jag har åxå svårt att komma på hur jag ska få in panna och tank genom källar trappen. Min trappa har dessutom en kurva i :(
Kanske helt enkelt för göra som Andreas Hanssons inlägg, göra hål ihenom källar väggen, men blir det inte kostsamt och mycket arbete att gjuta upp väggen igen. Och risk för att skada dränerings mattan???

MVH Anders
 
jag har åxå svårt att komma på hur jag ska få in panna och tank genom källar trappen. Min trappa har dessutom en kurva i
Beskriv trappan lite mer, bredd, inne i huset eller utanför, har du möjlighet så ta en bild.
rogge
 
Jag betalade ca 2000 kr för att få väggen uppmurad.
 
Blir mer och mer övertygad om att kranbil är bättre. Fast dörrhålet måste ju vara stort nog, förstås.
 
Nu fick jag igång kameran
Trappan är 80cm bred
ser ut så här:
000_1420.jpg
 
Jag hade ett liknande problem.. trappan var knappt stor nog att få
ner expansionskärlet igenom.. så min Nibe Alpha Combi och en 500l tank
hade varit rätt svårt att få ner.. så jag vinschade ner allt genom kontorsgolvet istället :)

2 stycken 550kg båtvinschar från biltema, och lite regelvirke, så gick det relativt lätt..

den jobbigaste biten var att bära in pannan, fick bland annat såga lite i en dörrkarm,
och använda 2 stycken domkrafter och 3 polare för att lyckas med det :)

lite bilder på bravaderna..
www.akkk.se/flying/
www.akkk.se/hole/

nu ska allt "bara" kopplas in också, sen slipper vi förhoppningsvis frysa i vinter :)

/Daniel
 
Ska väl berätta hur det gick till sedan också!

Vi valde att låta installatören göra nedflyttningen med, mest med tanke på att han hade försäkringar som inte vi hade (tänk om man hade tappat pannan!). I slutänden kostade det inget extra och det gick otroligt smidigt! Vilken tur att vi inte gav oss på det där själva! Vi hade slitit ihjäl oss helt i onödan!
Installatören hade 4 stycket färdiga "hjulsatser", korta bitar av u-balkar med rullar i, lyfte pannan i framkant och petade in två hjulsatser, gjorde lika dant där bak sedan var det bara att rulla den fram till kanten på trappen. I trappen hade vi lagt reglar för pannan att åka på, pannan vältes över "på rygg" innan den fick åka ner för trappen. Nåja åka är väl mycket sagt, den lyftes trappsteg för trappsteg ner (rökröret hakade fast på varje trappsteg) så det inte precis med fart direkt.

Just att inte pannan var så ömtålig som vi trodde är en av de faktorer som gjorde att vi skulle ha gjort en massa extraarbete i onödan. Pannan kom ner utan en skråma!

Daniel78, det hade varit lite hårt att göra hål i golvet när man har betongbjälklag ;-)
 
Riktigt rolig tråd den här! Så uppfinningsrika ni är!

Jag sålde huset innan oljepannan skulle ut ... ;D ... måste kolla hur det gått för köparna ::) ... betongbjälklag i källartaket, tjocka källarstenmurar och vinklad trång utekällartrapp, mycket välvinklad trång uformad källartrapp inne ... ::)
 
Vi har kompisar som har ett lika dant hus som vi med undantag för att de har inrett garaget till sovrum och därmed tagit bort möjligheten att få ut sin gamla panna där (de valde bergvärme, därför ingen ny panna att få ner). De valde tigersågen ;-) Sågade ner pannan i hanterbara bitar som gick att bära upp på 1-2 personer. Men det tog fruktansvärt med tid....
 
Jag ringde en flyttfirma, fyra gubbs med bärselar och en vagn släpade upp den gamla och ner den nya pannan, 1900 spänn. Värt varenda öre.
 
abel48 skrev:
Nu fick jag igång kameran
Trappan är 80cm bred
ser ut så här:
[bild]

Börja med att klä in väggar och trappsteg med ex masonit som du tejpar med silvertejp eller något. Kolla på "uthyrningsfirmorna" om du kan hitta en trappvagn alltså en vagn som kan gå i trappor. Använde sådana när vi fraktade upp och ner fläktmotorer till vindar och liknande då jag var ventmontör på 80 talet. Dom fanns både "manuella" och eldrivna.

Det verkar som om pannan måste stå på högkant större delen av nerfärden för att komma runt ordentligt. ev kan det gå att "saxa" ner den ett steg i taget om man är några stadiga killar och har en säkring av pannan.

Plocka även ut allt som går att plocka ut ur pannan för att reducera vikten,Kanske går sidoplåtar och isolering att ta väck tillfälligt.

Steffe

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.