Y
Nu kan jag inte dessa termer heller på de olika spisarnas utformning.

Något som blivit allt mer vanligt är ju att folk använder häll och lös ugn istället för traditionell spis, fast hur kommer framtiden seut? Är hällarna en tillfällig modegrej eller kommer spisar att försvinna?

Det är ju klart snyggt att ha en hel bänkskiva med diskret häll på än en kapad skiva med avvikande spis emellan.

När jag har kollat lite så har jag dock fått känslan att häll+ugn är väldigt dyrt, för dessa pengar kunde man fått en desto lyxigare spismodell.

Hur bör man tänka när man står inför köksrenoveringen?
Vad är morgondagens standard?

:)
 
Vi har häll + ugn enbart pga att vi ville ha en bredare häll, det är ytterst praktiskt.
Prismässigt tror jag inte det spelar ngn större roll, jag förstår inte varför man skall behöva en dyr ugn. Så häll + en billig ugn blir samma pris som en aningen dyrare spis, med induktion naturligtvis!
Vi har valt att sätta ugnen under hällen, vilket jag anser vara smartare än att montera in den i ngt högskåp som står ofta en bra bit från hällen. Att ugnen är smalare än hällen gör inget, och skapade inte heller ngt problem. Det är en fördel att ha ugnen under fläkten oxå tycker vi.
 
Det där beror väl lite på! I vårt förra hus finns det separat häll, ugnen och mikron placerade i ett högskåp på lagom höjd för att jag skulle slippa böja mig.
I vårt nuvarande kök har vi precis satt in en spis med häll och varmluftsugn eftersom det blev det billigaste alternativet (att byta ut spis och fläkt alltså) Så nu får jag kröka rygg igen :(
 
Hemmakatten
Jag tror, och de flesta inredningsanalytiker också, att trenden går mot fler och fler inbyggnadsprodukter. Dvs. inbyggda kyl/frys/diskmaskin med snickerlucka framför. Att ha en nedfälld häll i en bänkskiva tror jag också hör framtiden till. Med ett undantag. Har man en AGA-spis eller en gasolspis från SMEG eller annan märkestillverkare så lär den vara en nog så god "trendmarkerare". Att däremot ha en "vanlig" spis ståendes för sig själv tror jag kommer att vara helt borta om något år.
 
Y
hum, en diskmaskin brukar väl vara lite lägre än spisar. tror ni det är så lyckat att sätta en diskmaskin under en inbyggnadshäll?

Hade tänkt korta ner köks-sektionen lite för få mer plats för matbordet med dess stolar å så, då det är långsmalt kök. och då strycker den lucka som är tänkt för diskamskin egentligen. har klurat på var jag kan ställa diskmaskinen istället ... under häll och sen spisen i ett skafferi kanske vore just lösningen.

:)
 
Jag är ganska säker på att en diskmaskin ej får plats under en infälld häll, hällen bygger uppemot en decimeter neråt.
 
Fjallman: Vår häll bygger 4,5 cm. Detta innebär att vi har en utdragbar låda överst i stommen där många har en blindlåda.

/Jörgen
 
Vi har häll av två skäl.
1) Det blir ingen springa med kladd bredvid spisen. Samma bakom ugnen.
2) Hällen kan vara bredre än ugnen.

Sedan finns några andra fördelar: Hällen är gas, ugnen är el.
Med tanke på hur enkelt det är nu för tiden att hitta reservdelar och få saker lagade, så ser jag det också som en fördel att om den ena går sönder så behöver vi bara byta den.

Den enda fördel jag kan se med hel ugn, förutom kanske ibland priset, är att det finns en hel del snygga sådana.

Vill du verkligen ha standard, som i hyreslägenheter och riktigt stora serier, så är det nog fortfarande 60 cm spis som gäller ett tag till.
 
Rent arbetsmässigt tycker jag att det är super om man har en häll och sedan ugn i arbetshöjd. I vårt nya kök kommer vi dock att ha en spis helt enkelt av utrymmesskäl. Ville vi inte ta en massa skåputrymme (som vi vill ha till annat) och då var det bara hel spis som gällde. Vi ville dessutom ha två ugnar och då var pga platsbrist detta absolut bäst för oss. Själv hade jag nog inte byggt på det viset att man sätter en inbyggnadsugn under en häll. Då är det ju enklare med en spis. Det som är så himla bra är just det där med arbetshöjden.
Med tanke på hur många nya spisar som trillar ut på marknaden (har ganska god koll just nu :)) tror jag inte att vanliga fasta spisar är på väg ut inom den närmaste framtiden i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.