Dr_Jerkyll skrev:
Mino:
Konichiwa girl:
Har inte du något problem med att de är formulerade som "trossatser"? Det irriterar mig som fasiken. Det finns även bokstavstrogna tolkare av skrifter, och som inte ser mer öppenhet trots att man läser mer.

El och radiatorer tycker jag att man kan använda vilken tidsålder av som helst, bara man själv tycker att de passar in och är likvärdiga i funktion, och jag förstår ditt val speciellt om det redan finns sektionsradiatorer i huset. Jag kan tycka att man väljer en panelbräda i samma material för att man vill behålla det estetiska, men kanske ffa för funktionen. En panelbräda i plåt eller mdf skulle inte ge samma funktion. En tvinnad elsladd och gamla brytare väljer man enbart för utseendets skull. Sätts sen den tygsladden på fel ställe så finns en risk att den känns fel i sitt sammanhang, en anakronism.
Nej, det kan jag nog inte påstå att jag har. :) Jag tror inte att man kan vara "bokstavstroende" så oerhört länge när man faktiskt jobbar med sitt gamla hus. För det är en enda räcka av övervägningar man måste göra, där valen inte är mer rätt eller mer fel än något annat. Ett vi har brottats med på sistone är rördragningen: ska man göra den dolt, som man gjorde på 30-40-talen, något som inte "stör" i sammanhanget? Eller ska man dra det synligt med lödda muffar och kopparsvep och inte riskera några vattenskador? Nåväl, Franzén själv konstaterar ju att det är på "gott och ont", och det håller jag med honom om.

Just det där med samma material tycker jag själv att det också handlar om det är estetiskt. Ett utbyte som är materialhärmande kommer aldrig att åldras på samma sätt som det ursprungliga materialet. Jag tycker också att det är viktigt att byta lika mot lika för att det ska smälta in. Det ska inte behöva synas att det är utbytt.

Vad pastischen anbelangar tycker jag att det är lite hårklyveri att göra en distinktion mellan att man "tycker det är fint" och "försöker att få det att se gammalt ut". Det finns ju faktiskt en hel del i byggnadsvården som utgår från det; i den bemärkelsen att det ska "smälta in". Vad gäller den utanpåliggande elen vi kommer att ha (för att inte göra skada på huset) innebär det till exempel att vi väljer lettiklammer som ser ut som gammal blixtklammer, istället för klemmi eller (ännu värre) plastklammer. Trots att det senare är standard idag. Jag har däremot lite svårt för att man försöker få sakerna att se äldre ut än vad de skulle ha kunnat vara - anakronismer det vill säga - till exempel att man konstruerar ett "gustavianskt kök".
Mino, innan du protesterar på det sista kommer ännu ett inlägg. Jag måste bara koka kaffe och hämta andan. ;)
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle aldrig förakta dig för några tygsladdar Karakorum, aldrig. Självklart uppskattar vi olika saker i livet, och lägger den energi och lust vi har på det vi tycker om. Du har säkert rätt, ärlighet märks säkert i intentionen. Men eldragningen tycker jag är, (jag säger inte vad byggnadsvård är, utan detta är min högst personliga subjektiva uppfattning) som jag nämnt tidagre, snarare en fråga vad man gillar, smaken är som baken och jag är tyvärr löjligt allergisk mot pastischer/anakronismer. Jag gillar dörrfodret, för att det är ett otroligt hantverk skapat av någon som la ner sin tid på det. För att det är otroligt bra virke i den. För att den fanns där tidigare, och värd att sparas. För att den fungerar, även efter dagens normer. Och den är vacker, tycker jag. Därför lagar jag den, "lika med lika". För mig så bockar den av fler saker i byggnadsvården än en nyproducerad sladd som kanske aldrig funnits där, och om den fanns kanske inte ens hängde där jag vill ha lampan. Det är min åsikt, men jag skulle säkert gilla dina tygsladdar om jag kom och hälsade på hos dig. :)

Angelven: Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men jag ska göra ett försök.
För det första, ser att det finns olika tolkningar av pastisch på nätet, för mig betyder det en exakt imitation, ofta formad som en hyllning eller som ett sarkastisk sätt att kritisera.

För mig innebär sekelskiftesköket i sekelskiftet att det uppkommer en strömning som fler följer, och som man i efterhand kan se. En pastisch är en härmning där det krävs att den inte finns i ett sammanhang som gör/är likadant.

Konichiwa girl: Visst är det även estetiskt, precis som jag skrev innan. Men där tror jag vi skiljer oss lite i vår syn på byggnadsvård, du verkar lägga något mer tonvikt vid det estetiska. Eller snarare, du verkar inkoperera något mer av estetik i byggnadsvården än vad jag gör, för jag bryr mig också om utseendet. Ang hårklyveriet så tycker jag att att skillnaden finns. Att tycka något är fint är ett klart vidare begrepp än att försöka få det att se gammalt ut, även om man tycker att gammalt är fint. Vi väljer också Letti-klammer, men inte för att det är byggnadsvård (tycker jag) utan för att de är vackrare.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Men eldragningen tycker jag är, (jag säger inte vad byggnadsvård är, utan detta är min högst personliga subjektiva uppfattning) som jag nämnt tidagre, snarare en fråga vad man gillar, smaken är som baken och jag är tyvärr löjligt allergisk mot pastischer/anakronismer. Jag gillar dörrfodret, för att det är ett otroligt hantverk skapat av någon som la ner sin tid på det. För att det är otroligt bra virke i den. För att den fanns där tidigare, och värd att sparas. För att den fungerar, även efter dagens normer. Och den är vacker, tycker jag. Därför lagar jag den, "lika med lika". För mig så bockar den av fler saker i byggnadsvården än en nyproducerad sladd som kanske aldrig funnits där, och om den fanns kanske inte ens hängde där jag vill ha lampan. Det är min åsikt, men jag skulle säkert gilla dina tygsladdar om jag kom och hälsade på hos dig. :)
Ja, eldragningar är en fråga om vad man gillar, jag säger inget annat, men jag tror du missförstod mig något. Jag tycker inte att mina textilsladdar är ett exempel på en av dina förhatliga pastischer/anakronismer eftersom min avsikt inte är att lura någon. Hur kan det då bli en pastisch eller anakronism till skillnad från ditt foder? Jag måste ju kunna hänga upp mina lampor och textilkabeln säljs ju på löpmeter i den lokala lampaffären, så vari ligger det oärliga? Textilkabel är inte alls något som bara produceras för byggnadsvårdarnas fromma. Hade du ogillat mitt val av kabel lika mycket om jag hade bott i ett nyproducerat hus?

Och nota bene, textilkabeldiskussionen ovan handlar inte om vad som är byggnadsvård, utan om vad som är pastisch eller ej. Och där tycker jag faktiskt att man kan jämställa ditt foder med min textilkabel.
 
Om jag väljer att lägga in ett brädgolv i mitt hus från tidigt 1900-tal, trots att mycket talar för att huset från början varit byggt med linoleumgolv? Om jag försvarar detta beslut med att huset mår bättre om markfukten kan vandra genom ett brädgolv i stället för att stängas in bakom linoleum? Men om jag egentligen gör detta för att jag tycker det ser ålderdomligare ut med bräder? Kallas det då för anakronism, pastisch, byggnadsvård eller renovering?:cool:
 
Dr_Jerkyll skrev:
J
Angelven: Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men jag ska göra ett försök.
För det första, ser att det finns olika tolkningar av pastisch på nätet, för mig betyder det en exakt imitation, ofta formad som en hyllning eller som ett sarkastisk sätt att kritisera.

För mig innebär sekelskiftesköket i sekelskiftet att det uppkommer en strömning som fler följer, och som man i efterhand kan se. En pastisch är en härmning där det krävs att den inte finns i ett sammanhang som gör/är likadant.
Hmm... så det är bara pastisch om det inte blir en trend ?

Jag ser inte riktigt hur många av de exempel på pastisch då skulle vara det - även om vi inte gillar lantkök i funkisvillor, så är det inte helt ovanligt ;-)

Samtidigt blir det väldigt svårt att se skillnaden mellan en "renovering" som då, om renoveraren har tänkt sarkastiskt, blir pastich och "byggnadsvård" eller vad man nu skall kalla det. Eller - inget av det kan vara pastisch för det finns fler som följer ;-)
 
Konichiwa - jag antar att du menar att de slätspacklat allt i prästgården - resultatet är ju vackert - men jag skulle själv föredra att se träet, att det inte är rakt, att det är spikat (och om jag inte vill se spiken, då döljer jag den med en vass dorn och dyckert som val ;-)

Det där faller väl in under "det får inte vara perfekt" i meningen att det får det visst - men det får inte vara industriellt perfekt, men gärna hantverksmässigt perfekt.
 
konichiwa girl - men varför uppröras över detta? I mina ögon blir det fånigt. När jag började läsa om byggnadsvård och bla läste Så renoveras... så tyckte jag att det låg mycket i att försöka få folk att öppna ögonen för hur proportioner förskjuts och funktionalitet förstörs av okunskap och renoveringsivern som ffa fanns på 50-, 60-, och 70-talet. Det var oskönt och skadligt för husen på många sätt och det fanns en stor vits att informera om detta och en omedvetenhet som var vettig att belysa. Men idag ser det annorlunda ut och att fortsätta den "upplysningen" genom att kalla det huset du visar för fusk tycker jag är en smula sippt och småaktigt. Det är inget fel med att vilja vara ortodox men varför detta behov att vilja kritisera de som inte vill vara lika ortodoxa i varenda detalj?
 
Vi "byggnadsvårdare" kan inte förskuta alla andra som inte blivit "frälsta". Vi måste omvända och få dom över på vår sida. Om vi får dom "andra" att tänka och känna lite längre än vad näsan räcker. Att ta hänsyn till huset dom äger och inte bara tänker vad dom själva vill ha. Så har vi ju vunnit en lite seger. och vem är det som vinner mest. Jo huset. För det är ju så att huset som vi äger kommer att överleva oss. Vi har dom till låns. Även om vi äger dom
 
mino skrev:
konichiwa girl - men varför uppröras över detta? I mina ögon blir det fånigt. När jag började läsa om byggnadsvård och bla läste Så renoveras... så tyckte jag att det låg mycket i att försöka få folk att öppna ögonen för hur proportioner förskjuts och funktionalitet förstörs av okunskap och renoveringsivern som ffa fanns på 50-, 60-, och 70-talet. Det var oskönt och skadligt för husen på många sätt och det fanns en stor vits att informera om detta och en omedvetenhet som var vettig att belysa. Men idag ser det annorlunda ut och att fortsätta den "upplysningen" genom att kalla det huset du visar för fusk tycker jag är en smula sippt och småaktigt. Det är inget fel med att vilja vara ortodox men varför detta behov att vilja kritisera de som inte vill vara lika ortodoxa i varenda detalj?
Uppröras - över vad menar du nu? Uppröras över att det än idag tilläggsisoleras, rivs ut, tas bort och ännu värre i "byggnadsvårdens" namn? Eller det att jag kallade locktaket i board "fusk"? Du noterade väl citationstecknen jag använde även i det inlägget? Du noterade väl även att det inte var huset jag kallade fusk, utan att man tillverkat ett locktak i board? Och att jag inte lade någon värdering i det annat än att jag inte riktigt tycker att det hör hemma i ett byggnadsvårdat hus? Det handlar om den syn jag har på material, inte huruvida det ser bra ut eller ej. Angelven nämner somligt. Jag citerade RAÄ pelare för god byggnadsvård i början av den här tråden, jag kan ta det igen: Målet för varje restaurerings- och konserveringsinsats bör vara att att bevara upplevelsen av byggnadens autenticitet. Board är inte ett "äkta" material i den bemärkelsen, det ser inte ut som massivt trä. Sen kan man naturligtvis mala på i evigheter om autenticitet, äkthetssträvanden, bevarande och vad det betyder, och de diskurser som avgör vad som är autentiskt och inte, och vad som är värt att bevaras eller inte, men jag är kulturkritiker och har både läst och skrivit om det till leda. Vet dock att jag är insatt i den debatten...

Jag vill också tillägga att det inte är något jag skulle säga till en person som visade upp sitt locktak i board, detta är dock en debatt mellan i mitt tycke väldigt kunniga människor som råkar ha lite olika syn på byggnadsvård. De behöver nog ingen "upplysning". Den enda "upplysning" jag gör sker på min blogg (eller när någon frågar), och jag hoppas att folk kan tänka och tycka själva.

Sedan håller inte jag med om att det ser "annorlunda" ut idag. Du behöver bara se dig om på detta forum för att se utmärkta exempel på hur gamla hus förstörs eller riskerar att förstöras. Eller öppna någon av de otaliga inredningstidningar som finns. Där finns gott om exempel på folk som har tagit bort väggar för att få en öppen planlösning, som tar upp nya fönster i timmerstommen för att få det ljusare, eller bygger om och bygger till på ett extremt okänsligt sätt. Det frågas om hur tjock tilläggsisolering man ska ha. Det byts fortfarande ut fönster på löpande band. I ett av husen jag nämnde ovan (ej det jag länkade till) hade de försökt såga de tjocka kilsågade golvplanken så att de blev plana. De gav dock upp. Så, somligt har inte förändrats. Alls.
 
Redigerat:
Karakorum
Ok, trodde du syftade på byggnadsvård. Nu blir det mycket textilsladd här. :) Som vi sa tidigare, intentionen lyser säkert igenom, och jag hatar inte textilsladdar, även om det verkar ha framstått så. Det var från början bara ett exampel på när det _kan_uppfattas_som pastisch (fortfarande bara vad jag tycker, och jag har uttryckt att jag är löjligt allergisk och jobbar på det). Det är i ett sammanhang där man uppenbarligen försöker få till en äldre "look" på allting, och sladden i övrigt kanske sätts upp på ett ställe där den förr inte fanns (det har hänt en gång, därför jag tog det som exempel). Skulle inte tycka att textilsladdar i andra sammanhang känns fel. De är ju snygga... ;)
 
mino skrev:
konichiwa girl - men varför uppröras över detta? I mina ögon blir det fånigt. När jag började läsa om byggnadsvård och bla läste Så renoveras... så tyckte jag att det låg mycket i att försöka få folk att öppna ögonen för hur proportioner förskjuts och funktionalitet förstörs av okunskap och renoveringsivern som ffa fanns på 50-, 60-, och 70-talet. Det var oskönt och skadligt för husen på många sätt och det fanns en stor vits att informera om detta och en omedvetenhet som var vettig att belysa. Men idag ser det annorlunda ut och att fortsätta den "upplysningen" genom att kalla det huset du visar för fusk tycker jag är en smula sippt och småaktigt. Det är inget fel med att vilja vara ortodox men varför detta behov att vilja kritisera de som inte vill vara lika ortodoxa i varenda detalj?
Nu hakar jag på här, även om det inte är riktat mot mig. Tar du inte i nu Mino? För det första så tycker jag att man faktiskt kan se, men det kan man ha olika uppfattning om förstås, att hus och uppenbara kulturarv faktiskt "sönderrenoveras", inte tas om hand och/eller rivs. För det andra så upplyser ingen av oss här, vi för en diskussion om vad som är byggnadsvård där man tar exempel för att försöka belysa vad man tänker, och för att reflektera och utmana sina egna tankar och värderingar.
 
Tycker ni att det ger något det här? Vem sa si, vem sa så. Innan ni skriver nästa gång, tänk efter! Vad vill ni säga? Vad vill ni få fram.Fortsätt gärna men var lite mer lyhörda för varandra. Det börjar se ut som ett inbördeskrig. Dom andra står där borta och tittar på oss undrar vad vi gör.
 
Jag tycker att en sak som behöver framhävas mer här är hantverket. Att säga att en 1800-tals gubbe aldrig skulle ha föredragit ett gammalt hus framför ett nytt myresjö-hus tror jag faktiskt inte stämmer. Inte om guben har sinne för skönhet. Jag tror att det ligger mycket i arts and crafts rörelsens tankar. Jag vet iaf vilken skillnad det är för mig när man kommer nära ett föremål som någon lagt ner tid och kärlek på att tillverka. Vackert snidade profiler. Linoljemålade luckor som åldras med behag. Fönster som placerats med tanke på symmetri och asymmetri, inte bara för att ge bästa placeringen av soffan i vardagsrummet.

Visst, estetik är subjektivt, men det finns vissa eviga värden. Till moderna arkitekters förskräckelse så är låga produktionskostnader, rationella material och enkla planlösningar inte något som ger husen ett värde i längden. När nyhetens behag försvunnit så finns där bara något utan karaktär.

Människor har flera sinnen än bara förmågan att känna kyla, vi uppskattar konst och välgjorda föremål. Vi blir imponerade av den kärlek, tid och pengar som lagts ner på huset vi vistas i. Vi påverkas mycket av vår omgivning, om den är för standardiserad, förutsägbar, rationell och rätlinjig så aktiveras inte hela vår kapacitet.

Däreför anser jag att byggnadsvårda är att bevara upplevelsen är att bevara skönheten. Det personliga och unika, tiden och omsorgen som lagts ner.
 
Byggnadsvård för mig är kort och en antik bygghandel. Vet inte varför men jag antar att jag assosierar det till något.
 
Träig snickare skrev:
Tycker ni att det ger något det här? Vem sa si, vem sa så. Innan ni skriver nästa gång, tänk efter! Vad vill ni säga? Vad vill ni få fram.Fortsätt gärna men var lite mer lyhörda för varandra. Det börjar se ut som ett inbördeskrig. Dom andra står där borta och tittar på oss undrar vad vi gör.
Jodå. Du öppnade Pandoras ask. ;) Det har förts många liknande diskussioner på detta forum tidigare, det är en evighetsdiskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.