt i finska urskogen som var så otät så man kunde sticka ut handen i springorna. Men endå vart tokvarma.
Jag har bara byggt en bastu i mitt liv. Och det var ett bra tag sen...
Jag antar att du pratar om eldrivet agregat i ett hus. Eller?
Jag skulle gissa på att 70mm isolering räcker gott och väl. Men om du vill minimera elförbrukningen så skadar det inte att överdriva. 45 iolering med förskjutna skarvar. Det som är mera noggrant är väl ventilationen om jag inte missminner mig. Inluft under agregatet. Och frånluft i högst upp i hörnan, snett emot agregatet.
Hoppas att någon annan har något mer konkret.
Lycka till.
 
Vad är syftet med masoniten?

Jag skulle ha kört utan, dvs isolering mellan 70 mm reglar, sedan regla på med 22/28 mm. Bredare luftspalt ger såklart ökad ventilation, men samtidigt försämras isoleringseffekten ju längre avståndet blir till isoleringen.

Du behöver egenligen inte någon luftspalt alls om bastun inte gränsar mot en yttervägg.
 
Tack för svar ...

Vet att det blir många mått men detta för att försöka vara övertydlig - kanske blir det för mycket?:)

Syftet med masoniten ... ? Vet egentligen inte, följer byggråd från Beijers och i den så kläs hela bastun in i masonite sen luftspalt mellan masonite och panel. I beskrivningen så är denna luftspalt endast 16 mm vilket borde räcka. Men i mitt fall så behöver jag komma ut ca 45 för att få ut panelen över våtrumsskiva och klinker ... därav frågan om denna luftspalt är onödigt stor. Kan ju slå på väggreglarna med ca 22 mm för att kunna använda 95 isolering istället för 70 sen masontie (om den nu behövs ...?) därefter spikläkt 28 mm och sist panel.

//Mikael
 
Jag tycker att det låter rimligt. Regla med 45x95 istället.
Sen kör du luftspalten 22mm eller 16. Minns inte...
Men jag tror allvarligt talat att masoniten inte är nödvändig. Prata med brädgården, dom borde veta exakt. Deras folders behöver inte vara up to date.
Nu vart jag sugen på att bygga en bastu också :)
Lycka till.
 
Masoniten sätter du upp för att hålla isolering på plats och skapa en luftspalt, vilket nu rekommenderas i de flesta byggbeskrivningar, i vissa finska byter man den mot en aluminiumfolie. Det förekommer även beskrivningar där man spikar panelen direkt på regelverket, dvs ingen masonit och luftspalt.
 
AndersS skrev:
Masoniten sätter du upp för att hålla isolering på plats och skapa en luftspalt, vilket nu rekommenderas i de flesta byggbeskrivningar, i vissa finska byter man den mot en aluminiumfolie. Det förekommer även beskrivningar där man spikar panelen direkt på regelverket, dvs ingen masonit och luftspalt.
Japp. Själv har jag använt hönsnät för att hålla isoleringen på plats på utsidan av min bastu. Har därefter en luftspalt (ventilerad såklart) mot ytterväggen (som är gummad) och inåt så har jag bastufolie, luftspalt (22 mm) och därefter bastupanel.

//Rob
 
Robster skrev:
Japp. Själv har jag använt hönsnät för att hålla isoleringen på plats på utsidan av min bastu. Har därefter en luftspalt (ventilerad såklart) mot ytterväggen (som är gummad) och inåt så har jag bastufolie, luftspalt (22 mm) och därefter bastupanel.

//Rob
Jag kör också med hönsnät på utsidan. Har inte hört talas om lösningen med masonite tidigare, så det gjorde mig lite förvirrad.

Däremot har jag slagit panelen direkt på reglarna på insidan, dvs inte dubbla luftspalter.
 
Redigerat:
Jag körde mest med dubbla luftspalter för att jag byggt mot yttervägg och vill slippa fundera på eventuella problem för resten av livet. Kanske överdrivet, men det gör att jag sover gott iaf. =)

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.