Har dragit PEX genom bjälklaget för att mata badrummet på ovanvåningen från tvättstugan på bottenplanet.

I badrummet övergår jag via en FMM väggbricka till utanpåliggande kopparrör. Det är alltså bara ett PEX-rör vardera för kall- respektive varmvatten.

I tvättstugan kommer PEX-rören ner genom innertaket och här tänkte jag helt enkelt skarva på befintliga kopparrör, se bifogad bild. Eftersom det endast är ett rör vardera för kall- och varmvatten behöver jag inga fördelare. Om något PEX-rör börjar läcka så syns det direkt. Det finns även golvbrunn i tvättstugan.

Nu är dock frågan om man kan göra på det här sättet. Enligt

http://www.uponor.se/upload/Documen...gsanvisningar/071012_Tappvatten_Montering.pdf

... så är kraven på en säker installation:

"För att uppfylla de krav som ställs i BBR06 samt i VVS-I:s branschregler, gäller följande:

• System ska monteras som en enhet från en leverantör.
• Inga inbyggda kopplingar får monteras.
• Inga dolda skarvar.
• Gäller även typgodkända kopplingar.
• Läckageindikering skall fi nnas.
• Utbytbarhet."

Detta tycker jag i och för sig att min tänkta installation uppfyller men å andra sidan känns inte mitt sätt helt seriöst.

Vad tror ni?
 
  • PEX1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste är ju att ev. läckagevatten som transporteras i skyddröret kan ta vägen någon stans än in i bjälkaget t.ex. ut på ett golv och ner i en golvbrunn.
Fördelningsskåpet har ju ett eget avlopp som tar hand om inläckande vatten. Detta avlopp kan anslutas till lite av varje. Ut på golvet i ett våtrum, till en spilltratt på avloppsstammen, t.o.m. ner i en torpargrund som sista utväg.
 
Helt bara så där så verkar det vara en klok installation, var skulle det vara oseriöst. Allt synligt utom rir som mynnar ut vid golvbrunn.

Fördelare används för det blir så fult med plaströr synligt med en massa T-kopplingar. Fördelare är ju inget speciellt med, en massa T-kopplingar på rad. Du har ju också en del fördelningar, till TOA till tvättstället och till duschen.

Protte
 
Snailman
jag vet ju inte vad du har under kopplingarna, jag skulle ju tex inte vilja ha något elektriskt där... om det skulle börja läcka alltså...
 
Fördelarskåp är väl mer tänkta för inbygda ledningar, nu har du ju kopplingarna utanför väggen i ett rum med golvbrunn, kraven är då uppfyllda, Vad estestiken beträffar så går det väl att hänga nåt framför..
 
Tack för era svar!

Jodå, varmvattenberedaren (en Nibe Compact) står under så jag var tvungen att kolla kapslingsklassen som är IP 24. D v s när det gäller vatten ska den klara
"Skydd mot överstrilning av vatten från alla håll." enligt:

www.noratel.se/content/download/4483/392134/file/16-10se.pdf

Antar att det räcker om det inte blir en alltför stor läcka.
 
Och så kan du hänga en garderob runt beredare och kopplingar, så blev det snyggt också..
 
Beredaren är som ett kylskåp, 600 bred och 600 djup så det är nästan läge för ett överskåp om man bara kunde hitta något med liknande front.
 
Nibe har tomma "överskåp" till t.ex Nibe fighter,,
 
Tack för tipset, det visste jag inte. På deras hemsida står inget om överskåp till Compact men å andra sidan verkar Fighter ha samma "frontprofil" så det kan passa. Värt att kolla!
 
Hej!

Här borde alltså jag haft ett fördelarskåp då vatten från skyddsröret och läckage rinner rakt ner på golvet i innerväggen bland isolering mm?
 
  • inspektionsluckor 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bambi skrev:
Hej!

Här borde alltså jag haft ett fördelarskåp då vatten från skyddsröret och läckage rinner rakt ner på golvet i innerväggen bland isolering mm?
Just det.
Du borde åtminstone fånga upp det mesta och ha ett skvallerrör, så att du vet om det läcker. Du går ju inte och kikar i den här luckan en gång i veckan för att kontrollera om det läcker.

...tills nu. ;)
 
Hur kan man lösa det nu i efterhand? Hade ni vågat har det som det ser ut nu?

Om det går läck, kanske jag inte upptäcker det förrän parketten reser sig på ett ställe långt utanför badrummet, vad f-en ska man göra :(, så trött på allt slarveri :(

Varför bygger de så här om det inte ska vara så!

Mvh
 
Bambi skrev:
Hur kan man lösa det nu i efterhand? Hade ni vågat har det som det ser ut nu?

Om det går läck, kanske jag inte upptäcker det förrän parketten reser sig på ett ställe långt utanför badrummet, vad f-en ska man göra :(, så trött på allt slarveri :(

Varför bygger de så här om det inte ska vara så!

Mvh
Jag tror inte att du behöver vara orolig och ligga sömnlös om nätterna. Risken är väldigt liten att något skulle hända.

"De" bygger så för att det är lägsta möjliga tekniska standard som är tillåts.
 
Men det följer inte säker vatteninstallation som är ett krav från försäkringsbolag och Garbos byggfelsförsäkring. Sen finns det ingen läckageindikering som BBR06 kräver.

Jag får höra vad de har att säga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.