Hej,

Vad jag förstår så blir det lite mer komplicerat när större takkupor skall byggas då takstolar måste avlastas. Men hur ser konstruktionen ut vid en sådan takkupa med sadeltak som går från nock ända ut till nedervåningens yttervägg? (Tror det kallas "frontespis")

Har någon en ritning eller liknande beskrivning på hur en sådan byggs? Vi funderar lite på om en sådan tillbyggnad skulle kunna skapa ett extra sovrum på vår övervåning. Den består idag av kattvindar och ett sovrum i vardera ända med ett litet mellan/rum hall där kupan i sådana fall skulle kunna byggas.
 
I
En frontespis är en husgavel på en huslångsida, antingen jämns med fasaden eller utbyggd något lite ifrån den


På ett bef. hus med sadeltak måste högbenen kapas av, vilket innebär att lasterna (egenvikt, snö- och vindkrafter) inte kan tas ned till takfoten från dessa takstolar på den sidan, som brukligt är. (Det kan oxå hända att takstolens statiska verkningssätt på annat sätt rubbas och därför kräver ytterligare åtgärder för att behålla stabiliteten.)

Då får man ordna förstärkning av två intillstående takstolar som bildar yttersidor i blivande kupa och lägga in avväxling ovan hanbandsvinden för de rester som blir kvar av de avkapade takstolarna.

Men ska taket i kupan gå upp i nock och fönster dito, går den avväxling inte att göra lika lätt. Då får man lägga in en nockbalk parallellt nocken i bef. hus och från den balken till frontespisens gavel ansluta en annan balk. Hur lasten från den balkens ände på gaveln ska tas ner, kan ske på två olika sätt. Antingen via en stolpe rakt under balkänden ner till grund, eller via gaveln till takfoten p.b.s. och ner till grund. Det första är enklast, sistnämnda mer komplicerat eftersom det krävs ett dragstag i takfotshöjd oxå.

Alltsammans är en historia för en konstruktör att titta och räkna på. Gör ingenting på egen hand (och känn) om du inte är hemma på statik och hållfasthetslära.
____________________
Byggaren
 
Jag hittade denna bild på nätet.
 
  • p1030916_12866054[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för ett så utförligt svar (och bilden). Är inte helt hundra på att jag förstår exakt vad du skriver, men det är här är inget vi tänkte ge oss på själva men man vill gärna få sig en bra uppfattning över momenten och tekniken. En sådan kupa är ju väldigt vanlig varpå jag antog att det användes ngn form av standard teknik vid uppförandet.

Övervåningen på vårt hus är ju en typ av inredd vind varpå utrymmet som är "vind" ovanför hanbjälkarna endast är knappa metern högt, varpå en kupa i princip måste gå upp i nock för att ge ståhöjd.

Vi får helt enkelt kontakta en konstruktör för att kika över möjligheten. Vi vill ju helst inte behöva riva upp angränsande rum....

//D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.