hej alla där ute!!!
jag håller på att renovera ett gammalt torp och har komme till köket som är ganska bra men med hemska färger. så jag behöver lite åsikter och ideer....
huset ska vara i 40/50/60tals stil men ändå funka för fast boende.
har någon bilder eller länkar till sidor med bilder från dom årtalen så skulle det vara jätte bra. jag vill inte köpa en ny köks inredning med gammal stil utan vill ha gammla grejer som är i bra skick.
hoppas på bra ideer från alla där ute...
bilder kommer!!
 
hillbilly6 skrev:
köket som är ganska bra men med hemska färger.
Måla om ? Välj kulör du tycker om och pensla på :). Blir det fel så är det ju enkelt att måla om igen. Vaniljvitt, ljus olivgrönt?
gaia
 
Bor i ett ganska original 50-tals kök, och är uppvuxen i 50-talskök. Tyvärr tror jag inte kameran funkar, men detta är för mig typiskt 50-talskök:

Bleka färger, handmålat, gärna linoljefärg (ska inte vara hårt o blankt sprutmålat i alla fall!) Om luckorna är i en kulör så är stommarna och väggarna i samma kulör fast blekare. T.ex. mättat gräddgula luckor, blekt gräddgula stommar och vit vägg bruten i gult (så var det i barndomshemmet) eller gråa luckor, stommar o väggar vita brutna i grått (där jag bor nu). Andra färgsättningar som var moderna var blekt lindblomsgrönt eller blekt citrongult. Jag tror att sen på 60-talet blev kulörerna mera kraftiga.

Skafferi är ett måste. Ovanför diskbänk vita kakel med svart fog. (Kakel från den tiden är tjockade än dagens och har en fasad kant i ytterkanten). Ett öppet utrymme under arbetsbänken med en utdragbar träskiva, där man som barn kunde sitta o baka pepparkakor. Perstorpsplattor på arbetsbänkarna (de gamla mönstrena finns åter till salu). Perstorpsplattan har en kant av trä (till skillnad från nyare bänkskivor). I mitt nuvarande kök har alla lådorna en kant av betsat trä (i stället för handtag). Skåpen har snäpplås (finns också att köpa). Dörrar i trä, med träklädda handtag. På golvet linoleum.

Tänker på hur det såg ut hos kompisar på den tiden..... Det fanns dom som hade fondtapet med roliga mönster vid matbordet. En annan typisk sak var sneda köksskåp med skjutdörrar som vissa hade. Och så..... inte att förglömma, hyllan med utragbara behållare för mjöl, socker, gryn, etc uppsatt under ett av överskåpen.

Bor du i närheten av en stad där allmännyttan har bostadsbestånd från 50-talet så kanske dom har speciella kollektioner av färgprover och tapeter för 50-tal som du kan få be att titta på.

Här finns några bra illustrationer som jag hittade på Blocket
http://www.blocket.se/li?ca=11_s&th=1&q=k%F6k+50-tal&cg=2000&w=3
 
Redigerat:
Rakkök med rejäl diskbänk i rostfritt. Två rader vitt standardkakel över diskbänken. Bänkskivan var tunnare än dagens standard på 38 mm. Överskåp med skjutluckor, sådana där sneda. Specerilådor under.

Jag skulle verkligen vilja sätta in ett femtitalskök jag också, men vårt hus är byggt -18, vet inte om det blir så bra...
 
Eir75, beror på vad det är för slags hus. Är det ett litet torp så kan man tänka sig att de för första gången fick en typisk köksinredning vid den tiden, att de aldrig haft någon innan dess. I mera välbärgade hem kan det vara mera passande att bevara eller återskapa en äldre typ av köksinredning.

Så tänker jag i alla fall, men vi är oense om det hemma. Har fått höra att bygger jag ett 50-talskök i mitt sekelskiftes torp på måste jag i konsekvensens namn spika masonit på alla dörrarna och byta ut alla lister mot släta....Frågan är om man alltid måste vara helt konsekvent....:rolleyes:
 
Sommartorparn - jag hoppas att man inte måste det. Då blir allting så himla förutsägbart.
 
Här finns ett rätt typiskt femtiotalskök:
http://byggabo.files.wordpress.com/2008/11/forebildkok.jpg

Byggt tidigt fyrtiotal:
http://byggabo.wordpress.com/files/2008/09/kok.jpg

Kök byggt någon gång på trettiotalet med tryckobeslag och fernissade skåpdörrar i plywood:
http://byggabo.files.wordpress.com/2008/10/fisktraskkok.jpg
Just plywood var ett rätt vanligt material att bygga kök i innan masoniten slog igenom.

Jag bodde i en funkislägenhet byggt på fyrtiotalet och i mitt kök var det väldigt höga väggskåp (ända upp i taket), väldigt rymliga. Ett uteluftsventilerat skafferi. Snabelbeslag. Vanligt vitt fyrkantigt kakel utan fasade kanter. Och så kryddburkarna i glas naturligtvis... Björkådring var väldigt vanligt under trettio- och fyrtiotalen.

Bifogar också en bild på ett kök byggt någon gång på femtiotalet, det finns i ett fritidshus på våra ägor. Ådringsmålade luckor, karaktäristiska beslag och snett överskåp (de förekom fram till i mitten av femtiotalet ungefär).
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommartorparn skrev:
Frågan är om man alltid måste vara helt konsekvent....:rolleyes:
Absolut inte! Konsekventa hem är tråkiga! :)
Här var det tidigare 40-talskök. Och masonitfria gamla spegeldörrar. Såg inte alls tokigt ut.
 
I min andra länk är det också så - de har aldrig satt masonit på spegeldörrarna och epokerna har blandats väldigt friskt! Det är ett jättehärligt hus, tycker jag, de har aldrig fått för sig att göra något i en och samma stil utan bara gjort sina tillägg här och var. Jag vet att de hade det fattigt, så det är väl den främsta orsaken.
 
konichiwa girl skrev:
Här finns ett rätt typiskt femtiotalskök:
[länk]
.
Fast knopparna är 70-tal...;)

Är ådringsmålat 50-tal? Eller har dom klistat på självhäftande plast i träimitation? (Det gjorde man gärna på 70-talet, vill jag minnas)
 
Sommartorparn: Haha, ja... :) Jag vill minnas att det där trämönstrade är någon slags självhäftande plast också, men jag kan minnas fel!
 
hej
mycket bra ideer har det komme och det lutar åt vit och grå färg i köket med mycke masonite...jag skulle lägga in bilder men jag fattar inte hur man gör...någon som vet?
 
Antingen länkar du till dem (då trycker du på den där ikonen med berg och sol på) eller också går du in i "avancerat läge" och trycker på gemet.
 
hej nu kommer bilder på köket och den nya tapeten i vardagsrummet
 
  • hus 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att den köksinredningen ser väldigt tidstypisk ut! Var rädd om den. :) För att ge något förslag kan det ju kompletteras med några öppna hyllor eller enkla väggskåp som likt skafferiet (?) går ända upp i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.