Hej Bastuexperter och andra. Jag planerar att kasta ut badkaret i vårat badrum och bygga bastu istället på samma yta (170*70). Jag vet, det blir nog världens minsta bastu men jag tror det blir bra ändå och jag har inget annat lämpligt utrymme i huset. Jag hade tänkt mig två sittplatser på vanliga teak stolar med fällbart ryggstöd. Extraväggen som ska byggas ska vara av rökfärgat glas med alulister i anslutning (glastjocklek 10mm) med glasdörr i mitten. Infravärmen ska monteras bakom stolarna. Vad tror ni, kommer det att fungera?

Väggarna är kaklade liksom golvet, men jag tänkte isåfall lägga in trätrallar i teak på golvet och fixa belysnings-spottar i taket. Alternativt bygger jag en fällbara sits på ena sidan så man sitta lite högre om man vill. Ventilationen har jag inte tänkt igenom ännu, men det går att sätta in en ventil i taket som leder till frånluftvärme utsuget. Luttillförsel blir under dörren eller från tvättstugan intill. Det finns vattentillförsel och golvbunn i utrymmet för enkel rengöring. Kan man ha teak i en bastu förresten eller torkar det ut?
/CC
 
Hallå

Säkert dyrare men smidigare: Svedbergs badrumsbastu. Har inte sett modellen för badrum själv men 164 x 164 är snygg och verkar rejäl. Vad gjorde (gör) jag själv då, bygger lösvirke .... tyckte att man blev för "låst" till ett visst mått med Svedbergs, annars hade 164 x 164 varit ett alternativ. Kolla in på www.svedbergs.se för inspiration ...

/Mikael
 
Hittade en tidigare tråd här i forumet och även en artikel och en länk till firman som nämns både i tråden och artikeln. Ännu en artikel. Det finns säkert flera om du Googlar på liten bastu, badrumsbastu och lägenhetsbastu i olika varianter :)
 
Redigerat:
Tack för länkarna men det verkar inte finnas så smala som 70-80cm.
Har funderingar på att strippa glaset från en duschkabin och bygga väggarna med det. Fungerar det med 6mm glas i bastu eller kommer hela badrummet bli en bastu med detta byggsätt?
/CC
 
Att strippa en duschkabin lät inte som en bra idé.
Beställ glasen hos en glasmästare i de mått du vill ha dom i istället.
Kostar kanske en slant. Men smakar det så kostar det. Väl värt att kolla upp iaf. Dom kan nog även hjälpa till med alu-profilerna.

Skulle gärna se en bild på det slutgiltiga resultatet. Alltid intressant med "compact living".
 
Varför är det inte en bra ide'?
Duschkabinen kostar 1500 kr på blocket medans härdat rökfärgat glas hos glasmästaren är betydligt dyrare. Skulle tippa på 800 kr kvadraten + kostnad för håltagning kantslipning och beslag. I duschkabinen är allt färdigt med gliddörr och allt, måste bara tänka igenom en konstruktion där man går från 90° till 180°, hmm...
/CC
 
Är glaset i en duschkabin godkänt för användning i en Bastu? Tveksamt va? Letar du runt hos några olika glasmästare bör du kunna minska kostnaden rejält mot vad du själv anger. I alla fall vad jag hört av andra som köpt specialskurna härdade (och värmetåliga) glas.

//Rob
 
Du har en poäng, men jag trodde glas tålde höga temperaturer, bara det inte är snabb temperaturväxling ex kallvatten på varmt glas. Jag ska kolla upp lite priser så får vi se, men härdat, värmetåligt och rökfärgat känns som det kommer dra iväg. Klart man skulle kunna nöja sig med glasdörr och en två glasrutor kanske och trä resten isåfall.
/CC
 
Jag vill tro att vanligt härdat glas är godkännt.
Men det är som du säger.
Härdat är ju inte direkt att bara skära till. Så det blir nog ganska dyrt.
 
Jag har liten bastu i anslutning till mitt duschrum istället för badkar. Har kaklat golv (alltså inte klinker utan väggkakel och det funkar utmärkt eftersom det bara tassas barfota därinne). Varför du vill ha trätrall förstår jag inte - det är lättare att hålla bastun hygienisk med kakel/klinker.

Min bastu är endast 145x120 där den fasta laven är 120x45. Visserligen mindre än standard men det funkar utmärkt. Kan du få in laven till 160' längd vore det betydligt bättre. Eftersom hela från laven motstående sida är glasat ut mot vacker natur känns inte bastun så liten.

Har använt bastun ett par ggr/veckan under de snart 3 åren sedan huset byggdes och det är en utmärkt lösning istället för badkar. Fördelen är också att den värms upp väldigt snabbt pga dess litenhet.
 
Yonna. Det skulle vara väldigt kul att se några bilder på din bastu om du har möjlighet. Trallen tänkte jag ha för att få lite mer bastukänsla. Jag ska ju inte ha ngn lav så det kanske blir lite sterilt och för lite trä i min bastu annars. Hur har du löst taket i bastun. Är det extra isolerat?
/CC
 
Nu kom jag på: har du någon dusch om du slänger ut badkaret? Eller tillhör du den lyckliga skara som har både dusch OCH badkar i badrummet...
 
morsan skrev:
Nu kom jag på: har du någon dusch om du slänger ut badkaret? Eller tillhör du den lyckliga skara som har både dusch OCH badkar i badrummet...
Går det att bygga utan både och?... ;-)

//Rob
 
Robster skrev:
Går det att bygga utan både och?... ;-)

//Rob
Alla bygger inte nytt, TS fråga gällde ju befintligt badrum :(
Vi har dusch i bottenvåningen och sittbadkar på övervåningen.
i gamla huset hade vi bastu och dusch
 
morsan skrev:
Alla bygger inte nytt, TS fråga gällde ju befintligt badrum :(
Vi har dusch i bottenvåningen och sittbadkar på övervåningen.
i gamla huset hade vi bastu och dusch
Ah, sorry. Det hade jag glömt. Spelar såklart "ganska" stor roll. =)

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.