Hej,

Jag har ett hus med rellativt stora fönster.
Fönsteren är i dåligt skick och ska bytas.
Jag har hört att man kan ha kvar gamla karmen och sedan sätta in det nya fönstret i det "gamla" hålet.
dvs det blir två karmar...(som man med någon list döljer)

Någon som testat detta, synpunkter?

//JG
 
Det kallas för instickskarm.
Kravet är att den befintliga karmen är i gott skick.
Annars är det som att trä en rosett på en skitkorv. (ursäkta franskan)
Om karmen är i bra skick och kanske dessutom i gamalt hederligt kärnvirke.
Då ska det inte vara några problem.
Jag hade nog själv föredragit att byta hela klabbet.
Du förminskar inte ljusinsläppet. Du får ny drev i öppningen. Och slipper bekymmer med att syna/åtgärda de gamla karmarna.
Mellan tummen och pekfingret så tjänar du (med en bra tigersåg) kanske 15 minuter i tid mellan att välja instickskarm.
Hoppas att det var svar nog. Lycka till!
 
Tillägg till blåhakens inlägg: Är det ett 70-talshus så är drevning runt befintlig karm ofta dåligt utförd eller kanske saknas helt, vanligt på vissa blockhus. Oftast är det svårt att göra ett snyggt montage om den gamla karmen sitter kvar.

Byta fönster i ett hus är en stor och dyr åtgärd, tänk på att du skall vara nöjd inte bara när du betalar utan även om 5, 10 och 20 år. Och ännu längre.
 
Enda gångerna karm i karm montage är bra är väl i gamla hus som är tjockputsade och där man idag inte ser så mycket av karmen. Att riva ut ett fönster på ett sånt hus utan att ha sönder någon puts är i stort sett omöjligt.
Velfac har ju ett system för isticksmontage där inte glasytan blir mindre.
 
...fönstren är husets ögon och om du gör som du tänkt får du ett hus med små pliriga ögon med massor av eyelinerkludd runt dem...
Gör det på riktigt istället så slipper du få ett hus som ser ut som det ätit glosoppa;):D
 
Om nu inte en tidigare ägare bytt fönster och minskat höjden och ökat bredden. Huset såg inte riktigt klokt ut, men med nya karm i karm ser det mycket bättre ut.
 
  • Gilla
Lars Partelow
  • Laddar…
Har du bilder på huset (fönstren)? om inte beskriv huset, ålder, utseende.
 
Träig snickare:
Om du menar vårt hus,så finns det en bild på hur det såg ut innan fönstren byttes första gången någon stans i Byggnadsvårdsforumet. Jag är inte säker på att jag har några efter senaste bytet och min kamera vägrar fungera. Men en tidigare "svärson" i huset tyckte att det såg mycket bättre ut nu så helt fel blev det inte ;)
 
  • litenSommar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3079.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Img2004-09-12_0008.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej jag mena Johan gr. men vad bra att det vart bättre, morsan.
 
Träig snickare, om du tittar på bilderna så ser du huset "original", delen med trapphuset är från ca 1900 och den högra delen ca 1930. Sedan blev det skum i väggar och golv, asfaboard och sidiplattor och kopplade fönster mitten av 1960 :mad:
 
Morsan: Då har ni alltså sänkt den ursprungliga fönsterhöjden ytterligare? Man hade ju då också kunnat eftersträva ett utseende på fönster som mer liknade originalet.

Det här med fönsterbyten och fasadändringar...smaken är ju som baken.
Jag tycker man ska gå varsamt fram med förändringar i fasaderna. Det fanns en tanke bakom originalet och allt som kommer därefter är har det inte, det är inte del i ursprungstanken.
Husets proportioner hålls ihop av byggnadens alla element, dvs även fönsterstorlek och placering. När man ändrar på saker leker man arkitekt, och vad jag kan se på många många många hus så önskar jag att de hellre anlitat en!
 
Ja här hade det visst hänt saker...
 
Man ska alltid gå varsamt framm. Tänk på vad Enasnilla säger åvan här och tänk en gång till. Jag tror att vi alla vill ha våra hus vackra. man vill ju höra av andra, "vad fint ni har det" Eller?
 
morsan skrev:
Men en tidigare "svärson" i huset tyckte att det såg mycket bättre ut nu så helt fel blev det inte ;)
Enligt mig, såg det bättre ut förr. Sorry! :(
 
Men det är bilder på hur det såg ut innan VI bytte fönster ;) Som ni ser är placeringen av fönstren låååååååångt från originalet. Eftersom det är timmerstomme i större delen av huset hade det varit svårt att återställa fönsterbredden. Dessutom fanns inga gamla fönster kvar så det hade blivit nytillverkade.

Visserligen blev de lite lägre, men det ser i alla fall bättre ut än de ni ser på bilderna.

Hela huset är ett lappverk, det var ett skrädderi från början. En trappa är borttagen (man ser rester av den i taket i sovrummet, en bit är snedtak) Det ska också ha funnits en balkong ovanför dörren på långsidan.

Dessutom ska vi tala väldigt tyst om vad ägaren innan oss åstadkom :(
Elen, vatten och avlopp får komma före fasaden, jag är inte så förtjust i att det sitter jordade dubbeluttag som inte är jordade t ex.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.