Hej
Skall sätta in en Thermia Atria Optimum luft/vatten värmepump på 8kW och funderar över hur mycket tillsats energi som kan behövas. Mitt hus är 105 kvm + 105 kvm källare från -73.
Räcker det med 6kW eller kan det behövas mer en kall vinter?
Skulle det behövas 9kW eller mer räcker inte 16 amp säkring, utan då måste jag säkra upp till 20 amp.
 
kan inte tro att du skall behöva mer än 6kw.......dom levereras med 9kw i steg om 3kw men är fabriksinställda på max 6
 
Om du räknar med att du klarar att värma huset till dräglig temperatur med 6kw under de perioder det är kallare än -20 så räcker ju 6kw.
 
Räkna med att du får säkra upp huvudsäkringarna ändå .
För att varje gång pumpen startar drar det en hög ström (startström) som är betydligt högre än 16 A .Detta gör den för visso bara någon bråkdels sekund.
Men om du exempelvis kör med torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin , micro och håller på att laga mat på spisen samtidigt som pumpen drar i gång finns det en stor risk att en huvudsäkring går ...

Testa först med 16 A och skulle säkringen gå ofta är det bara att be elektrikern att säkra upp och medela nätbolaget så är det inga problem...
Lycka till.
 
tackar för alla svar. Ja får väll testa å hålla tummarna med 16 amp skäring
 
om jag fattat rätt så går denna pump ner till -20 grader. det betyder att om det är -21 grader så stängs pumpen helt av o elpatronen måste värma huset helt själv !!!
Hur kalt kan det bli där du bor?

nu släpper ju inte Termia så mycke info om pumpen, men såg att Råd o rön testat lite.
vid -15 grader ger pumpen 4 kW (restan ska elpetronerna ge) COP är då 1,9
Vis + 7 grader gär pumpen 8 KW men då lär inte huset behöva 8 kW, då är COP 3

så du bör säkra upp till 20A & ha effektvakt, eller säkra till 25A
 
Det ä klart att det kan bli under 20 minusgrader här. Bor i dals-ed västragötaland men de dagarna på året det blir så kallt är ju lätt räknade. "Men om". De är ju inte roligt om man står en morgon med -21 å pumpen inte startar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.