Jag har en fråga avseende placering av radiatorer i min källare. Jag har ett par fönster i gillestugan som sitter högt upp vid taket. Radiatorerna har tidigare suttit rakt under dessa fönster, men detta är inte optimalt då de blir alltför blockerade av möbleringen.

Min fråga är helt enkelt ur viktigt det är att radiatorerna sitter rakt under fönstren? Blir det obehagligt kallras om man flyttar radiatorerna till annan plats på samma vägg? Om radiatorerna får sitta kvar men är "blockerade" av möbler, hur mycket påverkar det uppvärmningen?

Alla erfarenheter mottages tacksamt.
 
Hejsan,

Vi har också fönster som sitter rätt högt upp både som extra fönster i entréplan och i källaren. Vid ett av fönstren i entré plan sitter det inget element under utan det sitter under det stora fönstret i det rummet. Där upplever vi ett riktigt obehagligt kallras (nu är fönstren gamla ska kommas ihåg), nu ska vi lägga golvvärme på den våningen men i källaren kommer jag att behålla elementen under fönstren för den kylan sprider sig ordentligt över ett ouppvärmt golv.

Ett enkelt sätt att testa är ju att stänga av radiatorn nu när det är kallt och testa hur det känns efter ett par dagar.
 
Vi satte in en luft/luftvärmepump istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.