Har läst några inlägg om detta, men är lite osäker på de termer som används. Jag skall försöka förklara problemet jag har. Jag har en Heru 75 installerad och tar in friskluften från gaveln. Mellan friskluftsintaget och aggregatet har jag ett böjbart, oisolerat spirorör. Nu när det är 15 grader kallt ute är naturligtvis spiroröret frostigt. Utrymmet där aggregatet står är uppvärmt och avståndet mellan väggenomföring och aggregat är ca 1 meter.
Nu till min fundering. Bör spiroröret isoleras eller ej.
 
Jo där jag jobbar brukar montörerna alltid isolera uteluft och avluft på grund av kondensen. Avluften kyls ned på ett FTX så att det bildas kondens även där.
Det finns nätmatta som klarar detta fint och omdu har råd ta skummatta som klistras på,(dyrt men bra).
 
Det bör/skall vara kondensisolerat. Skillnad på kondensisolering och vanlig isolering är att luften/fukten skall stoppas från att gå in i isoleringen. Finns isoler-strumpa gjorda för detta, t.ex. PE30-160mm. Det är vanlig (t.ex. glasull) isolering med plast utanpå. Finns i dimensioner för spirorör. Träs på röret. Viktigt att plasten är tät.

Sedan finns det AF/Armaflex (från armacell) som kan ses som lyxvarianten. Kan nog kallas för skummatta. Används t.ex. vid kylanläggningar (AC) och bergvärme. Kan vara lite svårt att köpa, säljs främst bara till proffsen. Denna behöver inte något extra ytskikt i form av tät plast eller liknande. För armaflexen är så att säga tät helt igenom. Skarvar limmas och blir således täta. Finns även som 'tejp' ca 3 x 50 mm, bra att sätta över skarvarna och i början och slutet. Finns som självhäftande, plattor, större rullar och för små rör. Jag tror inte det brukas användas til FTX installationer, men jag gjorde det, till uteluftrör, filterlådor och avluft. Har böjbarljuddämpare som även fick ett lager armaflex.

Det är även viktigt att få kondensisolering inne i väggarna, om röret går genom en vägg. I ytterväggen kan det bli lite mellan ting. Jag hade armaflex en bit in i väggen och sedan fogskum. På avluften blev det bara fogskum för min del, straxt över en centimeter. Borde nog varit mer, men nu blev det som det blev bl.a. p.g.a. hålet som jag fick borrat genom hålstenarna i källaren.
 
Lysande beskrivning.

Jag har bytt FTX och har ett helsickes bekymmer att få det diffusionstätt mellan aggregat och uteluftsrör. Jag har lagt strumpa och tejpat till förbannelse, men det bildas kondens ändå - speciellt när det kryper under 10 minusgrader. Det blir ju inte snortätt med tejp precis. Kan Armaflex funka på stosen och att man sedan drar en stor slangklämma eller buntband runt diffusionsspärren just där?
 
Lite svårt att svara på om armaflex funkar i ditt fall. Vet inte riktigt hur det ser ut hos dig. En vild gissning:

Om du får kondens utanpå tejpen plasten, så är det inte tillräckligt med isolering. Detta behöver i och för sig inte vara så farligt, beror ju på vart vattnet (kondensen) kommer att rinna eller om det är så att det torkar upp. Det är däremot inte så kul att kondensen/vattnet är på metall som kan rosta.

Får du in kondens/vatten innanför plasten är det verkligen inte bra!

Nåväl mer åter till din fråga. Om du på röret/stosen/aggregatet först sätter armaflex och sedan låter plasten (strumpan) gå in ovanpå detta lite och sedan slangklämma/buntband. Detta tror jag kan bli bra. Jag skulle nog också ha satt armaflex tejp där plasten slutar, över som tätning. Klämma/buntband kanske då inte behövs. Även armaflex mot aggregatet, först. Så det går att få tätt där.

Oj, hoppas det går att förstå något av det jag skrev.
 
Japp! Så blev det. Snortätt runt stosen med två lager 13-mm självhäftande Armaflexmatta och sedan armaflextejp mot plasten.

Nu är det slut på kondens från den anslutningen i alla fall.
 
En gammal tråd, men jag provar ändå. Har du någon bild på hur du gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.