Jag väntar med spänning på nästa sänning. Nej .Man behöver inte någon luftspalt. det har dom gått ut med i den literatur som jag har läst.
 
Per-Erik skrev:
Troligen så är det bristen på innomhus ventilation som gör att man får möggel på vinden. och det är Oavsett isolerings typ.

Man kan inte bara ösa på isolering på vinden o tro att allt kommer bli bra. Framförallt inte i ett hus med självdrag. I samband med att man isolerar bör man även se över sin innomhus ventilation. Fukten är ju enklast att få ut där den skapas.
Håller helt med. Efter timmar i olika böcker och här på forumet så är inomhus ventilationen A och O.

Flygfors> Använder du skorstenen med? Eldar med ved, pellets?
 
gadeberg skrev:
Håller helt med. Efter timmar i olika böcker och här på forumet så är inomhus ventilationen A och O.

Flygfors> Använder du skorstenen med? Eldar med ved, pellets?
jo den används dagligen,kör vedpanna med pellets men ska nog gå över till ved igen pga skenande priser på pellets.
 
Då är det ju inga bekymmer med självdragsventilationen.
Själv ska jag upp nu i skrivande stund och sätta dit min papp och sen ösa tillbaka allt spån och åka på med lite till
 
Hoppsan hade missat att det hade hänt grejer i den här tråden.
Gadeberg din skiss ser exakt ut som mitt hus.

Nu när set har varit runt 15-20 minus i ett bra tag har jag upptäckt att på taket på vinden samlas det is.Eller det ser ut som frost..
Bara på vissa ställen.

Jag kommer se över ventilationen i bostadsplanet och se till att jag får ett riktigt undertryck.
 
Saxat från ekofibers hemsida:

"Ekofiber är typgodkänd utan takfotsventilation. Se till att tillräcklig
ventilationsarea finns i gavlarna eller annorstädes, montera annars s.k.
”mögelstoppare” eller gavelspetsventiler” Ventilationsarean totalt
skall vara minimum 0,2 m² per 100m² vindsyta."

www.ekofiber.se
 
Andreas_Hansson skrev:
Hoppsan hade missat att det hade hänt grejer i den här tråden.
Gadeberg din skiss ser exakt ut som mitt hus.

Nu när set har varit runt 15-20 minus i ett bra tag har jag upptäckt att på taket på vinden samlas det is.Eller det ser ut som frost..
Bara på vissa ställen.

Jag kommer se över ventilationen i bostadsplanet och se till att jag får ett riktigt undertryck.
Har du gjort nåt med isoleringen än?

Just nu har jag frost på mina spikar som sticker ner genom råspånten.
 
Nej jag tror jag struntar i det.
Skall fixa så att jag får ordentlig ventilation i bostaden först
 
Lite spännande att läsa hur rädda alla är för mögelbeständigheten (eller bristen på den samma) enligt konsumentverkets tidigare nämda test. Men det står ju också på detta dokument att, ungefär så här: " Mögelbeständigheten mäts i skala från 1 - 5 där 5 är bäst.... Mögelbeständighet 1 är densamma som obehandlat trä...." Vad spelar det då för roll om isoleringen inte börjar mögla när resten av träkonstruktionen på vinden gör det? Det handlar väl mer om att ha en rätt utförd konstruktion? Enligt min mening så är det nog lite överdrivet att bli kall om fossingarna bara för att cellulosabaserad isolering har samma mögelbeständighet som annat trä... Så fram för mer cellulosabaserad isolering i samhället! ;)
 
calmeus skrev:
lite spännande att läsa hur rädda alla är för mögelbeständigheten (eller bristen på den samma) enligt konsumentverkets tidigare nämda test. Men det står ju också på detta dokument att, ungefär så här: " mögelbeständigheten mäts i skala från 1 - 5 där 5 är bäst.... Mögelbeständighet 1 är densamma som obehandlat trä...." vad spelar det då för roll om isoleringen inte börjar mögla när resten av träkonstruktionen på vinden gör det? Det handlar väl mer om att ha en rätt utförd konstruktion? Enligt min mening så är det nog lite överdrivet att bli kall om fossingarna bara för att cellulosabaserad isolering har samma mögelbeständighet som annat trä... Så fram för mer cellulosabaserad isolering i samhället! ;)
helt rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.