C
Nu kommer jag med jobbiga frågor igen.

Finns det något slags system som tar hand om värmen i frånluften och återvinner den till ett vattenburet värmesystem som blandar in extravärme från befintligt värmesystem när det behövs, utan att man för sakens skull behöver en stor panna?

En väninna till familjen har en låda i klädkammaren i hennes nyinköpta hus som jag tror gör något liknande, men jag är inte säker, därför frågar jag er.
 
C
Eller alltså, jag kanske ska utveckla lite, kom jag på. Jag kommer alltså suga frånluft från ett badrum och ett grovkök i en tillbyggnad, och vill återvinna värmen från denna och återföra till uppvärmningen i dessa två rum, samt till källaren under (eventuellt kommer frånluft tas även därifrån, dock troligtvis inte eftersom det ska hållas förhållandevis låg temperatur där). Går det?
 
Inga problem rent tekniskt, dock kommer du inte få ngn ekonomi i den återvinningen som du pratar om.

Kan utveckla om du vill ha ett mer tekniskt svar.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Hej
Skojar Du? Det låter som om Du frågar om det finns frånluftsvärmepumpar. Och det gör det. Det är den vanligaste uppvärmningsformen för nybyggda enfamiljshus sen man slutade med oljepanna och direktverkande el för bra många år sen.
 
C
Jag vet mycket väl att det finns frånluftsvärmepumpar, men jag tänkte mer att det fanns lite mindre varianter av det, som man kunde använda till bara ett eller två rum, för lokal återvinning av värmen i enbart dessa rum. Tycker dock att Ritchie gav mig ett alldeles utmärkt klart svar på det.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Är det ett ftx aggrigat vänninan har i klädkammaren tro??
Det tar igen värmen på frånluften o värmer tilluften..
 
Ett litet FTX aggregat kanske kunde betala sig på rimlig tid, beror på temperaturer och flöden mm. Det jag menade var att en värmepump blir en felaktig investering, bara för att klargöra ev. oklarheter.

MVH
 
Länge sen denna tråd skapades. Hur gick det? Låter ju som att det TS efterlyser är en frånluftsvärmepump iallafall, trots förnekandet? Jag förstår dock TS skepsis med tanke på begreppsförvirringen: att de flesta sk frånluftsvärmepumpar i själva verket är åbäken till elpannor med direktverkande el + en viss del återvinning via kompressor.

Nuförtiden finns ju renodlade flvp som den hos Sfinx och Energicentra. Nån som provat? Jag är sugen: kombinera flvp med rejäl vedpanna och få latvarmvatten sommartid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.