Hej,
Vi tittar på att byta kök. Framdraget till bef spis är endast en fas. Kabelarean är 4mm2 och märkspänningen 20A. Räcker det för att mata en ny häll och ugn. Ugnen är enfas, hällen är valbar.

Följdfrågan är, hur stor måste kabelarean från bef uttag till häll resp ugn vara? Ugnen har redan en kabel monterad (som inte är 4mm2). Till hällen behövs en ny köpas.

Tack!
 
Den måste vara 4 mm2, du får inte förlänga den befintliga ledningen med en klenare dimension.

Det är däremot OK att den lösa anslutningskabeln som kommer med ugnen är klenare och anpassad till ugnens effekt.
 
Redigerat:
OK. Ledningen ska inte förlängas, kokplatsen kommer vara på samma ställe som innan, så det är anslutningskabeln för hällen jag undrar över. Det borde väl också gå att anpassa till hällens effekt?
 
ja 2.5mm2 duger som anslutningskabel. men det är inget fel att välja grövre.
dock tror jag inte det finns 3G4mm2 gummikabel
 
electrocuted skrev:
ja 2.5mm2 duger som anslutningskabel. men det är inget fel att välja grövre.
dock tror jag inte det finns 3G4mm2 gummikabel
Jorå, men den är INTE billig

E0530640 DRAKAFLEX H07RN-F 3G4
 
nej, det var det jag tänkte på - kabeln...
så det är ok att ansluta hällen med enfas 2,5mm2-kabel, fast det är enfas 4mm2 framdraget till uttaget? 2,5mm2 är väl för max 16A? Säkringsskåpet har 20A-säkring.
 
är det hällen som drar max 16A då? och räcker verkligen en 20A-säkring för att mata häll och ugn?
 
av nån konstig anledning får man tydligen gå ner en area på en anslutningskabel varför vet jag inte, borde inte vara OK enligt mig då t.ex. en kabel bak spisen inte är synlig och kan nog bli rätt varm, därför rekommenderar jag grövre, men det är alltså OK med 2.5.

din andra fråga har ett standardsvar: kör du allting i botten i flera timmar, ja då löser säkringen, men då har du också en outhärdlig temperatur i lägenheten...
 
Säkringarna skyddar bara den fasta installationen, och dit räknas inte anslutningskabeln. Behöver denna skyddas så får man göra det på anna sätt, exvis med säkringar i den anslutna apparaten.
 
Hej igen!
Har kollat i hällens produktblad och där står angivet att kabeln ska vara av 4mm2 för detta sätta att koppla in. Så vi måste nog få tag på en sådan. Några tips isåfall?
 
Fint!
 
Du kan även ta 5G2.5 anslutningskabel och parallellkoppla 2+2 ledare för L och N samt PE 2.5 mm2, så gör en del leverantörer av vitvaror.
Då får du ju dessutom 5 mm2 för strömbelastade ledare. 1.5, 2.5, 6 mm2 gummikabel är de mera gångbara areorna hos grossisterna så du sparar kanske någon krona även om det bara rör sig om några meter.
 
GK100 skrev:
Du kan även ta 5G2.5 anslutningskabel och parallellkoppla 2+2 ledare för L och N samt PE 2.5 mm2, så gör en del leverantörer av vitvaror.
Då får du ju dessutom 5 mm2 för strömbelastade ledare. 1.5, 2.5, 6 mm2 gummikabel är de mera gångbara areorna hos grossisterna så du sparar kanske någon krona även om det bara rör sig om några meter.
njanu rör det sig ju bara om nån meter så jag skulle inte rekommendera att trixa så, är inte många ören det skiljer, men visst skulle han haft 100m så är det väl en annan femma..
 
Har man råd att köpa häll och ugn för många tusen borde man inte behöva snåla in på anslutningsledningen en hundring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.