Kan man rita en egen ritning på sitt tänkta garage?
I såfall. Ska det ritas på speciellt papper?
Hur vet man vilka dimensioner man ska använda på virke? Typ av reglar o så?

Köpte hus i somras och har nu bästämt oss för att förlänga det gamla stallet som vi har på gården,ca 8 meter och göra garage av den delen.men har ingen aning om hur man börjar. Och hur man räknar ut ungeför vet det kommer att kosta.

Kommer att försöka göra det mesta själv.
 
Ska du rita för bygglovet?
Då ska du rita en fasad ritning från fyra vyer, Samt en sitplan. A3 format eller A1
Ska du rita till dig själv så kan rita precis som du vill bara du fattar själv :)
 
Vart ringer man angående bygglov?
Vet att vi bor utanför planlagt område. Behövs det bygglov då där det tänkta garaget ska bli, idag står ett fallfärdigt skjul med gjuten platta? Min tanke var att riva det skjulet och sedan förlänga stallet.
 
Bästa är att ringa byggnads kontoret eller vad det heter i din kommun.
 
Du FÅR rita själv, dvs det måste inte vara en arkitekt eller nån annan typ av "godkänd" person som ritar. (Om du KAN beror på din kunskap och fallenhet.)
det behövs inget speciellt papper, vanligt skrivarpapper går bra. Det beror på vad du ritar, men för ett garage borde det duga med A4. Man behöver förresten inte ha nåt papper alls, jag har mejlat in vissa ritningar.
 
Komunens byggnadskontor eller liknande brukar det vara som hanterar bygglov. Brukar finnas på deras webb också.

Kraven varierar med komunen. Vissa vill ha riktigt detaljerat, andra inte. Har ritat på vanligt rutat block och fått det godkänt. Det var bara planlösning ingen fasadritning med där. Till senaste projektet jag gjorde så caddade jag både planlösning fasadvyer och markkartan
 
Jag skulle varmt rekomendera att du kollar in Google Sketchup, vilket är ett grattis program för att rita i 3D. Inlärnings nivån är mycket låg och programmet lyfter fram din kreativitet genom att vara mycket lätt bearbetat. Jag ritade själv upp vårt nybyggda hus och planerade planlösningen och köksinredning innan vår entreprenör fått börja. Även om detta är ett lowtech program i jämförelse med andra mer sofistikerade program (AutoCad) så kan du rita allt med rätta dimensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.