Har ett hus som är byggt 1939.
Har isolerat ytterväggar med 2*45mm gullfiber och en asfaboard, sen vanlig lockpanel.

Funderar på hur jag skall göra eftersom jag tänkt att isolera vinden, MEN? :confused:

Måste jag ta bort allt gammalt sågspån som ligger innan jag lägger dit ngt nytt eller finns det ngt nytt isolerings material som man kan lägga ovanpå spånet????

Har även lagt en åldersbeständig plast bakom gipsen på insidan när jag renoverade övervåningen.
Rätt eller fel?? (Vet inte men plasen är där).
 
FInns det ngn prisbild på vad det kan kosta per kvm att isolera med de olika typerna av isolering???
 
Danne 30. Har du funderat var fukten ska ta vägen? Du satte plast i taket på övervåningen. Skrev du. Vilka ytor är inte plastade? Får dom ytorna ta allt fukt nu? Man ska tänka en extra gång innan man gör något. Tänk på det! Nu är det nog ingen fara men tänk en extra gång innan du ändrar på ditt fuktklimat inne.Vårda ditt hus, inget ont menat. häls Träig snickare
 
Jo jag har allt funderat mkt, hörde mig för med ett antal fackmän i branchen, och satte plast enl deras rekommendation.
Det är bara taken som är plastade, och badrummet på övervåningen som jag gjorde i samband med renoveringen av mitt lilla 1,5 plans hus.

Det är med vetskap om att man skall vara föriktig med gamla hus och därför som jag ville kolla litet extra hur man skall göra vid en tilläggsisolering av vinden.
 
Har även en fråga om ventilationen i huset som givetvis har minskat med mitt pysslande.
Väggar är isolerade, fönstren renoverade och tätade, har gjort extra ventilation i källaren och 2 små ventiler inborrade i fönsterbågen, en på bottenplan och en på övervåningen. (Har givetvis en fläkt i badrummet på övervåningen oxå)

Det räcker inte... När jag använder fläkten i köket på max kommer det in luft från vedspisen genom skorstenen. Suck...

Vågar jag borra upp ett 100 mm hål i väggen på övervåningen och sätta en ventil där???
 
Redigerat:
Jag har också ett 1,5 plans hus från tror jag andra hälften av 1800-talet. Ca 80 kvm. Jag har inga plaster i mina väggar eller tak. Hela huset får andas (förutom badrum). vill du veta mer, ställ gärna fråga. Har nu bott i huset i 10 år utan problem.
 
Har du källare i hella huset? Har du källaren uppvärmd? Kan du ta upp ett hål till i källaren?
 
Danne 30 skrev:
FInns det ngn prisbild på vad det kan kosta per kvm att isolera med de olika typerna av isolering???
Vill man köra med spån kan man ju köpa det väldigt billigt, dåligt svar på prisbild kanske :)
Sök på cellulosa och linullsisolering

Isolerar man man natur material ska man inte använda plast.

Att sätta upp en ventil är inga problem. I mitt hus sitter det ett sort hål i varje rum. Så att sätta upp en extra om det inte finns någon ska inte vara någon nackdel
 
Ja jag har källare under hela huset, och den är uppvärmd, visst kan det vara möjlihet att sätta in en ventil till men min tanke var övervåningen för att det inte finns ngn utsug där förutom i badrummet. och fläkten går ju bara när man är där.
blir dessutom lite instängt om jag stränger ventilen i fönstret, därav min idé om extra ventil där.
Och vill ha bort kondensen som blir i det fönstret med ventil i, kan inte vara nyttigt att ha kondens där hela tiden.
Eldstäderna (Kamin, Vedspis, Panna och imkanal) suger ganska mkt luft verkar det som, har inga spjäll så det är inte möjligt att stänga dom.

Vad jag har sett hittils så kan man ändra väldigt mkt med ett litet hål, både positivt och negativt så jag vill vara säger på att jag inte gör ngt galet.
 
Jag fick ett pris på cellulosaisolering förra året på 124 kr/kvadratmeter 200mm tjockt, inkl arbetet att någon blåser in det.
 
Tar dom bort spånet eller ligger den kvar under den nya isoleringen i det priset??
 
Då borde den väl få ligga kvar?
Ingen mening ed att ta bort den.
 
saxat från ekofibers hemsida:

Ekofiber kan användas på de flesta befintliga isoleringar, dock kan mycket lätta befintliga isoleringar som lösull av typ glasfiber sjunka ihop. Vid tilläggsisolering är det samma "regler" som gäller vid nybyggnation.Dvs konstruktionerna skall vara lufttäta innifrån för att undvika skador.Det gäller framförallt i tak ock snedtak i hus med mer än en våning.Här är risken störst för att det är ett övertryck inomhus i den övre delen av huset vintertid (skorstensverkan). Svårigheten är att bedöma om ett äldre hus är lufttätt. Normalt är att vindar och snedtak isolerade med såg,kutterspån el. dyl. oftast är luftäta. Anledningen är att man tätade konstruktionen med någon form av papp innan såg/kutterspånet las ut, för att slippa att spånet trängde ner i huset, det och att spånet är relativt tungt gör att pappen "ligger väl an" mot underlaget och tätar.Det man noga bör kontrollera är om vindsluckan är lufttät samt alla genomföringar till vinden(skorsten,ventrör,expansionskärl mm.) Är man det minsta osäker om förhållandena på konstruktionen - kontakta våra återförsäljare eller en lokal konsult för en bedömning!
 
Tror att alla isoleringstillverkare (även miniralull) förutom när det gäller Cellplast, menar att man kan lämna spånet kvar.

Spånet tas väll oftast bort för att få mera utrymme, annars är det nog ingen mening med att ta bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.