Hej!
Jag börjar snart bygget av mitt nya hus i lösvirke/sten. Jag har dock några små frågetecken kvar att reda ut innan jag slutligen kan bestämma mig för vilka tekniska installationer jag vill investera i. Den ena frågan rör ventilationen.

Boytan kommer att bli 111 kvm. 1 plan och ryggåstak i stort sett överallt. volymen luft i huset ca 350 m3.
Denna volym ska växlas varanan timme enligt normer när någon vistas i huset om jag nu förstått det hela rätt vill säga...

Medeltemperaturen på årsbasis i Skåne är 10 grader och min önskade inomhus temperatur 21.

Med mekanisk frånluft utan återvinning med vanliga tilluftsventiler behöver jag varje timme höja 175m3 inkommande uteluft 11 grader.

fråga 1
skulle någon vänlig människa vilja och kunna förklara för mig hur formeln ser ut för att räkna fram hur många kwh som går åt till detta på årsbasis.

fråga 2
har jag förstått det hela rätt att ett passivhus får förbruka 55kwh/kvm & år för uppvärmning och varmvatten. Utöver detta tillkommer hushållsel??

Tack!
 
ingen med tillräckliga matte kunskaper:confused::confused:
 
Hej!

Mina tabeller visar normaltemp. för Skåne (Malmö/Lund) som +8 grader så jag visar beräkningsmodellen med den förutsättningen.

Årsvärmebehov för ort med normaltemp +8 är ca 114000 kJh/kg år
I ditt fall antar jag att ventilationen går kontinuerligt så man behöver inte tänka på ngn drifttidsfaktor.
Om du vill ha ett luftflöde om 175m3/h = 0.0486 m3/s

Då blir uträkningen som följer: 0.0486x1.2x114000=6648 kWh/år
Tänk dock på att detta är enbart för ventilationen det tillkommer ju naturligtvis tranmissionsförlusterna också (genom väggar fönster mm...)

Vad gäller passivhus så är jag inte helt insatt, men denna länk borde ge dig infon du behöver. http://www.passivhuscentrum.se/fileadmin/pdf/Kravspecifikation.pdf



MVH
 
Du kanske kan ta hjälp av denna sida som är beräkningar för Temovex aggregaten:
http://www.rec-indovent.se Välj "Val av Temovexaggregat"
 
Hej Ritchie och tack för din uträkning!!

Skulle du vilja förklara formeln för mig så jag själv kan laborera med värden???
vad menas med Årsvärmebehov & 114000 kJh/kg år
hur blir allt detta Kwh

är 1,2 densiteten av luft eller vad??

som du förstår var det ett tag sedan jag såg min skolbänk senast... :D
 
Hej igen!

Ledsen om det blev lite otydligt, skrev inlägget på 1 minut :)
kJh/kg kan även benämnas gradtimmar om det kanske låter mer bekant?
Det är egentligen antal timmar per år som du måste värma uteluften från en viss temp till din innetemp (i ditt fall 21 grader) multiplicerat med skillnaden i ute och innetemp., Uteluftens temp varierar ju beroende på vart i landet man befinner sig därför finns det kurvor som kallas varaktighetsdiagram för olika regioner och därifrån kan man räkna ut "årsvärmebehovet" i detta fallet var det ca 114000.

Kan kanske vara lite rörigt att förstå och jag är inte så bra på att förklara på detta sätt googla på varaktighetsdiagram så kanske du hittar ngn bättre förklaring.

Skulle du vilja laborera med olika innetemperaturer / luftflöden så kan du skriva upp de olika fallen här så kan jag ge dig resultaten när jag hinner.

Förresten så har du helt rätt i att 1,2 är luftens densitet!

MVH
 
B.Svensson> Du kan använda den vanliga beräkningsgången för värmeeffekt:
P = (cp x Q x dT) / 3600

P = effekt kW, cp = 1.2 kJ/kg*K, Q = flödet i m3/h, dT = difftemperatur, 3600 = sek/timme

I ditt första exempel ger detta: P = (1.2 x 175 x 11) / 3600 = 0.642 kW

W = P x t ger om du söker årsbasis t = 8760 h, alltså 0.642 x 8760 = 5615 kWh din sökta energi.

Du kan ju även förenkla till W = 2.92 x Q x dT så blir det enkelt för dig att variera flöde och difftemperatur.
 
Hej igen och tack Richie & GK100 för era tydliga inlägg och tack även Mich för ditt länktips!
Jag ska fortsätta laborera med drifttider och ev förvärmning av inkommande luft via vinterträdgården som planeras.

Med er hjälp fick jag fram 6648 resp 5615 kwh/ år för att kontinuerligt under året utan någon återvinning blåsa ut 175m3 uppvärmnd luft som normen föreskriver för mitt planerade hus.

För att komma vidare i min beslutsprocess väljer jag i detta resonemang att bestämma att mekanisk frånluft utan återvinning till mitt hus kostar 6000kwh/ år i drift.

Eftersom mitt hus kommer att ha golvvärme överallt och med största sannolikhet en värmepump av typen luft/vatten räknar jag med ett cop på försiktiga 2,5.

med ett cop på 2,5 kommer för ovan nämnda ventilationsförlust kommer min köpta el för detta att uppgå till 6000/2,5= 2400kwh/år som jag tyvärr måste betala för.

Om jag vill förbättra husets prestanda vilket jag såklart vill blir väl den logiska kompleteringen en FTX anläggning.
Jag har tidigare i en annan tråd frågat om verkningsgrad och strömförbrukning på en sådan anläggning men ännu inte fått svar så jag vågar mig istället på några förhoppningsvis relevanta antaganden. Jag räknar verkningsgrad på 80% och strömförbrukning på årsbasis 1000kwh.

Kostnaderna i kwh för ventilationsförlusterna bör väl då i ett sådant fall bli:
6000 x 0,2 / 2,5 +1000 = 1480

Om jag sedan ställer detta mot förlusterna med ren mekanisk frånluft blir detta en förbättring med 2400-1480 = 920 kwh /år

Ok- Jag har inte räknat med driftskostnad för fläktar för mekanisk frånluft men dessa kan ju ex.vis vara köksfläkt, badrumsfläkt och ev komplettering.... även om jag lägger till några hundra kwh för detta så ser väl kalkylen ut att resultera i en kostnadsökning med dryga hundralappen i månaden för mekanisk frånluft utan återvinning.

Kostnad för investering, ränta och service för en FTX bör väl i detta fallet resultera i en solklar ekonomisk förlustaffär

Eller tänker jag eller räknar helt galet....:confused:

Jag blir är jättetacksam för allas åsikter i frågan eftersom jag ganska omgående behöver ta beslut om hur jag ska göra......
 
Rent ekonomiskt räknat över livscyklen (alltså en 10-20år) är på lite mindre och normala villor F-vent billigast.
Men idag får du inte bygga utan någon form av energiåtervinning på frånluften.
Återvinningen kan vara FTX, frånluftsvärmepump eller återvinning till mark/bergvärmepump.
 
Dessutom sänks den erforderliga toppeffekten. Räkna ut vad det gör vid tex -10 I princip räcker en nästan 2 kw mindre värmepump och kallraset från uteluftsventilerna uteblir.
 
Hej! tack för era svar!!

Jag har för mig att det är husets totala energiförbrukning inkl varmvatten som ska ligga under en viss nivå/m3 bostadsyta. Var står det att frånluften måste återvinnas??

Vad gäller toppeffekten håller jag med om ditt resonemang. Behovet av toppeffekt kan ju även minskas med en trög / tung konstruktion.....
 
Hej igen FrittDrag_II

Jag kollade på BBR Tabell 9:2b.

Det framgick där vilka krav som gäller för bostäder med elvärme.

Max tillåtna energiförbrukning 55Kwh/m3 år
( jag glömnde kolla om varmvatten var inkluderat i detta) Kanske någon vet??
Max installerad effekt 4,5 Kw
Max u medel 0,4

Lite längre ner på sidan stod följande:
Om byggnadens golvarea Atemp överstiger 60m3 ska byggnaden förses med anordning för värmeåtervinning ur ventilationsluften ELLER med värmepump.

har jag fattat det rätt eller??
 
Du har fattat rätt så som jag har förstått texten också.
Den där raden om återvinning av ventilationsluften är rätt ny om jag itne minns fel, ställer till det för många husbyggare på första mötet med kommunen när dom måste presentera en ventilationsritning m.m.

(lite OT)
Synd att man inte kan göra en sida med alla saker man måste ta fram (ritningar tillstånd etc.) för att kunna bygga sitt drömhus.
 
Hej FrittDrag_II

Kul när man lyckas förstå....
Men kan det verkligen vara begränsning på installerad maxeffekt??? undra vad det har för syfte? totalenergiförbrukning tillsammans med byggnads och boende kvalitet borde väl egentligen vara det enda som är intressant eller?

(OT) Synd att man måste skärskåda så många kryptiska säljargument om så många "viktiga" byggnadsprodukter och tekniker för att få en någorlunda klar bild av hur man ska konstruera sitt hus. Inte bara en produkt i sig, utan även kombinationen av flera olika produkter....
Ibland kan man ju undra varför det inte finns en färdig mall.
kanske skulle byggbranchen inte sålt så mycket prylar då:rolleyes:
Tur att det finns forum som detta :)
 
Är verkligen alla på forumet, eller åtmintonde de som läst denna tråden av den åsikten att en FTX anläggning är en ren ekononomisk förlustaffär om den monteras in i ett hus som värms av en värmepump ???????????????????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.