Jag har en 5 år gammal Nibe Fighter oljepanna med shuntautomatik, rumsgivare och utegivare.
Elementen är av äldre modell med endast vred, ingen termostat.
Huset är ett 1-plans hus med källare på 105+105 kvm. Huset är bra isolerat och min årsförbrukning ligger på ca 2 kbm

Min undran är vilket alternativ som är mest ekonomiskt. Hög framledningsvärme och strypta element eller låg framledningsvärme och helt öppet på elementen?
 
Låg framledningstemp och öppna element. Finns redan en hel del trådar om detta.
 
Jag hittade inget, får ge mig på ny jakt efter redan postade trådar...
 
Nej, det var inte helt lätt att hitta faktiskt. Korta svaret är ändå att låg framledningstemperatur ger mindre förluster (onödigt att värma upp ytterväggar etc i onödan) och att du kan justera ner pann-temperaturen om du önskar vilket även det ger lägre förluster.
 
Tack för ditt snabba svar!
Vilken panntemperatur är att rekommendera, med tanke på varmvatten, bakterier osv.?
 
Vad gäller bakterier så spelar det inte någon större roll. Vattnet omsätts så snabbt. Inga kända fall av legionellabakterier har hittats i vanliga villor i Sverige.

Det som är av betydelse som jag känner till är risk för rost i pannan vid för låga temperaturer. 70 grader kan vara en bra temperatur för att undvika detta.

Jag kör själv pellets och låter temperaturen pendla mellan 60 och 80 grader.
 
Letar lite på trådar i detta ämne.. passar in skapligt här.

Dilemma!

Har installerat PX21 pelletsbrännare på min gamla oljepanna. Isolerat den gamla vattenberedaren och satt en givare mot plåten där.. startar när vatten/plåten? går ner till ca 60-70grader. Går sedan ganska länge.. lite för länge kanske. (över en timme) Pannan går ca 2-3ggr per dygn. (ca 16kg pellets om dagen går åt) Har vattenburen värme till element och detta sätt funkar utmärkt ner till en utetemp på 5 grader.

Nu när det är minusgrader har jag kopplat bort och satt en annan givare direkt på pannan. Nu startar pannan 1ggr i halvtimmen och går ca 15min. ca 32kg pellets går åt.

Frågor.

I ena alternativet går pannan lite väl länge.. startar som den ska men går alldeles för länge då själva vattenberedaren (plåten) tar lång tid att värma upp. (vattnet blir nog varmare fortare)

I alternativ två går den lite väl ofta elementen är varma minst en timme efter pannan stannat.

Är det någon som har bättre förslag på hur man kan göra och något alternativ som kanske ligger mitt i mellan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.