Ett rejält jobbigt problem i vårt "nya" hus, byggt -49, är att golven på övervåningen sviktar och svajar. Huset är ett trähus och har 2 våningar plus källare.
Hur lugnt och försiktigt man än försöker tassa fram så rör det sig och möblerna svajar och dunkar lätt mot väggen de står vid.

Någon gång på 70-80-talet har en öppning på nedervåningen breddats och ovanför öppningen har golvet satt sig ca en centimeter och golvlisterna har inte längre kontakt med golvet. De har försökt bära av väggen men inte lyckats, hjärteväggen där de breddat ligger inte an mot balken de satt dit.
Vi kommer att bygga på utanpå den balken, stämpa och spika och limma dit en ny vid sidan av och bygga på hela väggen, som en snickare sa att man bör göra.
Jag är dock tveksam till att enbart detta kommer att avhjälpa svajet i golven eftersom det svajar lite här och var på övervåningen.
Finns det nåt annat sätt att få golven stadiga?
 
Är det ett flytande golv?

Annars finns en metod där man skruvar fast golvet med försänkta skruvar och pluggar igen hålet.

/Jörgen
 
Jag tycker att det låter som att det är för brett mellan bjälklagen.
 
Det finns många sätt att åtgärda svajiga golv. Allt beror på vilken insats man vill göra.

Det finns nog en hel uppsjö med lösningar, men troligen passar väldigt få er.

Om ni kan tänka er att riva upp allt golv på övervåningen kan ni lägga i kraftigare reglar eller dubbla antalet reglar så det blir ett tätare bjälklag (från cirka c600 mm till c300 mm).

Har ni spåntat trägolv kan ni skruva dem med 1 skruv i varje planka och regel. Det förutsätter att ni vet var reglarna går... Sen kan ni limma golvgips med bjälklaguppstyvande lim (exvis ardex s48, maxit 616 mfl) Denna operation ger samma effekt - dvs ett c600-bjälklag blir lika styvt som ett c300-bjälklag.

Man kan också flytspackla hela övervåningens golv - ca 12-15 mm tjockt. Den kakan styvar också upp bjälklaget - tor dock att det krävs fiberarmerat spackel - eller mattor.

Har ni möjlighet att riva upp allt golv kan ni också kottla/kortla/krysskolva vilket minskar svajet - vilken faktor är jag fel människa att svara på.

Det finns inga mirakelkurer för svajigt bjälklag - ge lite mer info om huset - bjälklagets beskaffenhet (dimension på reglar - cc-avstånd, planritning) så kan ni nog få fler förslag och mer korrekta förslag för just ert hus.
 
Glömde skriva att vi vill behålla golvet:)
Jag var nere och kikade där vi rivit i ytterväggen och kunde se reglarna. De ligger på cc 490(haha) och regeln är 70*x, eftersom jag inte kom åt att mäta neråt.
Spontad parkett som är spikad i ändarna under golvlisten.

Svajet i golvet är värst i vardagsrummet och matsalen ovanför stället där de härjade loss på 70-talet. De andra golvens svaj kan vi nog leva med men när ungarna galopperar på övervåningen så väntar man bara på att göra ett oväntat besök hos sig själv på nedervåningen!;)
Hur mycket kan enbart en uppstagning av väggen göra? Borde väl stabilisera lite i alla fall?
 
Ja, ett annat alternativ är att ni fäller in en I-balk tvärs bjälkarna på halva spännvidden. Den kan sen stöttas upp av balkar som går ner genom golvet på plan 1 ända ner till källaren där där de ställs på stabilt underlag (exvis två nya plintar).
 
Tanken har slagit mig också med någon balk i mitten men såklart är där dörrar mitt i rummet ut till en utbyggnad. Då skulle alternativet vara en pelare någonstans i rummet och det är ju inte heller att föredra.

Får väl vänta och se om det kan hjälpa med att stötta upp den där öppningen.
Såvida det inte koms på nåt annat, klart.

(Nu är 3-åringen på ingående, det känner jag på golvsvajet:D)
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Där ser du. Det har sina fördelar :)
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jajmen! Kanske ska behålla svajet ändå:D

Jag funderar på en annan sak. Vi har rivit i väggarna där nere och har då rivit bort sponten på insidan av luftspalten i ytterväggen. Detta har vi endast gjort i vardagsrummet där nere. Vardagsrummet på övervåningen ligger precis ovanför och jag funderar nu på hur mycket vår rivning kan ha påverkat svajet. Jag kan iofs inte påstå att jag märkt någon före/efter-skillnad men helt omöjligt är det ju inte. Visst har planket en viss stabiliserande funktion förutom den uppenbara "ha-nåt-att-skruva-fast-nåt-i-och-spika-treetex-på-efter-luftspalt...?
 
Jag är ingen konstruktör, men jag tror inte ytterväggarnas stabilitet påverkats märkbart. Dessutom är det nog svajet i golvbjälkarna som är stora problemet - inte att ytterväggarna svajar utåt och inåt när treåringen springer däruppe.

Hade ytterväggarna svajat så skulle åtminstone JAG vara rätt orolig som husägare.

Om du har likadan stomme som jag så har du en plankvägg 2-2,5 tum x 4-6 tum vilken är notad.
 
Jaha nej, missförstånd:)
Vad jag menar är svajet i golvet. Övervåningens golvreglar "vilar" ju till viss del på den spontade plankväggen precis bakom treetexen. De får ju ett extra stöd 30mm in mot mitten av golvet. Denna plankvägg har vi rivit bort för att blotta 30 mm luftspalt samt timmerstommen i väntan på isoleringsbeslut.
 
Jo, vi har likadan stomme:)
 
Ok, du menar så....

Okej, du har ökat spännvidden med 30 mm.
Det gör ingen nämnvärd skillnad. Alls.
 
Hej!
Har du hört talas om krysskortling?
Man kortlar i kryss mellan alla golvbjälkarna. Lite svårt att förklara men tänk dig ett X mellan två bjälkar... dem skall limmas och spikas. Då blir golvet stabilt. Kolla med ngn snickare han vet nog vad det är.. :)
 
Isak76 skrev:
Hej!
Har du hört talas om krysskortling?
Man kortlar i kryss mellan alla golvbjälkarna. Lite svårt att förklara men tänk dig ett X mellan två bjälkar... dem skall limmas och spikas. Då blir golvet stabilt. Kolla med ngn snickare han vet nog vad det är.. :)
Säkert är jag en petimeter i detta fall, men du menar nog en krysskolvning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.