Friggolitbit>Mnja, Sanyo säger inte så mycket, är det en luft/luft eller en luft/vatten värmepump? En luft/luft drar inte speciellt mycket så isåfall har ni troligen något annat med på samma grupp, t ex en varmvattenberedare?

Som sagts, en elektriker lär lösa det där rätt enkelt. Under förutsättning att han inte hittar en massa annat med då förstås.Kruxet med elen i äldre hus är att den oftast ändrats några gånger med mer eller mindre lyckade lösningar.
Det kan vara lämpligt att låta elektrikern även göra ett EIO-eltest, då får man en hyfsad bild av statusen på elanläggningen.

/Kent
 
Ursäkta min okunskap, men bottenplattan.... var sitter den? Försöker få fram mer info om värmepumpen.
Är nästan säker på att det inte finns några sniglar på huvudsäkringarna. Ska handla sådana....
Funderade på om det kunde ha med vädret att göra, vi har haft 15-20 minusgrader ganska länge nu. Värmepumpen måste kanske gå så hårt så resten av huset blir lidande????
 
Bottendelen är anpassad efter största säkring som kan monteras och styrs utifrån ditt elabonnemang (gäller huvudsäkring). Det innebär att du alltid kan stoppa dit mindre säkringar och få det att fungera men att de då lättare bryter/går sönder.
Bottendelen sitter längst in där du skruvar in din säkring och för allt i världen stoppa inte in några fingrar för att känna efter, utan enbart titta. Försöker du stoppa dit en säkring med högre Amperetal så går den inte på plats.
 
Mikael_L
Friggolitbit skrev:
Ursäkta min okunskap, men bottenplattan.... var sitter den?
Bottenplattan (heter passdel på elektrikerspråk) ser du längst nere i hålet när du tagit ur säkringen. Det är en porslinsring med olika diameter och färgkoder. Fler ampere och större diameter på passdelen samt säkringens "hals" garanterar att man inte kan sätta in en för kraftig säkring, vilket skulle kunna bli farligt.
Sen är dom färgkodade,
6 A - grön
10A - röd
16A - grå
20A - blå
25A - gul (vill jag minnas)

edit:
AndersS var snabbare, men nämnde en så viktig sak att det är värt att jag också nämner det, INGA fingrar ner i "hålet".
Dom flesta vet hur man byter säkring, men det finns de som försöker att först sätta säkringen i centralen och sedan på med propphuven. Ofta får dom en elchock då!
Det rätta är givetvis att sätta in säkringen i propphuven och sen skruva in propphuv tillsammans med säkring i centralen.
Känns nästan onödigt att skriva det här... :surprised:, men jag vet att det händer att folk får stötar för att dom gjort fel, så ... :surprised:
 
Redigerat:
Så här ser en trög 16A säkring ut. Du kan se det lilla snigelskalet längst upp till höger i texten.
2011040.jpg

Har du snabba säkringar så går det i princip inte att starta elmotorer på dom utan att dom löser ut. Tex värmepump, dammsugare, tvättmaskiner m.m.
 
ursäkta cem77 ;) , men det är väl en trög 20A. Kunde inte låta bli, men ditt syfte var att vissa på symbolen :)
 
AndersS skrev:
ursäkta cem77 ;) , men det är väl en trög 20A. Kunde inte låta bli, men ditt syfte var att vissa på symbolen :)
Det har du rätt i. :) Kollade inte beteckningen på den sökte bara på google efter 16 A trög :). Då kan det gå så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.