Liten jämförelse i körstil (från Top Gear BBC) YouTube
Inte helt seriös undersökning men visar ändå lite det oekonomiska med att köra hårt med en liten motor.
 
FrittDrag_II skrev:
Liten jämförelse i körstil (från Top Gear BBC) YouTube
Inte helt seriös undersökning men visar ändå lite det oekonomiska med att köra hårt med en liten motor.
Delvis har dom rätt men där är ju några saker som påverkar resultatet:
- BMW:n verkar ligga bakom hela tiden och slipper det mesta av luftmotståndet och kan ha viss vinning av "drag" från Priusen.
- Uppskattningsvis ligger väl Priusen på fullgas vid 5-6000 rpm och pumpar, där den termiska effektiviteten säkert är ganska låg. Medan då BMW:n kan ligga på högre växlar, lägre varv, inom området för momentttoppen (med högt VE och sannolikt hög termisk effektivitet) och givetvis utnyttja det avsevärt bättre greppet (behöver inte acc:a för att komma ifatt ut på rakan utan bara ligga o fisa i princip)

Man kan ju inte riktigt jämföra med helt vitt skilda körstilar, men med liknande körstil så stämmer det i 10 fall utav 9 att mindre volym förbrukar mindre bränsle. Med en riktigt liten motor, typ 1l och effektutveckling på 50-60 hästar så är det nog i princip omöjligt att dra mer än en M3:a hur man än kör!
Sen att det är tradigare än fan är ju en helt annan femma...
 
Var nog lite det som var tanken från BBC att visa, att om man kör en liten motor på max så kommer den också bli törstig.
Lyssnar på eftersnacket av programledarna är dom lite inne på det som pratats om i tråden här, att det inte lönar sig ekonomiskt att byta från en stor bil till en liten om man inte kör extremt mycket då man förlorar för mycket på inbytet.
 
Sen är nog få bilar byggda för att köras ekonomiskt snabbast möjligt (som gällde för Priusen) runt en bana. Hade man gjort testet genom centrala London istället hade resultatet blivit ett helt annat.
Sen är det ju som bekant mer än bensin som kostar till en bil.
Däck, försäkring, värdeminskning och reparationer brukar också vara dyrare till en motorstark stor bil jämfört med en liten snåljåp.

Prenumererar på en motortidning som i sina tester brukar göra en nogran uträkning av milkostnader. Utgångspunkten är alltid att man köper ny bil, behåller i 3 år och åker 2000 mil per år. När dom testade bilar av storleken Volvo V70 Citroen C5 hamnar milkostnaden på dryga 40 kronor. För bilar i Golfstorlek gäller runt 30 kronor. Dom stora kombibilarna slukar ju knappast extra bränsle för 10 kronor milen.
 
galento skrev:
Frågade några bekanta som kör Mercedes kombi stora karossen med bensin/aut och båda säger att deras bilar drar 1,7 l/mil blandad körning så 1,3 l/mil som din förbrukar kanske är ganska "bra" egentligen.
Då är det nog dax för dom att att släppa handbromsen innan dom kör... du kan tipsa dom att den är lite udda placerad på deras bilar...;)

Min MB kombi E-klass (-06) drar 0.75 blandat o 0.55-0.65 på landsväg.

Hur farthållare beter sig beror nog mycket på bil och motor. Många bilar som jag haft tidigare har farthållaren varit värdelöst ryckig medan bla denna är helt perfekt...
 
Farthållaren på min C-klass Merca fungrar faktiskt väldigt bra. Håller jämn fart alltid, lugnt och sansat utan ryck o dyl.
Fast min bil har en 7 stegad automatlåda så den "flyter" ju fram även normalt så att säga.
Den går så jämt att man knappast märker växlingarna om man inte kör extremt "busigt". (Vilket ju är kul att göra någon gång, tycker jag= 1,8 l/mil om jag använder alla 275 hästar.)
Med en 7 stegad automatlåda blir dessutom bränsleförbrukningen något lägre, även jämfört med en mauell 5-växlad låda har jag förstått.
 
Swetrot skrev:
Jag är inte ens övertygad om att det är enda vägen att gå nu heller. Nästa trend tror jag är att få en så vettig totalekonomi på sitt bilåkande som möjligt. Bränslet är naturligtvis en stor del, men också reparationer, service, livslängd, försäkringspremier och slitage. Tänk er ett koncept med "för x kronor i månaden och y kronor per mil du kör. så tar vi hand om alla reparationer och utbyte av slitagedelar på din bil (utom krockskador) inkl helförsäkring. Och det gäller så länge konsumenten vill. Är priset attraktivt så tror jag att man kan locka många nya ägare.
Nope - IKEA har ju lagt ner den satsningen precis - det var inte intressant för konsumenterna. Eller, jag tror inte vi är mogna att begripa det konceptet ännu ;-)

Det vore ju förresten intressant att i ett sådant koncept baka in bränsla - för y kr/mil och y kr/mån tar vi även bränslekostnaden....

Jag antar att det det faller på är att konsumenten får se den verkliga kostnaden för bilägandet - och det vill vi hellre gömma i en massa separata räkningar...
 
Problemet med olika fullservicekoncept är att det aldrig kan bli lika billigt för den enskilde som att äga sin egen bil.

Till syvende och sist skall ju någon annan ha ersättning för att dom tillhandahåller tjänsten.

Det finns hyrbilar. Det är inte billigt.

Jag hyr regebundet (varje månad) i bilens förlovade land - USA. Det är stört omöjligt att komma under 1500 kr i veckan för en familjebil, och då har jag ändå egna försäkringar.

Detta är helt enkelt priset för att någon annan skall hålla dej med bil.
 
Kan via jobbet ha en bil som "personalförmån" betalar x antal kronor per månad då är ALLT utom bensin inkluderat. Du leasar bilen i 2 eller 3 år varpå du lämnar tillbaks den.
Det är förmånsbeskattat till viss del och avdraget sker på både brutto och nettolön (ibland är det bra att betala marginalskatt...). Vill minnas att det skulle kosta omkring 4000 kr/månad (kan minnas helt fel...) för en SAAB 9-5 om du valde att ha den i 3 år.
Efter 3 år så blir du ersättningsskyldig för allt som inte räknas som normalt slitage enligt någon oberoende besiktining.
Vi funderade ett tag på detta alternativ, men har fortfarande inte fått tummen u och bytt ut det gamla liket. Men visst lockar det att slippa fundera på vad blien kostar per månad och bara köra. Fast som andra redan skrivit, någon måste tjäna pengar på det hela så det blir inte billigt (om du nu inte skulle ha en strulbil med mkt reparationer efter nybilsgarantin gått ut). Man slipper ju ligga ute med kapital också. Men att lägga motsvarande summa i en pott varje månad och sedan köpa sig en bil så har du en som du själv äger efter en viss tid.
Det går att vrida och vända på allt men arslet är bak ändå.
 
Canuto, vet inte om jag missat något inlägg, men hur mycket kör du om året med bilen? Det är ju helt avgörande för ett beslut att köra vidare med nuvarande bil och vara nöjd eller att börja fundera på bilbyte utifrån lägre förbrukning.
 
Hej,
Min tanke är inte att byta bil. Det skulle bli dyrt, eftersom den bara har gått 750 mil.
"Buskör" jag inte, tar den inte mera än en liten bil vid landsvägskörning. I stan drar den dock mer.
Hade en 240 E-klass innan. Den tog 0,72 l/mil mellan Karlstad och Malmö. Snitthastigheten var 96 km/tim.
Tanken var bara att höra om någon hade lite tips om hur man skulle kunna bli lite miljövänligare. Tanka etanol är uteslutet p.g.a. att det ju är mycket sämre än bensin för miljön.
Jag är jättenöjd med bilen jag har och skulle nog inte tänka på att köpa en "liten" bil med tanke på krocksäkerhet o.dyl.
 
Med etanol skulle bilen dra än mer per mil.

Din fina automatlåda ökar bensinförbrukningen med en decilter per mil, och med farthållare på motorväg så drar bilen faktiskt 10-20% mer än med planerad ecodriving. Men jag såg att din bil bara gått 750 mil. Under inkörningen, när motorn är ny drar bilen betydligt mer bensin än framöver. Så din snittförbrukning lär sjunka.

Men ny, tung bil, automatlåda, relativt breda däck, stor motor och regnig höst så låter inte din förbruknig oresonabel. Bara otidsenlig.
 
robsarve skrev:
..Bara otidsenlig.
Hm, ja, möjligen, men jag skulle vilja påstå att vi befinner oss i en ytterst kort historisk parantes, där ett drivmedel håller på att ersättas av något annat.

Det kommer nya och annorlunda tider. Tills dess behöver vi inte springa benen av oss.
 
robsarve skrev:
Med etanol skulle bilen dra än mer per mil.

Din fina automatlåda ökar bensinförbrukningen med en decilter per mil, och med farthållare på motorväg så drar bilen faktiskt 10-20% mer än med planerad ecodriving. Men jag såg att din bil bara gått 750 mil. Under inkörningen, när motorn är ny drar bilen betydligt mer bensin än framöver. Så din snittförbrukning lär sjunka.

Men ny, tung bil, automatlåda, relativt breda däck, stor motor och regnig höst så låter inte din förbruknig oresonabel. Bara otidsenlig.
mmmm
Det var väl på 50-talet som Automatlåderna drog så mycket mer, moderna MB låder tvivlar jag starkt på att det skulle göra 1dl.

Om man ska hålla tillåten maxfart, hur kan då man spara 20% bränsle om man skippar farthållaren??????

Breda däck är något som jag tror man ofta glömmer, min ovetenskpliga erfarenhet säker att bränsleförbrukningen ökar i % lika mycket som man ökar på däckbredden i %.

Drar bilen mer om det regnar, man behöver ju inte köra i en flod...?????
 
Är övertygad om att en automatlåda skulle få förbrukningen att MINSKA om min sambo körde. Hon kan gladeligen ligga och puttra i 80 på 3:an eftersom bilen (SAAB9000 jämfört med hennes Peugeot 206) går så tyst.... Märker att förbrukningen går upp markant om hon använt bilen mycket.
Minskar förbrukningen med 10% genom att sätt på vinterdäck 185/65 jämfört med sommardäcken 195/60. Annars verkar det som att bilen inte påverkas nämnvärt av mina ansträngningar att snålköra eller busköra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.