POLEN
Nödvändiga
handlingar Pass, giltigt i minst 6 månader.
Bilförare måste ha grönt kort och körkort.


Saxat från www.polferries.se

Det må vara att enligt EU-reglerna så behövs ej grönt f-bevis, men vis av erfarenhet så är det lika bra att ta med det. Det är inte skoj att bli skickad ombord på färjan igen......på grund av att tullarna i Polen inte bryr sig....
 
Nu kanske det är jag som är trög men egentligen....
varför stoppar tullen oss om vi inte kan visa ett grönt försäkringskort?! det borde ju iså fall vara om man inte har grönt körkort eller???
Var precis inne på folksam´s hemsida där det står vilka länder som kräver grönt kort..

Kanske bara är jag som är trög.... :)
 
Eftersom det är lag på att ett fordon måste vara försäkrat för att få köras på Polska vägar behöver du det gröna försäkringsbeviset att bevisa att du har en gällande försäkring. Det gröna försäkringskortet är ett bevis, skrivet på engelska att fordonet har en gällande försäkring.

Det svenska nya EU-körkortet gäller som körkort i hela EU. (Det gröna körkortet som behövs i vissa länder (EJ I POLEN) är helt enkelt en översättning till engelska din giltiga körkortsklass.)
 
Var är det ni kollar priser för jämförelser mellan Sverige och Polen?

Finns det "våra" märken även där eller är det liknande sorter?

Är det samma kvalité på kakel och klinker?

Går det att direktimportera?
 
De flesta har INTE världsomfattande garantier så du måste åka tillbaks till Polen för ev. reklamation.

Det är precis som att handla här hemma, fast med betydligt bättre service och lägre priser.
Vi köpte bland annat elverktyg, men bara av samma märken och modeller som finns i Sverige, ungefär halva priset var det.

Läs även i denna länk:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1089194696
 
Hej
Nu ska vi reda ut vad vi behöver när vi reser till Polen
Giltigt pass minst 6 månaders giltighetsbevis
Gäller alla nya EU medlemsstater då de inte har Schengen avtal,övriga EU länder kan du resa till med ett giltigt id-kort körkort etc.
Grönt kort skall du ha med underlättar vid gränsen då de inte har förstått att du inte MÅSTE ha det, samt vid en olyckshändelse underlättar det eftersom många av de nya staterna har ett klistermärke på rutan att din försäkring är betald.
Gröntkort beställer du genom ditt försäkringsbolag, kostar 100kr för ett år(Folksam)
Registreringsbevis.
Om du har en lånad bil, skall du ha en fullmakt från ägaren att du får föra ut hans bil från Sverige, annars kan passpolisen redan stoppa dig vid utresan, större problem kan det bli när du skall tillbaka
Mvh ;D
 
var idag i kontakt med Stena Line som vi ska åka till Polen med nästa helg!
enligt dem behöver man inte ha något grönt kort utan endast svenskt registreringsbevis!! och Stena Line ska man väl kunna lita på eller??

Hur får man tag på en fullmakt för lånad bil?!
 
Var tusan får ni tag på alla reklamblad från Polen ???

Vill också ha! :D
 
Givetvis från den som du har lånat bilen av ;)
Följ mitt råd och skaffa följande
1) grönt kort
2) giltigt pass 6 månader
3) reg bevis på bilen
4) Fullmakt från ägaren om det är lånad bil.
Vad dessa rederi skriver på sina hemsidor, glömm det
Jag pendlar mella Baltikum och Sverige ,jag har sett så många som har fått ställa sina fordon på båda sidor, OBS alla som har haft de papper som jag rekomenderar har ALDRIG haft problem, sedan skall det hänga på en hundring för ett grönt kort , blir man kvar i Polen för den skull då har man sig själv att skylla
Tänk på att alla nya EUländer inte har fått eller så begriper de inte EUs lagar.
Det fungerar inte i forna öst som det gör hos oss
Jag ger bara ett gott råd, det finns inget så pinsamt som att stå i ett annat land för man har missat något hemma 8)
 
OOOps
Glömde Eurocard om du blir sjuk
Gratis på försäkringskassan ;D
 
Var tusan får ni tag på alla reklamblad från Polen

Vill också ha!
Damp ner i brevlådan! Det var därifrån idén om att åka till Polen o shoppa kom.
Men ring Stena Line o be om skicka hem ett till dig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.