T
Känns som att du kan riva ner resten också när du väl håller på!
 
Skarva gammalt till nytt tätskikt är som att be om problem. Gör du det hela RIKTIGT från början kan du räkna med att det håller 20-30 år.
 
Pimme skrev:
Vad säger försäkringsbolagen om såna lösningar, fick tvärnej från både bkr och länsförsäkringar, det här med att lägga klinker på klinker ,dem gillade inte alls den lösningen, tätskiktet ska ligga direkt under fixet
Intressant. Jag har några vänner som just byggt hus. Hantverkarna misslyckades med fallet i badrummet (det blev i princip inget alls förutom i duschen) och tänker nu lägga nytt klinker ovanpå det gamla. Verkar lite udda tycker jag.
 
Thomas59
elajens skrev:
Intressant. Jag har några vänner som just byggt hus. Hantverkarna misslyckades med fallet i badrummet (det blev i princip inget alls förutom i duschen) och tänker nu lägga nytt klinker ovanpå det gamla. Verkar lite udda tycker jag.
Typiskt lata och klantiga hantverkare. HUR i hela fridens namn kan man lägga klinkers utan att först kolla att fallet är ok. Att sedan lägga nytt klinkers på det gamla borde vara straffbart.

Skulle ALDRIG godkänna en sådan lösning. Det är bara att göra om och göra rätt. Ställ krav på hantverkarna annars fuskar dom bara. BEDRÖVLIGT!
 
Detta med BKR kallade "regler" är ganska lurigt om ni läser sidan 4 i de senaste Branschreglerna för där står det följande enligt urklipp;

"Reglerna är baserade på de kunskaper och erfarenheter som var kända inom den svenska byggkeramikbranschen 2007. Reglerna är generella och förutsätter arbeten i badrum och utrymmen med liknande påverkningar i bostadsmiljö eller motsvarande. De utgår från arbeten med godkända tätskiktssystem på hela golv- eller väggytor vid nyproduktion eller renovering.
Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A.
Reglerna kan normalt inte appliceras på arbeten med delar av ytor vid reparationer, åtgärdande av felutföranden, skador och liknande där tätskikt har skadats eller måste brytas. Däremot kan sådana åtgärder göras fackmässigt med utgångspunkt från att funktionskrav enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, skall uppnås. Entreprenören tar ansvar för arbetet och kan lämna garanti enligt överenskommelse mellan parterna." (slut på inklipp)

Denna text öppnar för att göra avsteg vid renovering och om du gör det själv hänvisas till följand;

"Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända monteringsanvisning."

Nu har jag gjort urklipp från helheten, men tycker ändå att texten öppnar för vissa avvikelser i utförande vid renovering. T.ex. om en tillverkare godkänner skarvning så kan man mycket väl göra det enligt texten ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.